|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۳۳۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

ایسنا: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران با اعضای باقیمانده در برجام در وین گفت: امیدوارم طرف مقابل به تعهداتشان وفادار باشد.

محمد باقر قالیباف در گفت‌وگوی تلویزیونی چهارشنبه شب خود با تبریک دهم آذر، روز مجلس، گفت: آیت الله مدرس به اینکه مجلس خانه ملت است معنا بخشید. او از مردم و خواسته‌هایشان دفاع کرد و به موضوعات ملی و دینی معنا داد. ما این روز را گرامی می‌داریم و از همه شهدای مجلس قبل و بعد از انقلاب نیز یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مردم هیچ دغدغه‌ای به جز دغدغه مردم نداریم. یکی از وظایف ما این است که در میان مردم باشیم و با آنها ارتباط مستقیم داشته باشیم. همه همکاران من در حوزه‌های انتخابیه مرتب از نزدیک با اقشار مختلف در ارتباطتند.

رئیس مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم سیاستگذاری اش را بر دو موضوع اقتصادی و علمی و فرهنگی متمرکز کرد. وظیفه ذاتی ما این است که اگر قانون اشکالی دارد آن را مرتفع کنیم یا اگر دولت و نماینده‌ها تشخیص می‌دهند که نیاز به قانون است آن را تصویب و بر اجرایش نظارت کنیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه مجلس یار و مددکار دولت است، گفت: وظیفه قانونی ما این است که ناظر دلسوزی باشیم و به اجرای درست قوانین کمک کنیم. امروز در مجلس با هیات دولت برای همکاری و هماهنگی گفت‌وگوهایی داشتیم. به هر حال اقتصاد دغدغه اول کشور است و معیشت و اشتغال دغدغه مردم است و نگرانی مردم از بی ثباتی اقتصادی و گرانی است.

قالیباف با بیان اینکه مهمترین قوانین مصوب مجلس یازدهم بر مباحث اقتصادی متمرکز بوده، گفت: مسکن از دغدغه های مهم مردم است، اگر مردم دو شیفت هم کار کنند با این گرانی خرید مسکن برایشان امکان پذیر نیست. امروز مردم نگرانند که آیا اجاره شان را تامین می‌کنند یا نه؟ مجلس قانون تولید مسکن را در دستور کار گذاشت. ما سعی کردیم همه ضعف‌هایی که در گذشته در حوزه مسکن بود را مورد توجه قرار دهیم و اشکالات مسکن مهر را هم برطرف کنیم اما این را با نگاه دولتی ساز پیش نبردیم. باید سعی کنیم از ظرفیت مردم استفاده کنیم و قیمت تمام شده مسکن را به یک قیمت قابل قبول و ارزان برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه از 55 تا 45 درصد قیمت مسکن متمرکز بر زمین است، افزود: در همین راستا می‌شود از زمین‌های دولتی استفاده کرد و اقدام به تشکیل صندوق کرد. قانون مجلس در این زمینه نیز تصویب و ابلاغ شد، از طرفی مالیات بر خانه‌های خالی نیز مصوب شد و تاثیر خود را داشت. به هر حال مهمترین موضوع عرضه و تقاضاست. ما چند صد هزار خانه خالی عمدتا نوساز داریم که بخشی در کارهای بنگاه داری بانک‌ها بود. وقتی به آنها مالیات تعلق می‌گیرد یا مجبورند آن را اجاره دهند یا بفروشند. همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه هم مراحل آخرش را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس با برنامه روشنی حرکت می‌کند، افزود: یکی از دغدغه‌های جدی بحث اقتصادی و معیشتی بوده که در همین راستا سبد معیشتی نیز به مردم واگذار شد. ما اقدامات دیگری هم در حوزه مسائل اقتصادی داشتیم. البته بخشی از فشارها، فشار تحریم است. در آغاز مجلس برای رفع تحریم قانونی را تصویب کردیم که در برابر اقدامات یکطرفه آمریکا و 4+1 و فشار بر کشور بود. این قانون زبان دیپلماسی در عرصه بین‌المللی بود و ما تا آن موقع چنین قانونی با این شفافیت نداشتیم.

رئیس مجلس یادآور شد: پروتکل الحاقی و محدودیت در حوزه غنی سازی در گرو این بود که تحریم‌ها را بردارند اما ما داشتیم این را اجرا می‌کردیم در حالیکه تحریم‌ها را برنداشته بودند. این قانون توانست اثرگذار باشد. من مطمئنم می‌توانیم مذاکرات قدرتمندانه و خوبی را انجام دهیم و به یک توافق عادلانه و عزتمندانه دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس در مورد قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: یکی از سرمایه‌های بزرگ همه کشورها جوانی جمعیت است. ما جزء جوان‌ترین کشورهای دنیا بودیم. تداوم سیاست‌ها غلط ما را با پدیده پیری زودرس مواجه کرد. ما با این طرح، خواستیم با این موضوع مقابله کنیم.

قالیباف افزود: باید بپذیریم بخش عمده ماجرای موالید، بحث معیشتی است. امروز اگر جوانی بخواهد ازدواج کند، می‌پرسند شغل شما چیست؟ بنابراین، اشتغال، درآمد و موضوعات فرهنگی و سلامت به موضوع اقتصادی بازمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهم بگویم تنها معیار استحکام خانواده اقتصاد است، گفت: اقتصاد نقش اساسی در استحکام خانواده دارد. این قانون بیش از ۷۰ ماده دارد. ما توانستیم بخشی از نگرانی‌ها را برطرف کنیم. ما از ظرفیت‌های دولت برای بودجه ۱۴۰۱ نیز در این موضوع استفاده خواهیم کرد. در واقع، از ازدواج و از مادر به عنوان مهم‌ترین عنصر موثر در خانواده حمایت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد بورس گفت: کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه اقتصادی دارد. این حرف‌ها اغراق آمیز نیست. ۱۰ ها میلیارد دلار ارزش مادی در منابع مختلف کشور وجود دارد که به خاطر رویکردهای اشتباه یا روش‌هایی که سوداگری و دلال بازی را در کشور باب می‌کند و ثروت متعلق‌ به مردم را در اختیار عده خاصی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند تصمیمات شجاعانه ودقیق در طرح و اجرا هستیم گفت: هدایت نقدینگی ‌به سمت بازار سرمایه یعنی بورس. کسانی‌ باید وارد بوس شوند که مازاد نیازشان را آنجا ببرند. ما مقصر هستیم چرا که مردم نیازهای زندگیشان را فروختند و وارد بازار سرمایه شدند. جمعیت سهام دار ما از چهار - پنج میلیون نفر ۱۰ برابر شد. یعنی تعداد نفرات زیاد با سرمایه‌های کم در کنار شرکت‌های گردن کلفت.

قالیباف گفت: اشخاص حقوقی حرفه‌ای هستند. مردم ما حرفه‌ای نبودند. بورس مکلف است از آنها حمایت کند. بورس محل ریسک دارد. بازار سرمایه بازار ریسک است اما مردم ما با دعوت دولت آمدند. دولت گذشته باید ریسک مردم را پوشش می‌داد یعنی آنها را بیمه می‌کرد. چه بورس‌بالا رود چه پایین بیاید، حقوقی‌ها سود می‌کنند.

وی افزود: سهام دار جزء وقتی بورس بالا می‌رود، می‌خرد و وقتی بورس پایین می‌آید می‌فروشد. ما وظیفه داریم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی خود درباره میزان مصرف انرژی در کشور و یارانه آن گفت: اگر میزان مصرف گاز و بنزین را به بشکه نفت تبدیل کنیم روزانه بیش از پنج میلیون بشکه نفت مصرف داریم و فاصله بین پرمصرف‌ها و کم مصرف‌ها 21 برابر است. در مورد قیمت سیمان و فولاد هم می‌بینید که آنها با انرژی و نیروی ارزان و مواد اولیه ارزان نسبت به قیمت‌های جهانی تولید می‌کنند ولی فروش‌شان به قیمت جهانی است. این نیازمند تصمیمات شجاعانه و عادلانه است. وقت آن است که ما در دولت و مجلس شجاعت و آبرو به خرج دهیم و اینها را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: ما با دولت موضوع یارانه‌ها در حوزه ارزی، مواد اولیه و بحث نهاده‌ها را دنبال می‌کنیم ولی به دست مردم نمی‌رسد. امیدواریم دولت با تصمیماتی که گرفته می‌شود اتفاقات خوبی را رقم بزند.

قالیباف با بیان این ادعا که ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، گفت: امروز سرمایه و سرمایه‌گذار در تأمین سرمایع دچار اشکال است. سال گذشته بودجه دولت را رد کردیم. بودجه دولت فقط برای دولت نیست. هم برای دولت و هم برای زندگی مردم است. بپذیریم که وقتی کسری بودجه داریم یعنی دست در جیب مردم می‌کنیم و هزینه دولت را از جیب فقرا پر می‌کنیم. افزایش حقوق هم راهکار خوبی نیست. کسانی که ۶ میلیون حقوق می‌گیرند حاضرند ۳ میلیون چند سال قبل را بگیرند و قدرت خریدشان تغییر نکند. ‌

رئیس مجلس در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: چرا امروز از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نهی می‌کنیم اما چون در بهره وری و شبکه توزیع بگونه ای عمل می‌کنیم که مرغ گران به دست مردم می‌رسد. دولت میلیاردها تومان هزینه می‌کند اما سر سفره مردم نمی‌رود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع خودرو نیز گفت: حمایت از تولید در همه بخش‌های اقتصادی باید مورد توجه باشد اما اگر از همین تولید حمایت بی رویه شود که سقف و زمان نداشته باشد باعث می‌شود دلال‌ها زیر چرخ تولید بدترین فساد را انجام دهند. ما در بخش خودرو دچار چنین وضعی هستیم. در حالیکه سهم دولت در خودروسازی‌ها شش تا هفت درصد است در آنها دخالت می‌کند و این اشکال است. نتیجه اش پراید 170 میلیونی می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه با واردات خودرو نیز مخالف است، گفت: حتما اینکه اجازه بدهیم مردم خودرو وارد کنند باعث از بین رفتن سرمایه، خروج ارز و آسیب زدن به تولید می‌شود. برخی کشورها خودشان خودروساز نیستند ولی تامین کننده قطعات خودروسازی‌های بزرگ هستند. ما نیروی جوان، فنی، فعال و انرژی ارزان و کارخانه‌هایی با ظرفیت تولید قطعه داریم. می‌توانیم در مقابل صادرات قطعات واردات هم داشته باشیم. باید به گونه‌ای شود که مردم مجبور نشوند پراید را با 170 میلیون تومان سوار شوند. بخشی از قطعات مربوط به خودروهای ما در بیرون ساخته می‌شود و به کشور وارد می‌شود. در واقع قطعه به داخل وارد می‌شود.

قالیباف ادامه داد: وقتی تولید کننده احساس کند حاشیه امن دارد می‌تواند هر بنجلی را تولید کند که رقیب هم نداشته باشد و پراید را 170 میلیون تومان می‌کند. ما باید این مدیریت غلط دولتی را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودرو بنز برای نیروی انتظامی در زمان فرماندهی وی گفت: ما در پلیس نیازمند خودرو برای تعقیب سارق با امنیت و کیفیت لازم بودیم، خیلی هم پولدار نیستیم که جنس بی کیفیت بخریم. آن زمان پژو پرشیا 13 میلیون تومان بود و بنز پلیس در بندر 15 میلیون تومان تخلیه شد.

قالیباف با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز 85 هزار میلیارد تومان بدهی دارند، گفت: ملت ما نشان داده‌اند که در همه سختی‌ها ایستاده‌اند. ما باید تصمیمات عاقلانه و عادلانه بگیریم. این همان تصمیم انقلابی است که به نفع مردم است. نه اینکه کسی 20 برابر گاز مصرف کند. الان 48 درصد خانوارهای ایرانی یک خودرو هم ندارند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند. سهم اینها از این سوبسید عظیم کجاست؟ ما در مجلس مصمم هستیم و من در دولت هم این اراده را دیده‌ام. مطمئن باشیم اگر تصمیمات درستی اتخاذ شود مردم پای اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد کشور هستند. زیرا عدالت را می‌بینند. ما الان خانواری را می‌بینیم که چون قدرت خرید ندارد سویا هم نمی‌تواند استفاده کند.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره طرح صیانت نیز گفت: روزی که کمیسیون مربوطه تشکیل شد من همانجا خیلی صریح با مردم صحبت کردم و گفتم مطمئن باشید موضوع فیلترینگ نیست. در اینجا یک فضاسازی اتفاق افتاد. اکثر جوانان خلاق ما و کارآفرین ما در این پلتفرم‌ها کار می‌کنند و اقتصاد به آنجا رفته، ما به دنبال تقویت اقتصاد و ایجاد شغل هستیم و اقتصاد دیجیتال دانش بنیان محور اصلی است.

وی اضافه کرد: بعضی وقت‌ها صحبت‌های یک نماینده را به عنوان مجلس قلمداد می‌کنند. مثلا طرحی که با 15 امضا آمده را به عنوان خواسته مجلس مطرح می‌کنند در حالیکه این یک پیشنهاد است و تازه بعد از تصویب مجلس هم باید در شورای نگهبان تایید شود.

قالیباف اضافه کرد: در کجای دنیا فضای مجازی که در حقیقت فضای واقعی است، بدون قانون است. اگر یک کلاهبرداری در فضای مجازی باشد قوه قضائیه چطور باید آن را رسیدگی کند؟ مالکیت معنوی کجاست؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین