|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۳۳۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: رییس شورای شهر تهران، بدون اشاره به قانون کسب درآمد شهرداری‌ها از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، در اظهاراتی تلاش کرد دولت را مقصر افزایش آلودگی هوای پایتخت نشان دهد درحالی‌که انتقادات جدی نسبت به بی‌تفاوتی شورا برای الزام شهرداری برای کنترل کانون‌های آلوده‌کننده مطرح شده است.

با فرا رسیدن فصول سرد سال معضل آلودگی هوای تهران دوباره به یکی از سرخط‌های اصلی رسانه‌ها و البته جامعه تبدیل شده است.

در این میان راهکارهای مختلفی نظیر افزایش بودجه برای گسترش حمل و نقل عمومی که مستلزم پرداخت سهم شهرداری‌ها از سوی دولت است، بارها و بارها در دوره‌های قبل مطرح شده است.

انباشت طلب شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران از دولت باعث شد تا دولت سیزدهم کنار همکاری نزدیک با مجلس شورای اسلامی، تلاش کند تا ضمن جلوگیری از افزایش این بدهی، بودجه شهرداری‌ها را از مسیر بهتری تامین کند.

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص آن به شهرداری‌ها به گفته محمدرضا پورابراهیمی «کمک بسیار زیادی به درآمدهای شهری است و درآمد شهرداری‌ها نسبت به گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و برای تمام شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور اجرایی می‌شود.»

اما مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در اظهاراتی تامل‌برانگیز با طرح ادعای حذف بودجه شهرداری‌ها از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به سرخط اخبار انتقادی علیه دولت تبدیل شد.

وی بدون اشاره به قانون کسب درآمد منطقی شهرداری‌ها از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، تلاش کرد دولت سیزدهم را مقصر افزایش آلودگی هوای پایتخت نشان دهد؛ این درحالی است در گذشته انتقادات جدی از شورای شهر طی سال‌های گذشته نسبت به بی‌تفاوتی برای الزام شهرداری برای کنترل کانون‌های آلوده کننده هوای تهران مطرح شده است.

این انتقادات همواره از سوی اعضای شورا در ادوار مختلف من جمله دوره مسئولیت پیشین مهدی چمران در شورا با پاسخ «عدم تخصیص بودجه پایدار به شهرداری‌ها از سوی دولت» توجیه می‌شد.

در حالی‌که در بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به گنجانده شدن تخصیص سهم یک درصدی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده، این معضل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

حالا به نظر می رسد رییس و اعضای شورای شهر می‌توانند بدون ایجاد تنش رسانه‌ای که طی سال‌های گذشته دردی از آلودگی هوای کلان‌شهرها به ویژه تهران باز نکرده است، در جستجوی راه حل مناسبی برای بهره گیری از درآمد پایدار مذکور برای حل مشکل آلودگی هوا، تهیه و شهرداری را ملزم به اجرای آن کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین