|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۳۳۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰

کارمندان ناسا یک روز را صرف بررسی زیرسیستم قدرت تلسکوپ فضایی جیمز وب کردند تا اطمینان حاصل کنند که این رصدخانه آماده اجرای یک فرآیند کلیدی یعنی "تحت فشار قراردادن" یا "کشش" محافظ‌های خورشیدی بزرگ خود است یا خیر.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب که روز ۲۵ دسامبر پرتاب شد در حال انجام فرآیندی یک ماهه برای راه‌اندازی خود است. فرآیندی ضروری که باعث آماده شدن تلسکوپ برای جمع‌آوری داده می‌شود. اکثر مراحل این فرآیند از روی زمین کنترل می‌شوند.

در حالی که ناسا یک برنامه آزمایشی برای انجام این فرآیند در نظر دارد اما رهبران ماموریت می‌توانند برای تغییر این زمان‌بندی تصمیم بگیرند. بنابراین پس از آن که اول ژانویه به عنوان روز استراحت انتخاب شد، محققان وب تصمیم گرفتند که روز دوم ژانویه را صرف بررسی زیرسیستم قدرت این رصدخانه کنند.

"بیل اوچز"(Bill Ochs)، مدیر پروژه وب در "مرکز پروازهای فضایی گادرد" ناسا در مریلند در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت: آن‌چه که می‌توانیم از شبیه‌سازی‌ها در زمین یاد بگیریم به خوبی آنچه که می‌توانیم با بررسی این تلسکوپ وقتی در فضا در حال فعالیت است یاد بگیریم نیست. اکنون زمان آن است که از این فرصت استفاده کنیم و در مورد فعالیت‌های پایه آن همه‌ چیز را بیاموزیم و سپس گام بعدی را برداریم.

به طور خاص این تیم بر روی دمای چندین موتوری که در طول "کشش" محافظ‌های خورشیدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، تمرکز می‌کنند. در این فرآیند پنج لایه‌ی محافظ‌های خورشیدی بادبادک مانند وب از یکدیگر فاصله گرفته و کشیده می‌شوند.

"مایک مِنزل"(Mike Menzel)، مهندس ارشد سیستم‌های "وب" در بیانیه‌ای مشابه گفت: ما ۲۰ روز را در زمین با "وب" گذراندیم و آن را طراحی کردیم، توسعه دادیم و آزمایش کردیم. ما یک هفته را شاهد نحوه‌ی کار این رصدخانه در فضا بودیم. کسب اطلاعات در مورد ویژگی‌های خاص فضاپیما زمانی که در فضا است کار غیر معمولی نیست و این همان کاری است که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم. تا به این لحظه، استقرارهای اصلی آن انجام شده است. اما ما می‌خواهیم از زمان‌مان استفاده کنیم و پیش از آن که مرحله بعدی را انجام دهیم تا جای ممکن در مورد این رصدخانه اطلاعات دریافت کنیم.

 "تحت فشار قراردادن" فرآیند پیچیده‌ای است که ناسا انتظار دارد آن را طی دو روز به انجام برساند. ناسا ابتدا قصد داشت این مرحله را در روز شنبه انجام دهد اما فرآیندهای راه‌اندازی روز جمعه از آنچه انتظار می‌رفت دیرتر انجام گرفت و محققان تصمیم گرفتند روز سال نو را استراحت کنند و زمانی که مدیران ماموریت تصمیم گرفتند نگاهی دقیق‌تر به دمای موتورها بیاندازند نمی‌خواستند که همزمان بر روی دو جنبه این تلسکوپ کار کنند. به گفته‌ی صفحه اینستاگرام "جیمزوب" فرآیند "کشش"محافظ‌های خورشیدی "وب" امروز، سوم ژانویه آغاز می‌شود.

پس از کشیده شدن کامل محافظ‌های خورشیدی، راه‌اندازی آینه دوم آغاز خواهد شد.

اگرچه راه‌اندازی این تلسکوپ متوقف شده است، اما این رصدخانه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر این تلسکوپ ۵۹ درصد از مسیر خود به سوی نقطه لاگرانژ ۲ در مدار زمین را پیموده است و در فاصله‌ی ۵۲۹ هزار و ۴۴۴ مایلی از زمین قرار دارد. "وب" در نهایت در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین