کد خبر: ۳۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
مقوله وحدت در سطح بزرگان محل نگرانی نیست و اگر گاهی مشکلاتی هم در این خصوص ایجاد می‌شود، ناشی از برداشت‌ها و درک‌های نادرست در سطوح میانی و پایین است.
 روزنامه ایران در یادداشتی به قلم عابد فاتحی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نوشت:

میلاد باسعادت حضرت محمد مصطفی(ص) را به همه مسلمانان جهان و بویژه به هموطنان خود در سراسر ایران اسلامی تبریک و تهنیت می‌گویم و امیدوارم به برکت این میلاد فرخنده مشکلات موجود در جهان اسلام از سر مسلمانان برداشته شود. جای تأسف است که این روزها به نام اسلام که دین رحمت و انعطاف و عقل است، رفتارها و چه بسا جنایاتی رخ می‌دهد که دل هر مسلمان و غیرمسلمانی را آزار می‌دهد. این برداشت‌های ناصواب از اسلام روزی به نام القاعده و روزی با عنوان داعش در مسیری حرکت می‌کند که هیچ سنخیتی با روح اسلام ندارد. همین برداشت‌های نادرست و رفتارهای خشونت‌آمیز از اسلام، ضرورت توجه بیشتر به مبانی دین و اشتراکات گروه‌های اسلامی را بیش از پیش می‌کند. جبهه اعتدالی متدینین اعم از شیعه و سنی باید به راه بیفتد و برجسته شود تا در کنار بزرگان و علمای دینی مفسر و مبین اسلام واقعی شود.

هفته وحدت در جمهوری اسلامی ایران میراث بنیانگذار انقلاب اسلامی است که بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب هم بر ادامه این مسیر وحدت‌آفرین تأکید وافر داشته‌اند. بر همه ماست که ضمن گرامیدشت این هفته اقدامات عملی برای تحقق هر چه بیشتر وحدت انجام دهیم. گام‌های اساسی برای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی در جمهوری اسلامی ایران برداشته شده و خوشبختانه درک درست و کاملی از ضرورت این وحدت در بین علما و بزرگان هر دو مذهب وجود دارد. اعضای فراکسیون اهل سنت در مجلس اخیراً در سفری به قم دیدارهایی با مراجع تقلید و علمای دینی از جمله آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله گرامی و حجت‌الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران داشتند. انصافاً درس‌های خوب و ارزنده‌ای گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که بین بزرگان اهل سنت و تشیع در مقوله‌های مختلف هیچ مشکلی وجود ندارد.

 مقوله وحدت در سطح بزرگان محل نگرانی نیست و اگر گاهی مشکلاتی هم در این خصوص ایجاد می‌شود، ناشی از برداشت‌ها و درک‌های نادرست در سطوح میانی و پایین است. با این حال همین برداشت‌های نادرست و سطحی را هم نباید به حال خود رها کرد. بلکه باید با استدلال و تعاطی افکار و اندیشه‌ها، آنها را مجاب کرد که دامن زدن به اختلافات به نفع هیچ کس نیست. نه اجر دنیوی دارد و نه عاقبت به خیری اخروی. بر همین اساس بزرگان و همه کسانی که در این مسیر احساس مسئولیت می‌کنند، نباید فضا را در اختیار تندروهای مذهبی و اختلاف‌افکنان قرار دهند. توجه و تأکید بیشتر بر وحدت عملی از سوی بزرگان بر زدودن برداشت‌های نادرست هم کمک خواهد کرد. همه باید اهتمام داشته باشیم تا اشتراکات را هر چه بیشتر برجسته کنیم و آنچه را باعث رنجش و کدورت می‌شود، کمرنگ کنیم.

هرچند تلاش در جهت تحقق بیشتر وحدت وظیفه‌ای همگانی و همیشگی است، اما هفته وحدت فرصت مناسبی است تا این تلاش‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و توجه شود که راهکارهای عملیاتی‌تر دیگر هم در دستور کار قرار گیرد و برخی شیوه‌های احتمالاً اشتباه و ناقص اصلاح شود.


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین