|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۳۳۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

وقوع توفان کم سابقه برف در اردبیل از شامگاه سه‌شنبه مشکلات ناشی از جو نامساعد را در این منطقه دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شدت این توفان که در پی توقف ریزش دو روز برف سنگین و مداوم آغاز شده به اندازه‌ای است که ۲ جاده نیر - سراب و خلخال - اسالم مسدود اعلام شده و در شهر اردبیل

بویژه در گذرگاه‌های حاشیه شهر مشکلات زیادی برای رهگذران پیاده و سواره به وجود آید.

تندباد که با سرعتی بین ۵۵ تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت از جانب جنوب غرب می‌وزد در سطح حجم انبوهی از دانه‌های برف را از زمین به هوا بلند کرده و معابری را که با تلاش مردم و ماموران شهرداری بازگشایی شده اند دوباره با لایه ضخیمی از برف پر می‌کند..

باوجود گذشت بیش از  ۲۰ ساعت از توقف بارش و برفروبی معابر ازسوی مردم و ماموران شهرداری هنوز برف سنگینی که ارتفاع آن در بعضی  مکانها به خاطر انباشت بر اثر کولاک به یک متر می‌رسد سطح خیابان‌های شهر را پوشانده و صحنه‌هایی از زمستان روزگاران قدیم به وجود آورده است.

با اینکه در روزهای اخیر دهها راه روستایی در استان  بازگشایی شدده است اما کلیم الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل امروز گفت که کولاک شدید بسیاری از راه ها  را دوباره از برف پوشانده و مسدود کرده است.

همچنین تداوم وضعیت نامناسب جوی موجب شد تا برای سومین روز متوالی  استانداری اردبیل تصمیم به تاخیر ۲.۵ ساعته شروع کار ادارات در روز چهارشنبه بگیرد.

کاظم دبیرمعاون توسعه مدیریت استانداری اردبیل در این بخشنامه اعلام کرد که در تمامی شهرستان‌های استان به جز پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان ساعت شروع فعالیت ادارات ۱۰صبح خواهد بود.

آموزش و پرورش استان اردبیل نیز برای پنجمین  روز متوالی اقدام به تعطیلی کلاس‌های حضوری در بسیاری از شهرستان های این استان در روز چهارشنبه کرد.

روابط عمومی آموزش و پرورش  اعلام  کرد که با توجه به بارش برف و سردی هوا روز سه‌شنبه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های اردبیل، ارشق ، سرعین ، مشگین‌شهر ، لاهرود ، خلخال ، خورش‌رستم ، کوثر ، نمین ، نیر و هیر تعطیل می‌باشد.

بر اساس این اطلاعیه تمام آموزش‌ها در این مقاطع به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد انجام می‌گیرد.

نقشه های همدیدی از ادامه وزش متناوب تندباد در پهنه مرکزی استان اردبیل تا اواخر وقت چهارشنبه حکایت دارند که گاهی سرعت آن به یکصد کیلومتر در ساعت رسیده و به خاطر سرمای زیاد و وجود دانه برف های سبک سبب کولاک به ویژه در حواشی شهرها و جاده های مواصلاتی منطقه خواهد شد.

ساکنان اردبیل و بسیاری از شهرستان های این استان درحالی با برف سنگین و موج هوای سرد و کولاک مواجهند که تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی نشانگر نزدیک شدن یک موج کم ارتفاع به شمالغرب است.

بارش این ناوه که با هوای بسیار سرد همراهی می شود از سپیده دم پنجشنبه از شهرستان های غربی آذربایجان به شکل خفیف آغاز و از حوالی ظهر ضمن تشدید به تمام منطقه و به ویژه استان اردبیل کشیده می شود.

هرچند این ناوه به سرعت از فراز شمالغرب عبور خواهد کرد ولی بارش آن قابل توجه بوده و انتظار می رود که تا بامداد جمعه در بعضی نقاط استان اردبیل لایه ای از برف تازه به ضخامت تخمینی ۱۵ سانتیمتر بر زمین بنشیند.

مدیریت بحران اردبیل با استناد به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه هوای سرد و بارش برف و کولاک در اغلب نقاط این استان از ساکنان منطقه خواست جوانب ایمنی را همچنان رعایت کنند تا از این روزهای سخت زمستانی با کمترین مشکلات گذر کنیم. باتوجه به ادامه کولاک شدید در بعضی از گردنه ها و جاده های مواصلاتی ، مردم از انجام سفرهای غیرضروری در استان اردبیل تا آرامش اوضاع جوی منع شده اند.

صرفه جویی در مصرف گاز و برق ازجمله توصیه های مهم مدیران و مسوولان ذیربط به مشترکان است تا باتوجه به شدت و گستردگی هوای سرد طی روزهای آینده مشکلی در زمینه کاهش و یا قطعی گاز به وجود نیاید.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. تندباد گرمیج که بطور معمول در نیمه دوم سال با جهت غالب جنوبی می وزد اغلب ماهیتی گرم دارد و وزش آن سبب ذوب برف و یخ ها می شود ولی گاهی اوقات همراهی این پدیده با هوای بسیار سرد آناتولی و قفقاز ، مانند امروز منجر به توفان برف می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین