|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۳۳۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
 امام جمعه کرج با بیان اینکه ۲۶ دی ماه سالروز فرار ذلت بار دومین و آخرین حاکم خاندان پهلوی از ایران است، اذعان کرد: این فرار مقدماتی داشت؛ مردم حقارت و ذلت پذیری در مقابل بیگانگان و خاکساری او در مقابل آمریکا را دیده بودند، جنایات ساواک و به یغما رفتن ثروت کشور توسط خاندان پهلوی را می‌دیدند و نفرتی عمومی سراسر ایران را پر کرد و سیاست‌های آمریکا هم نتوانست کمکی به حفظ سلطنت کند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ دی ماه کرج با بیان اینکه امروز یکی از پر ارزش ترین سرمایه های انقلاب، جهاد و شهادت، تکریم از مادران، همسران و خانواده شهداست، بیان کرد: کمترین اثر این تکریم ها انتقال شیوه و روش تربیتی و سبک زندگی آنان، از نسلی به نسل دیگر است لذا این را باید غنیمت شمرد چراکه فرصت کم است و عمرها می‌گذرد و از دست ما می‌روند.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه بنده به نوبه خود از همه فداکاری ها و از خودگذشتگی های مادران و همسران و فرزندان شهدا عموماً و از عزیزانمان در این خطه نورانی و شهیدپرور بخصوص قدردانی و تشکر می کنم، گفت: برنامه ریزی کنید و به طور مرتب به دیدار خانواده ها بروید و از آثار وجودی آنها در زندگیتان بهره ببرید. این را که عرض می‌کنیم شعار نیست واقعیت است.

وی با بیان اینکه بعضی وقت ها منزل خانواده شهدا که می‌رویم روحیه ای در انسان به وجود می‌آید که به راحتی یک هفته الی۱۰ روز قوه کار کردن مضاعف پیدا می کنیم، عنوان کرد: در محله شما در اطراف شما بالاخره خانواده‌ها هستند، تنها نگذارید، سرکشی کنید، رسیدگی کنید و کسب نورانیت کنید. مادران شهدا را بروید ببینید، پدران شهدا را بروید ببینید و آثار آن را در زندگیتان ببینید. به هر تقدیر این گنجینه ای است که قسمتی از آن در حال تمام شدن است  اما قسمت دیگری هم ماندگار است؛ از ماندگاری و مانایی آن استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه گریه و اشک، انواعی دارد، گفت: گاهی اشک برای خودسازی است، گاهی اشک از سر شوق است، گاهی اشک به دروغ ریخته می شود مثل گریه برادران یوسف و یکی از مهمترین انواع اشک، گریه سیاسی است که حضرت امام (ره) به این سلاح مؤثر و قدرتمند و راهبردی برای پیشبُرد اهداف جبهه اسلام اشاره کرد و فرمود: «ما ملت گریۀ سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشک‌ها سیل جریان می‎دهیم و سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است، خُرد می‎کنیم».

رئیس شورای سیاست گذاری امور مساجد استان البرز با بیان اینکه حضرت ام البنین سلام الله علیها هر روز به بقیع می‌رفت و چنان جانسوز مرثیه و نوحه می خواند که می نویسند، مروان بن حکم که در مدینه حاکم بود با آن قساوت قلبی که داشت به گریه می افتاد، اذعان کرد: حضرت ام البنین سلام الله علیها فرزندانش را بر اساس مکتب اهل بیت و پیرو ولی و مطیع حجت خدا تربیت کرد و درس های فراوانی از زندگی ام البنین بانوان ما می توانند یاد بگیرند و الگو برداند مانند درس ایثار، عشق به دین، صبر و وفاداری.

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود با بیان اینکه ۲۶ دی ماه سالروز فرار ذلت بار دومین و آخرین حاکم خاندان پهلوی از ایران است، اذعان کرد: این فرار مقدماتی داشت؛ مردم حقارت و ذلت پذیری در مقابل بیگانگان و خاکساری او در مقابل آمریکا را دیده بودند، جنایات ساواک و به یغما رفتن ثروت کشور توسط خاندان پهلوی را می‌دیدند و نفرتی عمومی سراسر ایران را پر کرد و سیاست‌های آمریکا هم نتوانست کمکی به حفظ سلطنت کند.

وی در ادامه افزود: شاه فرار کرد و درباریان و بختیار القاء می‌کردند سفر رفته و خودش هم امید داشت که برگردد، اما مردم با خوشحالی به خیابان ها ریختند و گل و شیرینی دادند و این پیروزی را جشن گرفتند. و هر جا اثر و مجسمه‌ای از شاه و پدرش بود را تخریب کردند. و در کمتر از یک ماه طومار سلطنت ۲۵۰۰ ساله ملک الملوکی و شاهنشاهی در هم پیچیده شد. و خود مردم با سازماندهی در مساجد امنیت نقاط مختلف رابه عهده گرفتند.

خطیب نماز جمعه کرج با بیان اینکه امام فرار شاه را اولین مرحله پیروزی و طلیعه پیروزی خواندند،گفت: امام (ره) فرمودند: «رفتن شاه، پیروزی نیست بلکه طلیعه پیروزی است و البته این طلیعه را من به ملت ایران تبریک عرض می‏ کنم. و باید توجه داشته باشند که همان طوری که طلیعه پیروزی است، طلیعه خلع سلطه اجانب است» لذا امام در هر لحظه ای مردم را متوجه یک مطلب مهمتر و بالاتر و اساسی تر می‌کردند.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه با تاکید بر اینکه با فرار شاه دست اجانب قطع شد اما شیطنت و خرابکاری و تضعیف و تحریم و فساد و توطئه های  آنها مستقیم و غیر مستقیم قطع نشد، خاطرنشان کرد:  البته مبارزه ملت ایران با استکبار و به خصوص آمریکای جنایت پیشه و اسرائیل خبیث قطع نشده و تا دفع شر اینها به طور کامل ادامه خواهد داشت؛ این شهدایی که پیکر پاک آنها هر چند وقت منطقه ای را نورانی و موجی از حماسه و حرکت بوجود می آورد، یعنی یادمان نرود که هنوز در حال مبارزه هستیم و این ‌مبارزه را ادامه خواهیم داد.

وی در بخش دیگری اذعان کرد: مطلبی را که امروز عرض می کنم راجع به بیان رهبر معظم انقلاب است که اخیراً راجع به غیرت دینی به همراه عقلانیت فرمودند. و از امام به عنوان یک نمونه کامل نام بردند. بعد تاکید فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی بود که تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند». قبلا هم فرموده بودند و این بار تاکید کردند. بحث مفصلی دارد و از زوایای مختلف می شود به آن پرداخت ولی خیلی کوتاه بعضی نکات را فهرست می کنم.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز  با بیان اینکه  وقتی به روایات و روشی که معصومین علیهم السلام و به خصوص امیرالمومنین علیه السلام داشتند مراجعه می کنیم می بینیم غیرت دینی را به عنوان یک ضرورت در جامعه و یکی از شاخصه های اهل ایمان معرفی کرده اند یعنی هر کس مومن است باید غیرت دینی داشته باشد ، گفت: غیرت دینی آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد که سعادت مندی دنیا و آخرت را به همراه دارد. غیرت یعنی مراقبت شدید نسبت به هر ارزش مادی و معنوی با انگیزه ایمان، یعنی راه ندادن غریبه به حریم و این صفت اهل ایمان است، اعم از زن و مرد. غیرت اختصاص به مرد ندارد.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه افزود: اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم همین است که فرمودند: لا اله الا الله یعنی خداوند آنقدر غیور است که هیچ غریبه ای را به حریم کبریائی خود راه نمیدهد. و مردان با همین صفت، حریم خانواده و ناموس خود را از نگاه های آلوده حفاظت می کنند. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «پاکدامنی مرد به اندازه غیرت اوست».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه غیرت انواعی دارد و غیور در همه موارد تلاش می کند تا از آنچه حفظش از دیگری لازم است، محافظت و دفاع کند، گفت: غیرت دینی دائره اش بسیار وسیع است. علماء اخلاق غیرت را از فضائل اخلاقی و نوعی حمیت دانسته و به تعبیر امیرالمومنین غیرت را میوه و ثمره شجاعت می دانند. باز برای اینکه بهتر در دل جا بگیرد به فرهنگ لغت دهخدا مراجعه بفرمائید که غیرت را فقط منحصر به مسائل ناموسی تعریف نمی کند. دایره اش را وسیع میبیند و درست هم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه غیور به دخالت های نابجای دیگران نسبت به آن چیزی که مورد علاقه اش هست عکس العمل نشان می دهد و هر چه متعلق غیرت ارزشمندتر باشد واکنش غیور شدیدتر است، تصریح کرد: غیور همانطور که نسبت به عرض و جان و مال و ناموس حساس است و به دفاع برمی خیزد نسبت به حریم های عمومی و ارزش های دینی و ملی هم حساس است و به مبارزه قیام می کند که مرحوم کلینی روایتی نقل می کند که اگر انسانی غیرت نداشته باشد قلبش وارونه است. قلبی که برگشت چیزی در آن جا نمیگیرد رحمت الهی در آن ‌نمی‌ریزد و قاسی میشود.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به روایات دیگری در این رابطه گفت: روایت از رسول خداست که فرمودند: خدای تعالی بی گمان نفرت دارد از مردی که به زور وارد خانه اش بشوند و او نجنگد. این خیلی دایره اش باز وسیع است. فقط منزل شخصی را نمیگیرد. کشور هم خانه ماست. محله هم خانه ماست. شهر خانه ماست. بعضی وقتها به زور کسی وارد شود و انسان قیام نداشته باشد، مشمول این نفرین خدا می شود. این ها غیرتی بالاتر از غیرت فردی را می فهماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین