کد خبر: ۳۳۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹

ایرنا: دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که(در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو) ایران و روسیه در حال آماده سازی مقدمات لازم برای تماس ها و رایزنی های دو کشور در عالی ترین سطح هستند.

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی کرملین گفت: مقدمات لازم برای انجام تماس های ایران و روسیه در بالاترین سطح در حال تدارک و آمادگی است.

پیشتر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران گفته بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران اوایل سال جدید میلادی از روسیه دیدن می کند.

بهادری جهرمی درباره زمان و علت سفر رییس‌جمهوری به روسیه گفت: در راستای تعاملات راهبردی ایران و روسیه، آقای پوتین از رییس جمهور ما دعوت کرد سفری به روسیه داشته باشد که اوایل سال جدید میلادی این سفر انجام می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این سفر در چارچوب سیاست کشور در تقویت و توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه و با محوریت و اولویت مباحث همکاری‌های تجاری و اقتصادی انجام می‌شود. معاون سیاسی رییس جمهور در حال نهایی کردن این سفر است.

قرار است در سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود.

یک رسانه رسمی روسیه گزارش داد که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می شود، آماده می شوند. این موافقت نامه عرصه های مختلفی را از حمل و نقل و ذوب آهن و ماهیگیری گرفته تا ساخت نیروگاه های برق را در برمی گرفت.

شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز جمعه در برنامه ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در سه دهه اخیر و آغاز همکاری های دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۹ مطابق با ۱۲ مارس ۲۰۲۱، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز ۲۶ آبان ماه با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین