کد خبر: ۳۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان درباره استفاده از چهره‌های ورزشی برای تبلیغات، می‌گوید: در بخش ورزش حتما آن‌هایی که چهره ورزشی می‌شوند، نیازمند آموزش هستند؛ یعنی در واقع ما آموزش‌های لازم را در رابطه با کسانی که به دلیل قرار گرفتن در رتبه‌های برتر قهرمانی چهره می‌شوند را نداشتیم و نداریم.
  عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در ابتدای سخنانش در نشست «بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در امر تبلیغات»، گفت: به نظرم از دست‌اندرکاران و کسانی که به طور مستقیم در این عرصه حضور دارند، باید حرف‌های اصلی را شنید و شاید من نتوانم خیلی کمک جدی به این طرح داشته باشم اما نکاتی را بیان می‌کنم. در اینکه در حوزه‌ی تبلیغات باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی که وجود دارد استفاده کنیم تردیدی وجود ندارد. حوزه هنر و ورزش هم هر دو به عنوان گروه مرجع مورد توجه مردم هستند و مورد توجه موضوعات تبلیغاتی قرار می‌گیرند و طبعا مسئولیت این دو حوزه خیلی سنگین است. شاید گاهی فقط بحث تبلیغات را یک امر تجاری صرف بدانیم که نباید این گونه دید؛ چرا که همه بحث تبلیغات معطوف و متوجه امر تجارت و فعالیت‌های تجاری نیست و خیلی از موضوعات فرهنگی را می‌توان از طریق یک تبلیغات حساب شده و دقیق‌تر در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.

وی در ادامه بیان کرد: به نظرم در بحث فرهنگ‌سازی نقش هر دو گروه مرجع (ورزشکاران و هنرمندان) خیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد. همان‌طور که شاهد هستیم بخش‌های تبلیغاتی که با حضور هنرمندان و ورزشکاران همراه است، توانسته تأثیرگذار باشد و ما باید به این مسئله توجه جدی داشته باشیم که در بحث فرهنگ و فرهنگ‌سازی کشورمان نقش هر دو گروه مهم و موثر است.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان همچنین به معرفی چندین نکته در تأثیرگذاری امر تبلیغات با حضور هنرمندان و ورزشکاران پرداخت و افزود: در این امر چارچوب‌های قانونی باید حتما در نظر گرفته شود که هم شرایط کشور را در این قوانین مد نظر قرار داده باشیم و همین که این مسئله به ضد خودش تبدیل نشود که در ظاهر به نظر می‌رسد یک تفاهمی وجود دارد در اینکه یک چارچوب داشته باشیم.

به نظرم قوانین ما در این حوزه روزآمد نیست؛ این بدین معنی است که با تحولاتی که در جامعه اتفاق می‌افتد، در بحث‌های فناوری و مرتبط با حوزه فرهنگ، ما نتوانسته‌ایم قوانینمان را پا به پای این تحولات پیش ببریم و گاهی اوقات برخی از قوانین فرهنگی که ما به آن‌ها رجوع می‌کنیم می‌بینیم که زمان‌های زیادی از آن‌ها گذشته است و به جهت همان در نظر نگرفتن عوامل زمان، قوانین ما دچار یک عقب‌ماندگی است که طبعا به نظر می‌رسد در حوزه تبلیغات هم ما این مشکل را داریم.

او تأکید کرد: نهادهای مسئول و متولیانی که می‌خواهند مجری این قوانین باشند، یکی از کارهایشان این است که بتوانند قانون‌هایشان را روزآمد کنند. ما در مجموع در بحث فرهنگ دچار این مسئله هستیم و همین مسئله گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که احتمالا ممکن است موجب بی‌قانونی‌هایی شود که اگر قانون به‌روز می‌بود این بی‌قانونی‌ها هم اتفاق نمی‌افتاد؛ به عنوان مثال در بحث آیین‌نامه‌ای که برای نظارت در نحوه کار فعالیت‌های تبلیغاتی حاکم است، می‌بینید که این قانون به سال 58 برمی‌گردد و ممکن است در مقاطعی یکسری اصلاحات اندک روی آن شده باشد، اما من فکر می‌کنم موضوعاتی از این دست حتما نیازمند روزآمدسازی هستند و قوانینی که برای این موضوعات مصوب می‌شوند، باید زمان‌دار باشند.

احمدی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات را امری مهم دانست و گفت: در بحث‌های تبلیغات تجاری بالاخره باز هم نقش هنرمندان و ورزشکاران و اینکه آن‌ها چه تشخیصی داشته باشند درخصوص اینکه بیایند و در آگهی‌های بازرگانی و تجاری حضور پیدا کنند خیلی مهم است که البته ما در این نشست خیلی به حوزه هنر وارد نمی‌شویم؛ چرا که من واقعا خودم را در این حد نمی‌دانم اما در حوزه ورزش که کمی بیشتر درگیر آن هستیم فکر می‌کنم در بخش ورزش حتما آن‌هایی که چهره ورزشی می‌شوند، نیازمند آموزش در این زمینه هم هستند؛ یعنی در واقع ما آموزش‌های لازم را در رابطه با کسانی که به دلیل قرار گرفتن در رتبه‌های برتر قهرمانی چهره می‌شوند را واقعا نداشتیم و نداریم. یعنی در سیستم‌های ورزشی ما، این چرخه کامل وجود ندارد که به عنوان مثال ورزشکار علاوه بر اینکه باید در حوزه‌های فنی آموخته شود، بتواند در حوزه‌های فرهنگی نیز آموخته شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: درخصوص برند شدن یا چهره شدن و تبلیغاتی که یک هنرمند یا ورزشکار باید پیش از ورودش به تبلیغات آموزش ببیند و خودش را در این موضوعات تنظیم و مدیریت کند واقعا برنامه‌ای وجود ندارد. بر همین مبنا می‌بینیم که گاهی ممکن است کارهایی انجام شود که شاید خیلی به طبع مردم و مخاطبان سازگار نباشد و در نهایت همین افراد در بحث‌های تبلیغاتی و تجاری به عنوان چهره استفاده شوند تا به نوعی شاید اسمش را استفاده ابزاری هم بگذارند.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در بخشی از این نشست به سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی اشاره کرد و گفت: 17 دی‌ ماه، سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی است و من دوست دارم یک خاطره از ایشان نقل کنم و آن هم این است که مرحوم تختی به هیچ وجه علیرغم اینکه خیلی چهره محبوب و مردمی بودند، حاضر نشدند هیچ برند و آگهی را تبلیغ کنند با وجود آنکه نیاز مالی هم داشتند و بالاخره شرایطی که در آن مقطع زمانی مواجه بود، با آن همه تنگناهایی که وجود داشت، می‌توانست حداقل با تبلیغ یک رب گوجه‌فرنگی و... بتوانند برای خودش یک امکان مالی فراهم کند، اما هیچ‌گاه حاضر نشد وارد این عرصه شود و خودش را خرج کند.

احمدی در ادامه صحبت‌هایش به الگو و مثبت بودن هنرمندان و ورزشکاران در اذهان مردم تأکید و اشاره کرد: لذا به نظر می‌رسد ما در حوزه ورزش حتما نیازمند این هستیم که ورزشکاران به ویژه ورزشکاران نخبه و افرادی که در رده‌های بالا قرار می‌گیرند، به نوعی مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و از همین منظر شرکت‌های تبلیغاتی هم به آن‌ها رجوع می‌کنند. پس در نتیجه باید آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند همچنان مرجع، الگو و مثبت بودن را در اذهان مردم برای خودشان رقم بزنند.

احمدی در بخشی دیگر از این نشست با بیان اینکه بحث تبلیغات در دنیای تجاری ورزش اثبات شده است، خاطرنشان کرد: در دنیای تجاری ورزش بحث تبلیغات و آگهی یک بحث کاملا اثبات شده است؛ یعنی در حال حاضر یک بخش عمده از درآمد دنیای ورزش و تعاملی که میان ورزش و بخش تجاری در دنیا ایجاد شده همین حوزه تبلیغات و آگهی‌هاست و قطعا این مقوله هم چارچوب‌های خودش را دارد؛ چرا که اساسا ورزش یک موضوع جذاب است و طبعا همه کمپانی‌ها علاقه‌مند هستند تا به جهت جذابیت موضوع ورزش که مخاطبان زیادی دارد تبلیغاتی را پخش کنند که ما این مسئله را نفی نمی‌کنیم. اتفاقا اگر ما بخواهیم به این سمت برویم که ورزش از جاهای دولتی فاصله بگیرد و بتواند برای خودش درآمد و شغل ایجاد کند باید از این موضوعات بهره‌مند باشد.

وی سپس تأکید کرد: در دنیای ورزش بحث تبلیغ به شکل عمومی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد اما فکر می‌کنم بحث‌هایی که در این جلسه به آن تمرکز شد به چهره‌ها و شخصیت‌هایی که خودشان به تنهایی برند هستند اشاره شد و اینکه چگونه می‌توانند به عنوان یک چهره معتبر بیایند و در حوزه تبلیغات وارد شوند.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان همچنین درباره دلیل نام بردن اسم مرحوم تختی و مثالی که برای حضار آورد، توضیح داد: من اگر اسم مرحوم تختی را آوردم نه از این منظر که ایشان به سمت تبلیغات نرفت پس یک فضیلت است بلکه این مسائل به تشخیص معرفتی فرد مقابل بستگی دارد. اگر پهلوان تختی به سراغ تبلیغات نرفت به این دلیل بود که خودش به این تشخیص رسیده بود. اتفاقا شخصا حضور ورزشکاران را در بحث تبلیغات تجاری و فرهنگی تأیید می‌کنم چرا که معتقدم خیلی هم خوب و تأثیرگذار است و باید حضور داشته باشند. اما اینکه هنرمند یا ورزشکار تشخیص بدهد که در چه موضوعی تا چه حد می‌تواند ورود پیدا کند یک ارزش است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین