|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۳۳۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

مهر: وزیر امور خارجه ایران گفت: وزارت امورخارجه از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، اعتراض رسمی خود را به تعرض محدود مرزی از سوی افغانستان اعلام کرد.

 نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه، ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه ایران آغاز شد.

امیرعبداللهیان گفت: در شرایط جدید سوریه، رویکرد تازه و تمرکز بر همکاری‌های جامع و پرشتاب تجاری و اقتصادی بین دو کشور است. مایلم تأکید کنم، روابط دو کشور روابطی راهبردی و ممتاز است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در همین ابتدا یاد می‌کنیم و گرامی می‌داریم ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای مقاومت و مدافع حرم، شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کرده‌اند.

وی افزود: به طور ویژه یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز را که در این معرکه مبارزه با تروریسم در منطقه نقش کلیدی و اساسی را ایفا کرد، گرامی می‌داریم. در روزهای آینده در آستانه دومین سالگرد شهادت این سردار بزرگ و مدافع بزرگ ایرانی قرار داریم.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای مقاومت، شهدای سوریه را که آنها نیز سهم بسیار اساسی و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان و بازگرداندن امنیت به سوریه و منطقه را بر عهده داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما امروز در خصوص مسائل مختلف دوجانبه با هم گفتگو کردیم و خوشبختانه سفر جناب فیصل مقداد در زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه برگزار می‌شود و ما در آینده نزدیک در سطح عالی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در خصوص سایر موضوعات موردنظر، گفتگوهای مهمی را داشتیم. جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را محکوم می‌کند، این نیروها بدون هماهنگی با دولت مستقر که با رای مردم سوریه انتخاب شده‌اند، در این کشور حضور پیدا کرده‌اند و این حضور به نفع صلح و امنیت منطقه نیست.

ایران از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما با خرسندی از بازنگری برخی کشورهای عربی و اروپایی در سیاست خارجی خود در قبال سوریه استقبال می‌کنیم و رفت و آمدهایی که در ماه‌های اخیر به دمشق انجام شد و بازگشایی سفارتخانه‌های برخی کشورهای عربی و غربی در سوریه را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: در این حال برنامه جامعی را برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در عرصه بازسازی سوریه و در عرصه‌های مختلف تجاری داریم.

امیرعبداللهیان گفت: در اینجا مایلم اشاره کنم که در خصوص افغانستان گفتگوی مفصلی داشتیم و اتفاق نظر داریم که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و همچنین مبارزه با تروریسم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه هیئت حاکمه موقت و سرپرستی در افغانستان قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای همکار عزیزم توضیح دادم که در روزهای گذشته هیاتی به سرپرستی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر کرد. تشکیل دولت فراگیر ملی در افغانستان بسیار حائز اهمیت است.

وی به شرایط سخت ارسال دارو به واسطه تحریم‌ها به افغانستان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در کابل مورد توجه قرار داده است، توجه به مسئولیت هیئت حاکمه سرپرستی، به امنیت مرزهای مشترک دو کشور است. اتفاقی در روزهای گذشته در یکی از نقاط مرزی ما روی داد که نیروهای مسلح ما با قدرت پاسخ آن اقدام ناهماهنگ را دادند.

اعتراض رسمی ایران به افغانستان به خاطر تعرض محدود مرزی

وی افزود: وزارت امور خارجه، بر اساس وظیفه دیپلماتیک خود، یادداشت رسمی به سفارت افغانستان در تهران ارائه داد و از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود مرزی اعلام کرد.

امیرعبداللهیان گفت: نیروهای مسلح ما نیز با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند. البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و اینکه هنوز نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه سرپرستی در مرزها با همسایگان، کنترل لازم را ندارند.

وی افزود: اما مایلم این نکته را با صراحت اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خودش، با هیچ طرفی تعارف ندارد و هیئت حاکمه سرپرستی در کابل متوجه باشند که در دوره انتقالی، تمرکز بر مسئولیتشان باید محور اصلی کار قرار گیرد.

رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید می‌کنم، رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و معتقدم سوریه در خط اول محور مقاومت در دفاع از امنیت ملی و سرزمینی خودش، در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

وی ادامه داد: سازش کشورهای محدود عربی با رژیم صهیونیستی را نیز به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در پایان از دکتر فیصل مقداد تشکر می‌کنم توانستیم، نشست خوبی برگزار کنیم و توافقات بسیار خوب و حرکت رو به جلو در مناسبات تهران و دمشق را در هفته‌های آینده را شاهد خواهیم بود، امیدوار هستیم در آینده نزدیک دیدار روسای جمهور دو کشور، در مکان مورد توافق انجام شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه روابط با کشور امارات متحده عربی، گفت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم کار و توسعه همکاری با همسایگان است.

وی افزود: در مراسم تحلیف آقای رئیسی، هیئت عالی‌رتبه از امارات حضور پیدا کردند و در دیدار این هیئت عالی‌رتبه با جناب آقای رئیس‌جمهور توافق شد که همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور توسعه پیدا کند و در سایر زمینه‌ها نیز توسعه روابط با همسایگان و همکاری‌ها را توسعه دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: رفت و آمد مقامات دو کشور به تهران و ابوظبی در این چارچوب است و امیدواریم که در آینده نیز شاهد توسعه هر چه بیشتر مناسبات در حوزه همسایگان از جمله با امارات متحده عربی باشیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: برای عملیاتی کردن و پیشرفت بیشتر در توسعه همکاری با کشورهای همسایه، هفته آینده به مدت ۵ روز سمینار سفرای کشورهای همسایه ایران را با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌ها در وزارت امور خارجه برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه ایران برای توسعه روابط با سوریه، گفت: برنامه روشنی تحت عنوان توافق تجاری از گذشته حدود ۵ سال پیش، بین دو کشور به امضا رسیده است و در مشورت با جناب آقای رئیس جمهور مقرر شد که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دولت جدید منصوب شوند و فعالانه پیشرفت و توسعه همکاری‌های تجاری و اجرای اسنادی که در این حوزه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بین دو کشور وجود دارد را دنبال کنند.

ما مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم

وزیر امور خارجه همچنین در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین و برخی از اظهارات از سوی افرادی تحت عنوان مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان که مطرح می‌شود، گفت: ما مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم، لذا گمانه زنی هایی که با این عنوان انجام می‌شود مورد تایید ما نیست.

امیرعبداللهیان افزود: مواضع رسمی تیم جمهوری اسلامی ایران، توسط مذاکره کننده ارشد ما اعلام می شود و یا توسط سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب آن را اعلام می‌کنیم، از این رو هرگونه اظهار نظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست.

با حسن نیت و برنامه در وین حضور پیدا کردیم

وی تصریح کرد: ما با حسن نیت، جدیت، برنامه و ابتکار در دور اول مذاکرات جدید وین حضور پیدا کردیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: از چند روز قبل نیز در تماس‌هایی که با وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت داشتم و همچنین گفتگوها با نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده‌ایم، شما که اینقدر در این هفته‌های گذشته و چهار ماه گذشته علاقه مند و مشتاق برپاشدن میز مذاکرات در وین بودید، غربی‌های حاضر در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن نیت باشند و هدفگذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌ها است و هدف‌گذاری ما در میز مذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت همه به تعهداتشان است.

۳ کشور اروپایی ابتکارات چشمگیری در مذاکرات نداشتند

امیرعبداللهیان تصریح کرد: سه کشور اروپایی، هیچ ابتکارات چشمگیر و قابل ارائه در این مذاکرات نداشتند و آن‌ها بیش از اینکه به دنبال راه‌حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم انفعال سه کشور اروپایی، همکاری جدی نمایندگان چین و روسیه و دفاع آنها از منطق مذاکراتی و برنامه مذاکراتی ایران در این دوره از گفتگوها را شاهد بودیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در آخرین لحظه، نیز طرف‌های اروپایی نتوانستند طرح و ایده‌ی عملیاتی ارائه کنند.

امیرعبداللهیان افزود: ما به صراحت به آنها گفتیم، دولت آقای رئیسی دولت عمل‌گرا و نتیجه محور است. گفتگوهای کلی و مبهم کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر شما (غرب) نسبت به برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز ایران نگران هستید، ما نیز نسبت به تداوم تحریم‌ها و عدم لغو تحریم‌ها و عدم پایبندی امریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ملاحظات و مطالبات خودمان را داریم.

وزیر امور خارجه گفت: در نهایت با تلاشی که آقای مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داشت و با پیامی که در بخشی از مذاکرات رابرت مالی در داخل جلسه بدون هماهنگی و بدون اخذ و نظر جمع و هیأت ایرانی از طریق آقای مورا به جلسه منتقل کرد گفتگوهای ما ادامه یافت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما برای این‌که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب را ارائه دادیم که یکی در کمیته رفع تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای بررسی شد.

وی افزود: آنچه هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده است کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون مورد درخواست طرف ایرانی نیست.

وزیر امور خارجه گفت: این ادعا که برخی از طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته است،باید اذعان داشت مطالبات ما کاملا منطبق بر برجام است و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه فرابرجامی نداشته‌ایم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در اثنای مذاکرات، برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند، جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات، غنی سازی ۹۰ درصد را شروع کرده است.

وی ادامه داد: در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت این موضوع و نگرانی را مطرح کرد و من به صراحت به او گفتم که این صرفا یک جوسازی است.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده است و در چارچوب NPT بحث غنی سازی ۲۰ درصد و بالاتر خودش را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی ۹۰ درصد، هیچ اخباری که شما عنوان می‌کنید مورد تأیید ما نیست و کذب محض است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما با جدیت و با حسن نیت در میز مذاکره حضور یافتیم و همزمان با میز مذاکره به دنبال «پلن دو» نخواهیم بود.

منتظر می‌مانیم و تلاش می‌کنیم با مذاکراتی قوی و متین بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌هایی که مورد انتظار ملت است، حاصل شود.

توافق موقت را خوب نمی‌دانیم

وی گفت: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند.

وزیر امور خارجه افزود: با همین رویکرد تیم ما در روزهای آینده به وین برمی‌گردد، بخش عمده تیم ما هم در حال حاضر در وین حضور دارد و مباحث کارشناسی خودشان را ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان گفت: ما برای اینکه جدیت خود را در مذاکره نشان دهیم، حتی در حالی که همه هیئت ها به پایتخت‌هایشان بازگشتند، دستورالعمل ما این بود که رئیس تیم مذاکره کننده به همراه یک یا دو نفر برای مذاکره برگردند اما تیم کارشناسان ارشد ما در وین حضور داشته باشند.

وی اظهار داشت: بزودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و ما به دنبال یک توافق خوب، از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی هستیم. از طرف‌های مقابل هم انتظار داریم چنین رویکرد سازنده‌ای را داشته باشند تا بتوانیم به توافق مرضی الطرفین و در عین حال تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران دست یابیم.

فیصل المقداد: گروههای عراقی در خصوص مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی به توافق برسند

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه صبح روز (دوشنبه) پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا از میزبانی برادرم آقای امیرعبداللهیان تشکر و قدردانی می‌کنم. گفت‌وگوهای مفیدی در ساعت‌های اخیر انجام دادیم.

وی افزود: می‌خواهم در ابتدا بگویم، امروز مفتخر شدم با آقای رییس جمهور رئیسی دیدار کنم و در خلال این دیدار، پیام مکتوب جناب آقای رئیس‌جمهور اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط میان سوریه و ایران است.

وی افزود: به نفع همه کشورهای منطقه است که خاورمیانه منطقه‌ای برای توسعه و پیشرفت باشد. خاورمیانه منطقه‌ای برای اقدامات مداخله گرایانه و استعماری از سوی کشورهای بیگانه و حمایت از تروریسم نیست که جوامع ما را تجزیه کند.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: در خصوص مسائل افغانستان نیز گفتگو کردیم و افغانستان چندان از سوریه دور نیست و شرایطی که در این کشور واقع می‌شود، بر شرایط کلی منطقه و همچنین سوریه تاثیرگذار است.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: ما با اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در خصوص افغانستان اعلام کرده است، همراه هستیم. اهدافی مانند دولت فراگیر ملی، ادامه مبارزه با تروریسم و همچنین روابط عادی با سایر کشورها.

مقداد اضافه کرد: در خصوص تحولات عراق نیز با هم گفتگو کردیم، امیدوارم در عراق گروههای مختلف در خصوص مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از عراق و امنیت این کشور است به توافق برسند.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی بین سوریه و جمهوری اسلامی ایران محور گفتگوها بود و در خلال دیدار با جناب رئیسی و همچنین امیرعبداللهیان در خصوص آن صحبت کردیم و امیدواریم روابط بین ایران و سوریه ادامه و تعمیق یابد.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: امیدواریم این روابط نه فقط در یک چارچوب دو جانبه بلکه در چارچوب جمعی که کشورهای مختلف منطقه را در بر بگیرد تحقق یابد.

مقداد در ادامه به گفتگوهایش در خصوص مسایل هسته‌ای اشاره کرد و گفت: به توانمندی مسئولان ایرانی برای اداره این پرونده و مذاکرات به نحوی که بتوانند دروغ‌ها و بازیگری‌های اسرائیل و حامیان غربی آن را برملا بکنند، باور داریم.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و دیگران باید بدانند آنچه که غیر از این واقعیت تجویز بشود واقعیت ندارد، نتیجه مثبت این مذاکرات می‌تواند بازگشت آمریکا به توافقی باشد که از آن خارج شده است.

وی افزود: اگر طرف مقابل بازگشت به توافق را تخریب کند، معنی‌اش این است که خواستار به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیست و اگر چنین کاری بکند در راستای تامین منافع برخی طرف‌ها از جمله رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی تصریح کرد: علاقه‌مند به گسترش روابط با دیگر کشورهای منطقه هستیم و امیدواریم که منطقه ما صحنه رقابت نیروهای بیگانه نباشد چرا که این وضعیت منافع ملت‌ها را تحت شعاع قرار خواهد داد.

مقداد در پاسخ به سوالی در خصوص تقویت روابط اقتصادی با ایران گفت: تقویت و تاکید بر روابط دوجانبه در دستور کار ایران و سوریه است. ما می‌خواهیم این روابط به عالی‌ترین سطح ممکن برسد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: حملات مستمر اسرائیل علیه سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند. بعضی نمی دانند که ما پاسخ می‌دهیم. به برکت ارتش و هم پیمانانمان از جمله جمهوری اسلامی ایران و دوستان روس و حزب الله،توانستیم تلاش‌های صهیونیست‌ها را به شکست بکشانیم.

مقداد در خصوص پاسخ به حملات صهیونیست‌ها تصریح کرد: شاید نحوه پاسخ امروز ما با فردای ما متفاوت باشد و پاسخ دیروز نیز از امروز متفاوت باشد.

وی افزود: من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که سوریه به شکل‌های مختلف در حال پاسخگویی به این تجاوزات، به خصوص از طریق ادامه دادن به تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی که اسرائیل حامی بسیاری از آنها بود، است.

مقداد گفت: برخی انتظارشان این است که پاسخ حمله هواپیما با هواپیما باشد. اسرائیلی ها نباید در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و باید بدانند که سوریه همواره توانایی پاسخ دادن به این حمله ها را دارد.

مقداد در خصوص تحریم‌ها علیه سوریه نیز گفت: تحریم های غیر انسانی که آمریکا و کشورهای غربی در سوریه تحمیل کردند، نه تنها منجر به وخامت اوضاع اقتصادی کشورها می‌شود، بلکه مشکلات سوریه، عراق و لبنان ناشی از اینگونه رفتارها است.

وی افزود: از همه کشورهای در حال توسعه را دعوت می‌کنم که در برابر این طرح ها و تحریم‌ها علیه کشورها موضع‌گیری کنند و سکوتشان را بشکنند.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: این تحریم‌ها مردم ضعیف را هدف قرار می‌دهد. آمریکا و کشورهای غربی با اصرار بر این تحریم‌ها تمام ارزش هایی را که مدعی آن هستند را نفی می‌کنند.

مقداد در خصوص دیدار با سایر مقامات خارجی نیز گفت: به تازگی دیدارهای بین وزیر خارجه سوریه و برخی وزرای خارجه عربی انجام شد که اتفاق مثبتی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین