|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۳۳۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

فارس: منابع وابسته به ترکیه و عربستان سعودی خبر دادند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار نخواهد کرد.

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد، احتمال ندارد نشستی بین اردوغان و بن سلمان در هفته جاری صورت گیرد، ولی احتمال دارد به زودی این دیدار انجام شود.

این منابع تأکید کرند، بحثهایی برای برگزاری دیدار بین اردوغان و بن سلمان در قطر صورت گرفته بود، ولی به علت عدم همخوانی در برنامه‌ها، این دیدار انجام نخواهد شد.

اردوغان دوشنبه هفته جاری وارد قطر شد. برخی از منابع گفته بودند که شاید اردوغان و بن سلمان با هم دیدار کنند. ولی عهد سعودی، چهارشنبه وارد دوحه خواهد شد.

این در حالی است که دولت عربستان سعوی اخیرا به اطلاع شهروندان خود رساند که سفر به برخی کشورها از جمله ترکیه جریمه در بر خواهد داشت.

شهروندان عربستانی در صورت مسافرت به کشورهای حاضر در فهرست قرمز از جمله ترکیه، با سه سال منوعیت از مسافرت مواجه خواهند شد. یک مقام وزارت کشورعربستان گفت که برخی از شهروندان سعودی که ماه مه بدون اجازه قبلی از مقام‌ها به خارج از کشور سفر کردند نیز مقررات سفر را نقض کرده‌اند.

این مقام سعودی گفت: «هرکسی که ثابت شود در این ماجرا دخیل است پس از بازگشت مشمول پاسخگویی قانونی و مجازات‌های سنگین خواهد شد و به مدت سه سال از سفر منع خواهد شد».

در همین ارتباط، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ۲۱ اردیبهشت گذشته به عربستان سفر کرد. این اولین سفر یک مقام عالیرتبه ترک به عربستان سعودی پس از ترور «جمال خاشقچی» بود.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا طی چند ماه اخیر تلاش خود را بر روی اصلاح روابطش با کشورهایی چون مصر و عربستان سعودی متمرکز کرده است. در ژوئن گذشته بود که اردوغان از تقویت روابط آنکارا با مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر اساس معادله «برد - برد» سخن گفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین