|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۳۳۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
به جز ایران دیگر اعضای ۱+۴ و حتی دولت جدید آمریکا اذعان می‌کنند که دولت پیشین آمریکا با خروج از برجام کار اشتباهی انجام داده است؛ بنابراین دولت جدید می‌خواهد از این اشتباه بازگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ ملحق شوند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با پرس‌ تی‌وی که بخش هایی از آن روز دوشنبه منتشر شد در خصوص پیشرفت مذاکرات، ‌پیش‌نویس‌های پیشنهادی اخیر ایران، تهدیدات رژیم صهیونیستی و اینکه آیا ایران می‌تواند به آمریکا اعتماد کند که دیگر توافق را خراب نکند  گفت‌وگو کرد.

وی تاکید کرد: در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

باقری افزود: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.

وی ادامه داد: به جز ایران دیگر اعضای ۱+۴ و حتی دولت جدید آمریکا اذعان می‌کنند که دولت پیشین آمریکا با خروج از برجام کار اشتباهی انجام داده است؛ بنابراین دولت جدید می‌خواهد از این اشتباه بازگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ ملحق شوند.

مذاکره کننده ارشد ایران درخصوص پیشرفت مذاکرات گفت: در طی شش دور مذاکرات در وین، طرفین به چندین متن دست یافتند که دوتا از آن‌ها درباره رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای ایران بودند. در ایران انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و دولت جدیدی به روی کار آمد که رویکرد و اولویت‌های جدیدی از جمله در حوزه سیاست خارجی دارد. طبیعی است که دولت جدید اصلاحاتی در متون به دست آمده درج کند. طرف ایرانی ملاحظات و اصلاحات خود را در خصوص دو پیش‌نویس که در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱ به دست آمده بودند، اعمال کرد.

وی افزود: در یکی از پیش‌نویس‌هایی که در ماه ژوئیه حاصل شده بود و به تعهدات هسته‌ای ایران مرتبط بود، اختلافات زیادی میان طرفین وجود داشت. اصلاحاتی که توسط تیم جدید ایران در متن تعهدات هسته‌ای لحاظ شده بسیار کمتر از اختلافات درج شده در سند اصلی ژوئیه ۲۰۲۱ بوده است. از زمان آغاز مذاکرات در ۲۹ نوامبر جلسات مختلفی در سطح کارشناسی و دبیران سیاسی برگزار شد تا درخصوص هر دو پیش‌نویس گفت‌وگو شود. طی روزهای گذشته جلسات متعددی در سطح کارشناسی درخصوص تعهدات هسته‌ای شکل گرفت تا اختلافات در پیش‌نویس‌ها در قالب چارچوب تعیین شده مشخص شود و تعداد این اختلافات محدود شود. بر این اساس مذاکراتی برای  جمع‌بندی کردن اختلافات میان طرفین در جریان است تا ما برای رفع این اختلافات به گفت‌وگو بپردازیم.

باقری ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی در نشست‌هایی که در روزهای گذشته اتفاق افتاده، حاصل شده است.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای درخصوص اخبار ضد و نقیض رسانه‌های غربی درخصوص مذاکرات وین اظهار کرد: ما با دو جو طرف هستیم. یکی جو داخل مذاکرات و آن یکی جو خارج از مذاکرات است. داخل اتاق مذاکرات طرفین درحال مذاکره هستند و همه چیز مشخص است. خارج از اتاق مذاکرات مشخص نیست که چه کسانی چه کارهایی می‌کنند.

وی افزود: اشخاصی که تاسیسات هسته‌ای را در اقدامی تروریستی هدف قرار داده‌اند همان کسانی هستند که سعی دارند در پیشرفت مذاکرات هسته‌ای مانع‌تراشی کنند. این اشخاص علاوه بر تلاش جهت مسموم کردن جو مذاکرات در خارج از اتاق مذاکرات، می‌خواهند جو غیرسازنده‌ای در داخل اتاق مذاکرات نیز به وجود بیاورند.

باقری درخصوص اقدامات ضدایرانی رژیم صهیونیستی گفت: کاملا مشخص است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد جو غیرسازنده، مخرب و منفی در اتاق مذاکرات ایجاد کند. آن‌ها این تدابیر مخربی که ذکر کردم را در خارج از مذاکرات نیز به کار می‌گیرند. مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا این نقش مخرب را به بازیکنانی که ممکن است نقشی در داخل اتاق مذاکرات داشته باشند اعمال کنند. برخی از این بازیکنان رفتار متناقض دارند. آن‌ها می‌گویند که مذاکره می‌کنند تا توافق احیا شود و آمریکا به برجام بازگردد و از طرف دیگر بیانیه‌ها و مقاله‌های مشترکی منتشر می‌کنند و در نشست‌های طولانی مدت با آن رژیم نامشروع شرکت می‌کنند تا مذاکرات را نابود کنند یا موانع بزرگی در مذاکرات ایجاد کنند.

این مقام ارشد کشورمان در ادامه بیان کرد: تقصیر هرگونه مانع در مسیر مذاکرات بر گردن بازیکنانی است که این فرصت و ظرفیت را به رژیم صهیونیستی می‌دهند تا اقدامات مخرب و غیرسازنده‌ای در پیشرفت مذاکرات ایجاد کند.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم رفع تحریم‌ها توسط دولت بایدن تاکید کرد: ما باور داریم که دولت آمریکا رفتاری متناقض و دوگانه دارد و باید درخصوص این تناقض‌ها توضیح دهد.

وی اظهار کرد: درخصوص مسئله تحریم‌ها روند مذاکرات جدی و واقعی آغاز نشده است. چندین پیش‌نویس میان طرفین رد و بدل شده است اما آنچه از نظر ما مهم است رفع فوری تحریم‌های متناقض با برجام است. تحریم‌های دولت اوباما، ترامپ و بایدن باید برداشته شوند. هرگونه تحریم‌های دیگری نیز که به برجام مرتبط هستند باید برداشته شوند. تحریم‌هایی که ذیل فشار حداکثری اعمال شدند چون به برجام مرتبط هستند باید رفع گردند.

باقری درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و توافق پادمانی انجام می‌گیرند. تمامی فعالیت‌های ایران نیز به طور گسترده توسط مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی می‌شوند. ایران فعالیت هسته‌ای سری ندارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران دقیقا مطابق با برجام است چراکه بند 26 و 36 به ایران اجازه می‌دهد تا درصورت ناکامی طرفین مقابل در اجرای تعهداتشان، به طور کامل تعهدات برجامی خود را تلعیق کند. ما اعلام کرده‌ایم که واکنش‌های ما جبرانی هستند. ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز کردیم. زمانی که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند، مسیر پایان دادن ایران به اقدامات جبرانی‌اش هموار خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در خصوص مسئله اعتماد به آمریکایی‌ها هم گفت: اختلاف نظرات زیاد و مشکلات مختلفی در متن پیش‌نویس ماه ژوئیه وجود دارد. مشکل ضمانت و راستی‌آزمایی از آن دسته اختلافاتی هستند که تاکنون رفع نشده‌اند. این مشکلات باید طی پروسه مذاکرات حل شوند تا توافق حاصل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین