|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۳۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
ابتکار اضافه کرد: امروزه یکی از مهمترین شاخص های حکمروایی خوب، محیط زیست است و همه کشورها در سطح دولت و ملت باید برای این موضوع تلاش و برنامه ای دقیق و مشخص داشته باشند.
  از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با" سیمین حسن زاده " معاون مطبوعاتی وزیر اطلاعات و فرهنگ و هیات رسانه ای افغانستان افزود: تفاهم مشترکی با عراق برای ایجاد پارک صلح و دوستی مشترک در منطقه مرزی و حفاظت شده 'کولگ' استان ایلام صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین توافقات مشترک با آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان برای ایجاد پارک های مشابه در مناطق مرزی با ایران صورت گرفته است بنابراین خوب است بین ایران و افغانستان نیز چنین تفاهمی برای ایجاد پارک صلح و دوستی شکل گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی هامون را یکی دیگر از زمینه های مهم همکاری محیط زیستی میان دو کشور برشمرد و افزود: با ایجاد تعامل مناسب می توان اقدامات مشترک و مثبتی میان دو کشور به منظور رفع مشکلات پیرامون تالاب هامون انجام داد.

وی ادامه داد: حمایت و مشارکت و تعامل رسانه ها، جوامع محلی و بومی، سمن ها و تشکل های اجتماعی می توان در بهبود شرایط محیط زیستی تالاب هامون و پیرو آن بهبود کیفیت معیشت و زندگی و سلامت مردم آن منطقه مشارکت و تعامل داشته باشند و این تعامل علاوه بر سطح دو کشور و منطقه، اثرات بسیار سازنده ای در سطح بین المللی خواهد داشت.

ابتکار اضافه کرد: امروزه یکی از مهمترین شاخص های حکمروایی خوب، محیط زیست است و همه کشورها در سطح دولت و ملت باید برای این موضوع تلاش و برنامه ای دقیق و مشخص داشته باشند.

معاون رییس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای آموزش کارشناسان افغانستانی در مباحث مختلف محیط زیستی همچون محیط بانی و حفاظت از مناطق و یا راهکارهای بیابان زدایی، گفت: پیش از این آموزش های متنوعی در این حوزه از سوی ایران برای کارشناسان افغانستان صورت گرفته است.

ابتکار با اشاره به نقش و جایگاه مهم و ارزنده رسانه ها در تغییر رفتار مردم، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم و ایجاد فرهنگ مثبت در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، از نمایندگان رسانه های افغانستان خواست تلاش ویژه ای به منظور آموزش مردم برای حفظ محیط زیست و حیات وحش را آغاز کنند.

*** دیپلماسی محیط زیست یکی از مهم ترین زمینه های تقویت دیپلماسی بین المللی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و قومی میان دو کشور، گفت: با استفاده از این ظرفیت مهم و گسترش روابط میان دو کشور می توان فعالیت های بسیاری در جهت توسعه فیمابین در ابعاد مختلف، صلح و بهبود محیط زیست داشت.

وی با ابراز خرسندی از آمار ارایه شده در خصوص فعالیت رسانه ای و رشد و بلوغ کمی و کیفی رسانه ها در افغانستان، اظهار امیدواری کرد: همکاری دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات منجر به شناخت و فهم بهتر دو ملت همسایه از یکدیگر و گسترش صلح و ثبات در منطقه شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دیپلماسی محیط زیست یکی از مهم ترین زمینه های تقویت دیپلماسی بین المللی است، اظهار کرد: ایران می توان تجربیات و توانمندی های خود در سه کنوانسوین بین المللی بازل، اکو و رامسر، همچنین تجربیات آموزشی و پژوهشی خود در حوزه محیط زیست را با افغانستان به اشتراک بگذارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد ارتباط وسیع تر میان سازمان های مردم نهاد و سمن های محیط زیستی دو کشور، همچنین انتقال تجربیات ایران در زمینه توسعه کمی و کیفی سمن های محیط زیستی، نحوه حمایت از این سمن ها و فعالیت های آنان، نقش و سهم نهادهای مردمی و جوامع محلی و بومی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های محیط زیستی را از دیگر زمینه های مناسب دیپلماسی محیط زیستی برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد: امضاء تفاهم نامه همکاری های محیط زیستی میان ایران و افغانستان در آینده ای نزدیک با محوریت رفع معضلات تالاب بین المللی هامون و ایجاد پارک مرزی میان دو کشور به زودی منجر به توسعه روابط سبز دو همسایه شود.

معاون رییس جمهوری با اشاره به فراز و نشیب های موجود در افغانستان طی دهه های اخیر که حتی در دوره حاضر هم به رغم آرامش و ثبات نسبی، بازسازی افغانستان را با مسایل امنیتی پیوند زده است، گفت: ارتقاء همکاری های اجتماعی و مدنی میان دو کشور از طریق نهادها و تشکل های مردمی و سمن های دو کشور در زمینه های مختلف همچون زنان و محیط زیست، می تواند نقش مهمی در گسترش روابط دو کشور داشته باشد.

وی با اشاره به استقرار دولت وحدت ملی و رییس جمهوری اشرف غنی احمدزی در افغانستان، گفت: امیدواریم شاهد استقرار امنیت و آرامش کامل و بازسازی افغانستان باشیم.

ابتکار با یادآوری حمایت های همه جانبه ایران از مردم افغانستان افزود: پذیرش سه دهه مهاجران افغان در ایران و ایجاد امکانات و شرایط مناسب زندگی در ابعاد مختلف از جمله ایجاد امکان تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان افغان با کمک دولت و سازمان های غیر دولتی همچون انجمن حمایت از زنان و کودکان افغان (حامی) برخی از این حمایت ها است.

وی ادامه داد: تمام این اقدامات نشان دهنده حسن نیت ایران در برخورد با همسایگان، همچنین علاقمندی به گسترش صلح و امنیت و آرامش در منطقه است.

معاون رییس جمهوری ضمن بیان دیدگاه و تاکید رئیس دولت تدبیر و امید بر لزوم گسترش روابط خارجی ایران به ویژه با کشورهای همسایه، افزود: گسترش روابط ایران و افغانستان بر اساس زمینه های مشترک موجود میان دو کشور در عرصه های مختلفی همچون عرصه های محیط زیستی، فرهنگی، علمی و رسانه ای می تواند به ترویج صلح، دوستی، امنیت و اعتماد در منطقه و ارائه الگویی صحیح از جامعه اسلامی برای آحاد شهروندان جهان اسلام به جای ترویج خشونت، بی اعتمادی و افراطی گری کمک کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش مجموعه غیردولتی مرکز صلح و محیط زیست در راستای گسترش صلح و مبارزه با خشونت و جنگ، همچنین بررسی ابعاد اثرگذاری جنگ بر محیط زیست، افزود: این موسسه سال هاست همزمان با روز جهانی صلح به برگزاری جلسات و همایش هایی در ارتباط با محیط زیست و مناقشات مسلحانه اقدام می کند که افغانستان نیز حضور مثبتی در آن دارد.

وی تاکید کرد: جنگ مضاف بر اثرات مستقیم بر زندگی و سلامت روحی و جسمی انسان ها، اثرات مخرب و بلند مدتی بر آب، خاک، جنگل و طبیعت کشورها دارد که بعدها اثرات آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم گریبانگیر انسان ها خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه ماهیت مسائل محیط زیست، جهانی و فرامرزی است و در چارچوب های قومی و سیاسی قرار نمی گیرد، تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث اثرات و خطرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای، چه بسا کشورهایی که کمترین میزان تولید گازهای گلخانه ای را داشته اند بیشتر از کشورهای صنعتی و توسعه یافته که نقش اصلی در این موضوع داشته اند، از آن آسیب دیده باشند.

*** صلح و امنیت پیش درآمد حفظ محیط زیست

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رابطه صلح و محیط زیست، گفت: صلح و امنیت مبنای هرگونه بهبود و ارتقاء زندگی مردم است و از طرف دیگر طبق متن تدوینی سازمان ملل، حفظ محیط زیست یکی از شاخص ها و اهداف مهم توسعه پایدار است، از این رو می توان گفت که صلح و امنیت پیش درآمد ارتقاء زندگی مردم و حفظ محیط زیست است و بدون صلح نمی توان انتظار زندگی بهتر داشت.

ابتکار حمایت های ایران از مردم و روند صلح و دموکراسی در افغانستان را تلاش برای گسترش امنیت و آرامش منطقه و جهان دانست و افزود: ایران آماده تقویت این همکاری ها و حمایت ها در تمام زمینه های مشترک از جمله محیط زیست است و این باید یکی از ارکان همکاری های دوجانبه به ویژه در بحث آموزش و همکاری های بین مرزی قرار گیرد.

*** برنامه ریزی برای اقتصاد کم کربن در دستور کار دولت

ابتکار در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، گفت: دفتر تغییرات آب و هوا اقدامات و مطالعات جامع و مدونی در این خصوص انجام داده است و از جمله مهم ترین سیاست های دولت در این زمینه می توان به بهینه سازی مصرف انرژی با هدف گذاری کاهش 30 درصدی تولید گازهای گلخانه ای اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری همچنین از اعطای تسهیلات بانکی دولتی در این خصوص خبر داد و افزود: در کنار تمام این موارد سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد کم کربن در کنار اقتصاد مقاومتی به تصویب دولت رسیده است.

وی استفاده از انرژی های نو و بادی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش تولید گازهای گلخانه ای دانست و اظهار کرد: بر همین اساس مقرر شد مثلا هر سال 10 درصد از روشنایی پارک های تهران از محل انرژی خورشیدی تامین شود و این میزان هر سال با افزایشی 10 درصدی همراه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ایران آماده انتقال تجربیات و دانش خود در تمام زمینه های محیط زیستی به افغانستان است.

*** دیپلماسی محیط زیست افقی نو در دیپلماسی ایران و افغانستان

همچنین سیمین حسن زاده معاون مطبوعاتی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در راس یک هیات رسانه ای در ایران، ملاقات با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و زن موفق مسلمان ایرانی و مجموعه مباحت مطرح شده در این دیدار را از جمله دستاوردهای ارزشمند این سفر توصیف کرد.

حسن زاده افزود: مردم افغانستان تا بیش از 13 سال گذشته هیچ گاه مجال آزادی بیان و عقیده را نداشتند اما در طول سال های گذشته به مرور در حال تجربه دموکراسی هستند و در کشور، فضایی آزاد با شیب نرم و ملایم در حال شکل گیری است که از جمله آن می توان به برقراری فضای آزاد بیشتر برای حضور بانوان در جامعه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط حساس کشور و منطقه، چنین می طلبد که همکاری های رسانه ای منطقه ای بیشتر شود که در این میان، با توجه به پیوندهایی که میان افغانستان و ایران به لحاظ مشترکات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی دو کشور وجود دارد، ایران همواره جایگاه ویژه ای در مناسبات بین المللی افغانستان دارد و ما همیشه نیازمند همکاری های ایران هستیم که به تبع آن، رسانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی، رسانه های افغانستان را در حال گذراندن دوران گذار و بالندگی ذکر کرد و خواستار حمایت و بهره از تجربیات ایران برای توسعه رسانه های این کشور شد.

معاون مطبوعاتی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به نقش و دستاورد مهم انقلاب ایران در اراتقاء جایگاه زن مسلمان در جهان، گفت: تلاش های بسیاری برای رشد زنان افغانستان در حوزه های مختلف شکل گرفته است.

حسن زاده افزود: بر همین اساس امروزه شاهد حضور 9 درصدی زنان افغان در سیاست، 25 تا 30 درصدی در اجتماع و فعالیت های اجتماعی، 5 درصدی در نیروهای نظامی، 10 درصدی در نهادهای قضایی و حقوقی و نهایتا 4 عضو کابینه افغانستان زن هستند و تلاش می شود تا این تعداد افزایش یابد.

وی تاکید کرد: تلاش دولت و فعالان افغانستان افزایش مشارکت زنان افغان در تصمیم گیری و تصمیم سازی های کشور افغانستان است.

معاون مطبوعاتی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان یکی از مهم ترین دلایل سفر این هیات به ایران را درخواست برای انعکاس واقعیت های موجود در بطن جامعه افغان در رسانه های ایران ذکر کرد و گفت: خواسته ما انعکاس نقاط مثبت و پیشرفت کشورمان در کنار نواقص و کاستی ها برای تغییر نگاه جامعه ایرانی و جهانی به افغانستان است.

حسن زاده تصریح کرد: صحبت های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر لزوم گسترش دیپلماسی محیط زیست و همکاری های دو جانبه در این زمینه، افق جدیدی از مناسبات دو کشور برای وی و هیات همراه باز کرده است.

لازم به ذکر است، این هیات که در راس آن معاون مطبوعاتی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان حضور دارد، شامل مدیرعامل خبرگزاری رسمی باختر و جمعی از مدیران رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری کشور افغانستان می شود که به منظور گسترش مناسبات رسانه ای دو کشور در ایران بسر می برند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین