|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۳۳۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷


امام‌ جمعه مشهد گفت: زنان بدانند اگر حجاب داشته باشند، در متن تاریخ خواهند بود اما در غیر این صورت به حاشیه تاریخ رانده خواهند شد. حجاب و عفت باعث می‌شود زن در حاشیه تاریخ نباشد و در متن قرار گیرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع) ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) اظهار کرد: بزرگترین امتیاز وجود مقدس حضرت زینب(س) این بود که زن را از حاشیه تاریخ به متن تاریخ آورد. تا قبل از وجود مقدس صدیقه اطهر و زینب کبری، زن در حاشیه تاریخ بود و در تمام مکاتب غیر دینی امروز هم زن در حاشیه تاریخ است. یعنی در طول تاریخ، زن تنها در صورتی توانسته است در جامعه نقش‌آفرینی کند که در شعاع یک مرد قرار گرفته باشد.

وی با بیان اینکه حتی عظمت حضرت مریم(س) نیز در حاشیه وجود پسرش حضرت عیسی(ع) قرار می‌گرفت، اضافه کرد: اما حضرت زینب نه به عنوان دختر امیرالمومنین(ع) و نوه پیامبر(ص)، بلکه به عنوان یک زن قهرمان سازنده تاریخ شد. آنچه ظاهرا در کربلا صورت گرفت، پیروزی شمشیر ظلم بر خون حق بود، اما این حضرت زینب بود که حقیقت را نشان داد و خون را بر شمشیر پیروز کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه بدون حضرت زینب واقعه کربلا تبدیل به یک انقلاب نمی‌شد، خاطرنشان کرد: حضرت زینب دو خطبه خواند که در خطبه اول در مورد انحراف امت از خط انقلاب پیامبر یک افشاگری کرد و در خطبه دوم ظالم را سرکوب کرد به طوری که آن ظالم منفور بشریت شد.

علم‌الهدی تاکید کرد: اگر ما امروز بخواهیم زن‌ها سازنده تاریخ شوند و اگر بانوان بخواهند در حاشیه نباشند و در متن قرار گیرند، باید بدانیم این امر با زن‌سالاری در خانه محقق نمی‌شود، بلکه برای این کار زنان باید پیرو حضرت زینب(س) باشند. یکی از فواید حجاب همین است که زن در حاشیه واقع نشود و به او به عنوان ابزاری برای ارضای غرایز جنسی نگاه نشود، بلکه به او به عنوان یک انسان قوی و تاریخ‌ساز نگاه شود.

وی افزود: زنان بدانند اگر حجاب داشته باشند، در متن تاریخ خواهند بود اما در غیر این صورت به حاشیه تاریخ رانده خواهند شد. حجاب و عفت باعث می‌شود زن در حاشیه تاریخ نباشد و در متن قرار گیرد.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: همچنین باید توجه داشت که حضرت زینب در عین تاریخ‌سازی و انجام فعالیت‌های جهادی، به عنوان یک زن مسئولیت‌های عاطفی خود را نیز فراموش نکرد. حضرت زینب در عین انجام مبارزه، از بیمار هم پرستاری می‌کرد. بیمار در خیمه آتش‌گرفته قرار داشت و حضرت زینب که توانایی انتقال او به بیرون خیمه را نداشت، در درون همان خیمه از این بیمار پرستاری می‌کرد.

علم‌الهدی با بیان اینکه وجود پرستار کانون عشق و عاطفه انسانی است، گفت: پرستاری شغل و حرفه و منشاء درامد نیست، بلکه پرستار فرشته‌ای است که وقتی بالای سر بیمار قرار می‌گیرد، باعث آرامش او می‌شود. لذا پرستار مظهر عشق و عاطفه است و مخصوصا در این دوران شیوع کرونا به ما نشان داده شد که شخصیت پرستار، عین شخصیت رزمنده است‌.

وی با بیان اینکه مدافعین کشور و نظام ضامن امنیت اند و پرستاران ضامن صحت و سلامتی، ادامه داد: ما الان پس از سال‌ها از قهرمانی‌های رزمندگان‌مان در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیر می‌کنیم، اما ما دو سال هم دفاع مقدس در عرصه سلامت داشتیم و در این دو سال کادر درمان به عنوان قهرمانان دفاع مقدس در این عرصه، تا مرز شهادت فداکاری کردند و هنوز هم در حال انجام این جان‌فشانی‌ها هستند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مسئله، سلامتی و جان مردم است، اظهار کرد: امروز مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند، اما مسئولین باید حفظ سلامتی مردم را در الویت‌ اقدامات خود قرار دهند. امروز عواملی وجود دارد که باعث تهدید جان مردم می‌شود و مهمترین این عوامل، هوای ناسالم است.

علم‌الهدی ضمن درخواست از مسئولین برای حل مشکل آلودگی هوا، بیان کرد: مشهد شهری است که در مسیر باد قرار دارد، لذا هر چه قدر هم که خودرو در شهر رفت و آمد کنند، شهر ما نباید دچار آلودگی هوا شود، اما در مسیر بادی که به سمت مشهد می‌وزد، نیروگاه توس قرار گرفته است و این نیروگاه به جای گاز، مازوت می‌سوزاند و بادی که وارد شهر می‌شود، دود مازوت را با خود وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه گازرسانی به نیروگاه توس از گازرسانی به صنایع و منازل واجب‌تر است، اضافه کرد: حفظ جان مردم در الویت است. اگر به نیروگاه توس گاز برسد و این نیروگاه دیگر مازوت مصرف نکند، ما دچار آلودگی هوا نمی‌شویم. ما در مشهد کمبود گاز نداریم و تعدادی از استان‌های دیگر نیز در حال استفاده از گاز خراسان رضوی هستند. امیدواریم که مسئولین استان در خصوص گازرسانی به نیروگاه توس اقدام کنند تا مشکل آلودگی هوای مشهد به سادگی برطرف شود، ضمن اینکه صاحبان صنایع و صاحبان خودروها نیز باید در خصوص آلوده نکردن هوا مراقبت کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین