|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۳۳۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

تسنیم: منابع عراقی به جزئیاتی از دیدار شب گذشته رئیس ائتلاف فتح عراق با رهبر جریان صدر اشاره کردند.

برخی منابع سیاسی با اعلام جزئیات جلسه شب گذشته هادی العامری و مقتدی صدر، از پافشاری صدر بر عدم ائتلاف با «نوری المالکی» خبر دادند.

یک منبع آگاه در چارچوب هماهنگی در گفتگو با ایرث نیوز به مهمترین موضوعات مطرح شده میان رهبر ائتلاف فتح عراق و رهبر جریان صدر عراق پرداخت و اینکه العامری شرط کرده است که گزندی به سازمان حشد شعبی عراق وارد نشود.

این منبع اعلام کرد: العامری در دیدار شب گذشته خود با مقتدی صدر سه موضوع را برای رسیدن به توافق سیاسی میان ائتلاف فتح و جریان صدر در میان گذاشته است.

العامری تأکید کرده که تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر را حق جریان صدر می‌داند اما در عوض به چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه نیز حق «وتو» کردن افراد را می‌دهد.

به گفته این منابع، العامری از صدر خواسته که کاری با حشد شعبی نداشته باشد و چارچوب هماهنگی از حق وتوی هرگونه تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح در مسائل راهبردی امنیتی را برخوردار باشد.

منبع مذکور بیان کرد: گزینه اپوزیسیون همچنان در داخل چارچوب هماهنگی شیعی در صورت اصرار صدر بر موضعش مبنی بر کنار زدن برخی طرف‌های چارچوب هماهنگی به ویژه المالکی و الخزعلی مطرح است.

این منبع گفت که صدر به شدت بر کنار زدن المالکی و الخزعلی اصرار دارد.

از سوی دیگر یک منبع دیگر هم مدعی شد که العامری نیز در این جلسه با کنار گذاشته شدن المالکی در روند تشکیل دولت موافقت کرده است.

این منبع گفت: العامری خواستار خودداری از برخورد با المالکی پس از تشکیل دولت جدید شده است. موضوع رئیس عصائب اهل الحق همچنان مشخص نشده است و رایزنی درباره آن با صدر همچنان روی میز است.

از سوی دیگر، برخی منابع عراقی اعلام کردند که این دیدار دوستانه بوده است.

به گفته این منابع العامری نشستی با هیئت هماهنگی برای در میان گذاشتن نتایج مذاکراتش با صدر خواهد داشت.

این منابع بیان کردند که صدر بر مواضع خود اصرار دارد.

همزمان یک منبع وابسته به هیئت چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراقی اعلام کرد: نشست العامری با صدر با هدف آرام کردن اوضاع و حل مشکلات و دست یابی به تفاهمات میان هیئت هماهنگی وجریان صدر درباره فراکسیون اکثریت و روند تشکیل دولت آتی و شکل آن، برگزار شد.

این منبع بیان کرد: دیدار و رایزنی میان العامری و صدر در تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی و نیز ذوب یخ میان طرفین و حرکت به سوی نجات عراق از هرگونه فتنه میان بیت شیعی که برخی به دنبال برافروختن شعله های آن هستند، بسیار موثر خواهد بود.

از سوی دیگر، چند پایگاه خبری عراقی به نقل از منابع آگاه خبر دادند که العامری که شب گذشته در نجف اشرف با مقتدی صدر دیدار کرد، امروز راهی اربیل خواهد شد.

این منابع گفتند که العامری پس از دیدار با صدر به بغداد برمی‌گردد و قرار است امروز نشست سران ائتلاف فتح برگزار شود و پس از آن وی به اربیل خواهد رفت.

به گفته این منابع، موضوع اصلی مذاکرات العامری در اربیل موضوع تشکیل دولت جدید و تحولات سیاسی جاری و بازتاب‌های اولین جلسه مجلس خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین