|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۳۳۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وضعیت مهاجرت نخبگان در شبکه‌های اجتماعی در فضایی مبهم سیاه‌نمایی می‌شود؛ در حالی که داده‌ها و آمار نشان‌دهنده این نیست.

هاشم داداش‌پور ظهر امروز (۱۵ دی‌ماه) در جلسه معارفه رئیس دانشگاه زنجان ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی و قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس پیشین دانشگاه زنجان، اظهار کرد: در جلسات معارفه بهتر است چالش‌ها مطرح شود. یکی از مشکلات فعلی مهاجرت نخبگان است. در سال ۲۰۲۰ آمار ارائه شده نشان می‌دهد بیش از ۱.۹ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به معضل مهاجرت نخبگان، افزود: مهاجرت نخبگان از زیرشاخه‌های شکنندگی یک سرزمین تلقی می‌شود. طی برخی سال‌ها کشور روند متفاوتی در این زمینه داشته است. ایران در یک مقطع زمانی در شرایط قرمز قرار داشت و در حال حاضر شرایط متوسط جهانی در خصوص مهاجرت نخبگان دارد که وضعیت نسبتاً پایداری است.

این مسئول ادامه داد: باید علت‌ها و چیستی این مهاجرت‌ها بررسی شود. در حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور هنوز به این موضوع به این مبنی که اتفاق می‌افتد، توجه نشان داده نمی‌شود. چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که باید به لحاظ علمی و فناوری جایگاه اول در منطقه را کسب کنیم اما اتفاقات موجود در ایران نشان‌دهنده این است که روند سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به جای تمرکز بر حوزه علمی و فناوری، تمرکز بر حوزه خدمات و کسب‌ و کارهای کلینیکی است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تصریح کرد: وقتی واقعیت‌های موجود را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در حوزه صنعت که شکل سنتی دارد، عمده گرایش کاربرمحور و سرمایه‌محور است، در این حالت نباید انتظار داشته باشیم که دانش دانشگاهی به این حوزه‌ها رسوخ پیدا کند و جذب شود.

وی ملاک نبودن شایستگی در به کارگیری افراد و وجود فضای فرهنگی و اجتماعی که جو ناامیدی را ایجاد می‌کند را از دیگر علل مهاجرت برشمرد و گفت: اینکه گفته شود در داخل کشور چیزی نیست و آن سوی آب‌ها به عنوان سرزمین رویاها ترسیم شود، قاعدتاً در مهاجرت تشدید ایجاد می‌کند، البته این به آن معنا نیست که در آن سوی آب‌ها عوامل جاذبه‌ای وجود ندارد ولی فضای فرهنگی و اجتماعی در سوق دادن نخبگان به مهاجرت تاثیر می‌گذارد. وقتی نخبه، تامین مالی نشود و از ظرفیت او استفاده نشود، این موضوع اثر خود را در مهاجرت می‌گذارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از نخبگان و نیز فراهم کردن امکانات و کار برای آنان اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش برای حمایت و جذب نخبگان حرکت با برکتی است که منجر به خیر می‌شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین