|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۳۳۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به لزوم گرفتن تأییدیه ایمنی از آتش نشانی برای ساخت ساختمان‌ها، گفت: در سال نخست مالکان ساختمان‌ها مجبور به گرفتن تاییدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی هستند و این تاییدیه ها تنها یک سال اعتبار دارند و این در حالی است که تقریبا تعداد ساختمان هایی که مجددا برای گرفتن تاییدیه ایمنی به سازمان آتش نشانی مراجعه کنند، نزدیک به صفر است.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، اظهار کرد: هزینه مراجعه مجدد برای گرفتن تاییدیه ایمنی ساختمان از سازمان آتش نشانی بسیار کمتر از بار نخست است اما با این حال تعداد مراجعه کنندگان نزدیک به صفر است.

 
ملکی با اشاره به بازدید این سازمان از ۳۳ هزار و ۲۰۰ ساختمان با قدمت و کاربری‌های مختلف در دو سال گذشته، یادآور شد: همه این ساختمان‌ها از سازمان آتش نشانی دستورالعمل گرفته اند؛ به این معنا که ایرادی در کار  خود دارند، از این تعداد حدود ۳۲۰۰ ساختمان نیاز به رسیدگی فوری و حدود ۱۲۸ ساختمان در وضعیت پر خطر هستند.


به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی، در کشف حریق و اعلام آن بسیار مشکل وجود دارد؛ به طوری که افراد به هنگام وقوع آتش سوزی ابتدا به خود اطفایی روی آورده و سپس به سازمان آتش نشانی اطلاع می‌دهند.


ملکی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی و آموزش در جهت پیشگیری از سوختگی در کشور، تصریح کرد: درواقع ما از آموزش و فرهنگ سازی مردم برای پیشگیری از سوختگی غافل شده و در این راستا خیلی کارهای نیمه کاره داریم. حدود ۶۰ سال قبل ۱۷ دقیقه زمان می‌برد تا حریق به اوج خود برسد و این به این معنا است که مردم ۱۷ دقیقه برای فرار از آتش زمان داشتند. اما در حال حاضر این زمان به سه و بعضا دو دقیقه رسیده است. این یعنی افراد تنها دو دقیقه زمان برای فرار دارند. از سوی دیگر اکنون لوازم پلیمری وارد منازل شده و طبقات ساختمان‌ها بیشتر شده و آتش سوزی شدیدتر می‌شود. این در حالی است که در این راستا آموزشی داده نشده است و کشورهای دیگر در خصوص آموزش بچه ها از مقطع مهد کودک سرمایه گذاری می‌کنند.


وی با بیان اینکه آتش سوزی ساختمان های دارای تاییدیه ایمنی سازمان آتش نشانی کاهش و به حدود ۹ درصد رسیده و تمام آنها منجر به فوت نبوده اند، به طرح ۹۹۹ این سازمان اشاره کرد و گفت: حدود یک سال پیش از آغاز پاندمی کووید ۱۹، سازمان آتش نشانی طرح ۹۹۹ مخصوص برج های بلند مرتبه را آغاز کرد اما متاسفانه مردم سخت استقبال کردند. اکنون این روش را به صورت غیر حضوری دوباره آغاز کرده‌ایم.

ملکی درصد بیشتر مرگ و میر های رخ داده در آتش سوزی‌های ساختمان ها را معطوف به ساختمان های کم خطر (۳ الی ۴  طبقه) دانست و در خصوص طرح پلاک ایمن آتش نشانی اظهار کرد: این ساختمان‌ها به علت تعداد طبقات کمتر به اسم ساختمان "کم خطر" هستند؛ اما بیشتر مرگ و میرها مربوط به این ساختمان‌ها است، از این رو از هفت مهر امسال همزمان با روز آتش نشانی طرح "پلاک ایمن" را راه اندازی کردیم. این طرح مخصوص ساختمان‌های کم خط (۳ الی ۴ طبقه) هستند. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت "تهران من" خود اظهاری کرده تا کارشناسان ما کاملا رایگان مراجعه و از ساختمان بازدید کنند و دستورالعمل مختص آن ساختمان را بدهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین