|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۳۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
از پانزدهم آبان‌ماه، ١٠٠‌هزار تماس با سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای و دریافت زیرمیزی برقرار شده که ۲۶۹مورد آن مرتبط با بستری بوده است. از این ١٠٠‌هزار تماسی که با سامانه گرفته شد و چندین‌هزار بازدید انجام شده در نهایت ٩٠‌درصد پرونده‌ها مختومه و برای ۵پزشک حکم قطعی محرومیت از طبابت صادر شد.»
از پانزدهم آبان‌ماه که وزارت بهداشت سامانه ١٦٩٠ را برای رسیدگی به تخلفات حوزه تعرفه‌های پزشکی و به‌طور ویژه «زیرمیزی» اعلام کرد، بیش از ٢ماه می‌گذرد، در این مدت اما جسته‌گریخته، آمارهایی از تخلف پزشکان منتشر شد. ٢هفته پس از راه‌اندازی این سامانه، وزیر بهداشت از ثبت ٨٢ تخلف و رئیس سازمان نظام پزشکی از نزدیک به یکصد مورد تخلف تعرفه‌ای خبر دادند. همزمان با اعلام برخورد جدی با متخلفان تعرفه‌ای، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت هم رونمایی شد، کتابی که گفته شد به «زیرمیزی» پزشکان پایان می‌دهد چراکه تمام تعرفه‌هایش واقعی است! همان موقع معاون درمان وزیر بهداشت، درباره مجازات متخلفان گفته بود در صورت اثبات اولین تخلف تعرفه‌ای پزشک در دادگاه، ٣ماه محرومیت از طبابت را توسط دادگاه نظام پزشکی به‌دنبال دارد، اگر هم تخلف تکرار شود، محرومیت طولانی‌تر و در نهایت محرومیت دایمی از طبابت را همراه دارد.

 به گفته محمد حاجی‌آقاجانی، این جرایم جدا از جرایم نقدی است که از سوی سازمان تعزیرات حکومتی اعمال می‌شود. حالا با گذشت بیش از ٢ماه از آغاز برخورد با تخلفات، معاون نظارت سازمان نظام پزشکی از جدیدترین آمارها از شکایت‌های مردمی به سامانه ١٦٩٠ می‌گوید. شکایت‌هایی که منجر شد تا برای ٥پزشک حکم قطعی محرومیت از پزشکی صادر شود. محمد جهانگیری به فارس می‌گوید: «از پانزدهم آبان‌ماه، ١٠٠‌هزار تماس با سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای و دریافت زیرمیزی برقرار شده که ۲۶۹مورد آن مرتبط با بستری بوده است. از این ١٠٠‌هزار تماسی که با سامانه گرفته شد و چندین‌هزار بازدید انجام شده در نهایت ٩٠‌درصد پرونده‌ها مختومه و برای ۵پزشک حکم قطعی محرومیت از طبابت صادر شد.» او با تأکید بر این‌که در این مدت به‌طور کلی ٢‌هزار و ٦٤١٤  شکایت ثبت شد، ادامه می‌دهد: «موسسه‌های پزشکی نیز تخلف داشته‌اند قبلا هم داشته‌اند که معمولا در نوشتن صورتحساب که فرآیندی بوده رخ داده اما این پرونده‌های اعلام شده در مورد پزشکان مربوط به ٥نفر است که حکم محرومیت از طبابت برایشان صادر شده است.»

او به وضع قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی هم اشاره می‌کند. «بیمه‌های تکمیلی هنوز با بیمارستان‌های خصوصی قرارداد منعقد نکرده‌اند، البته سازمان‌های بیمه‌گر هم‌اکنون فعال شده‌اند استان‌های فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی، خوزستان، آذربایجان‌شرقی و گیلان تعیین تکلیف شده و تفاهمنامه با بیمه‌ها انجام شده است. امروز نیز شهرستان تبریز تعیین‌تکلیف خواهد شد، استان تهران نیز پیش از این در زمینه قرارداد با بیمه‌های تکمیلی به تفاهم رسیده‌ بود.» به گفته او، پس از تذکر وزارت بهداشت به بیمه‌ها، دیگر مردم می‌توانند به سازمان‌های بیمه‌گر مراجعه کنند و مابه‌التفاوت خود را دریافت کنند، بیماران با داشتن معرفی‌نامه نیز می‌توانند مراجعه کنند. براساس اعلام این مسئول در سازمان نظام پزشکی،  فرانشیز بیمه‌ها متفاوت و از ١٠ تا ٣٠‌درصد است و براساس سقف تعهدات و پوشش بیمه‌ای مشکل حل می‌شود.


منبع: شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین