|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۳۳۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
نشریۀ بنکر (The Banker) وابسته به Financial Times با قدمتی 95ساله از نخستین مجلات تخصصی بانکداری در جهان و یکی مراجع اصلی اطلاعات و تحلیل‌های حوزۀ بانکداری بین‌المللی و بازار سرمایه به شمار می‌رود.

نشریۀ بنکر برای هفتمین سال، بانک پاسارگاد را به عنوان بانک سال جمهوری اسلامی ایران در سال 2021 انتخاب کرد. گفتنیست براساس این رتبه‌بندی، بانک پاسارگاد از نظر نرخ بازده سرمایه (ROC) رتبه اول خاورمیانه و رتبه 13 جهانی را نیز کسب کرد.

در ارزیابی «بانک سال 2021» بنکر، مدیران این نشریه پس از در نظر گرفتن تمامی شاخص‌های عملکردی، مالی و سایر شاخص‌های مربوط به کسب‌وکار، عنوان «بانک سال 2021 جمهوری اسلامی ایران» را برای هفتمین بار به بانک پاسارگاد اهدا کردند. بانک پاسارگاد قبل‌تر در سال‌ 2010 و سال‌های متوالی 2012 تا 2016 موفق به کسب این عنوان شده بود و از این حیث، پرافتخارترین بانک ایرانی شناخته می‌شود.

به گفتۀ مدیران نشریۀ بنکر، ارزیابی انتخاب بانک‌های برتر کشورها سختگیرانه‌ترین، تحلیلی‌ترین و دقیق‌ترین ارزیابی سالانۀ این نشریه است. دلیل چنین سختگیری و دقتی تعداد بالای بانک‌های متقاضی و اهمیت عنوان اهدایی به این بانک‌هاست. مدیران این مؤسسه، معرفی یک بانک به عنوان بانک سال یک کشور را به‌ویژه در دورۀ اخیر، دال بر توانایی مالی و ایفای نقش کلیدی آن بانک در اقتصاد و آیندۀ بازار می‌دانند.

در این بررسی شاخص‌های مالی نظیر سرمایۀ لایۀ یک (Tier-1 Capital) و تغییرات آن، میزان کل دارایی‌ها، سود خالص، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت هزینه به درآمدها، توان بازپرداخت بدهی و درصد تسهیلات غیرجاری تحلیل و مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، شاخص‌های غیرمالی مانند ابتکارات استراتژیک بانک در ایجاد مزیت رقابتی، محصولات نوآورانه و خدمات جدید در حوزۀ بانکداری، تلاش‌های بانک برای توسعۀ کسب‌وکارهای نو، اقدامات انجام‌شده در زمینۀ فناوری‌های مالی و بانکی (فین‌تک) و درنهایت سرمایه‌گذاری‌های جدید برای گسترش دایرۀ خدمات بانک نیز به‌دقت ارزیابی می‌شوند. لازم به توضیح است با توجه به شیوع وسیع کرونا در جهان طی دو سال اخیر، مؤسسه بنکر همچنین در دو دورۀ گذشته به بررسی جدی تمهیدات به‌کاربسته‌شده توسط بانک‌ها برای حمایت و پشتیبانی از کسب‌وکارها و مشتریان آسیب‌دیده از پیامدهای همه‌گیری کرونا پرداخته است.

نشریۀ بنکر (The Banker) وابسته به Financial Times با قدمتی 95ساله از نخستین مجلات تخصصی بانکداری در جهان و یکی مراجع اصلی اطلاعات و تحلیل‌های حوزۀ بانکداری بین‌المللی و بازار سرمایه به شمار می‌رود. بانک دادۀ این نشریه با در برداشتن اطلاعات بیش از چهار‌هزار بانک از سراسر جهان می‌تواند به خوبی بنیۀ مالی و عملکردی و درجۀ سلامت بانک‌ها را از طریق ارزیابی شاخص‌هایی مانند میزان سرمایۀ پایه، نسبت کفایت سرمایه و سایر نسبت‌‌های سوددهی و عملکردی در مقابل رقبایشان ترسیم کند.

این نشریه همچنین به جز انتشار و انعکاس اخبار و تفسیرهای مالی و اقتصادی، هرساله حدود 80,000 بانک و مؤسسه مالی را در سطح دنیا ارزیابی، و از بین آن‌ها بر اساس معیارهای ویژۀ خود، هزار بانک برتر را به دو صورت کلی وجزئی (بر اساس شاخص‌های خاص) طبقه‌بندی و ذیل لیست‌هایی منتشر می‌کند. طبق آخرین رتبه‌بندی این نشریه در سال 2021، بانک پاسارگاد به‌عنوان تنها بانک ایرانی حاضر در این لیست معرفی شده است. علاوه بر این، هرساله جوایزی توسط این مؤسسه به برترین بانک هر کشور و منطقه، برترین بانک اسلامی هر کشور، برترین بانک سرمایه‌گذاری، برترین بانک خصوصی، برترین وزیر اقتصاد، برترین رئیس بانک مرکزی، برترین نوآوری در فناوری و برترین معاملات اهدا می‌شود.

گفتنی است بر اساس سایر ارزیابی‌های اخیر این مؤسسه، بانک پاسارگاد در سال 2020 در بین هزار بانک برتر جهان؛ از نظر نرخبازده سرمایه (ROC) رتبۀ 13 جهانی و اول خاورمیانه را کسب کرده است و از منظر نرخ بازده دارایی‌ها (ROA) نیز رتبۀ 121 جهانی و 16 خاورمیانه را در اختیار دارد. بانک پاسارگاد همچنین تابستان گذشته به عنوان بانک برتر اسلامی ایران در سال 2021 برگزیده شد و از نظر ارزش برند نیز تنها بانک ایرانی حاضر بین 500 برند برتر بانکی ارزیابی‌شده در سال 2021 توسط بنکر و مؤسسۀ برندفاینانس (BrandFinance) بود که در آن رتبه‌بندی موفق شد با 89 پله صعود، در جایگاه290 بین برترین برندهای بانکی جهان قرار گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین