|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۳۳۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرد و به دیگر هیأت‌ها نیز توصیه کرده است که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

ایسنا: در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها در سطح کارشناسی که روز سه‌شنبه برگزار شده ایران خواسته‌های خود برای لغو تحریم‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص به اعضای برجام ارایه کرده است.

روز سه‌شنبه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ تشکیل شد. هیات کارشناسی ایران در حوزه های اقتصادی، نفتی، بانکی و تجاری به طور جامع در این دور از مذاکرات هیات سیاسی کشورمان را همراهی می کند که حاکی از خواست جدی ایران برای رفع تحریم‌های برجامی و فرابرجامی دارد.

کارگروه تحریم‌ها هم‌چنین روز چهارشنبه همزمان با کارگروه هسته‌ای تشکیل جلسه داده است.

 همچنین مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در روز پنجشنبه نیز ادامه می‌یابد.

 ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرد و به دیگر هیأت‌ها نیز توصیه کرده است که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

ایران و ۱+۴ مذاکرات فنی و کارشناسی خود را بر اساس متون پیش نویس به دست آمده در شش دور مذاکرات قبلی آغاز کرده‌اند. در عین حال ایران روز دوشنبه تاکید کرد که "تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد." از این رو، متون به دست‌ آمده در ادوار پیشین، تنها نقش پیش‌نویس را ایفا می‌کنند و تمام این متون قابل مذاکره مجدد هستند.

 یکی از نکات قابل توجه برای ایران دریافت تضمین‌های کافی و لازم در رابطه با قطعیت و تداوم رفع تحریم‌ها در روند اجرای برجام است. با توجه به سابقه آمریکا در خروج یک جانبه از برجام به نظر دریافت هر نوع ضمانت رسمی و غیررسمی محلی از اعراب ندارد اما همان‌طور که تیم مذاکراتی قبلی هم بر آن تاکید داشته است، «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران از سوی آمریکا و اروپا» می‌تواند تضمینی مطمئن تر از قول رییس جمهوری آمریکا باشد. به عنوان مثال این توقع است که آمریکایی‌ها درباره همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های ایرانی وارد گفت‌وگو شوند یا اوفک از صدور دستورالعمل‌های موردی دست بردارد. ممنوعیت یوترن برداشته شود تا ایران بتواند پول‌های بلوکه شده‌اش در بانک‌های مختلف را منتقل کند.

تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا به ویژه بعد از خروج یک جانبه از برجام موجب شده است تا روند اجرایی شدن برجام که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت با ابهام رو به رو باشد. یکی از خواست‌های مهم ایران در بازگشت به اجرای برجام به روز رسانی و اطمینان یافتن از نحوه اجرای تعهدات به ویژه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

ایران تأکید دارد، دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود. به علاوه به نظر می‌آید عمده اختلاف نظرها بر سر تحریم‌ها، چگونگی لغو آنها و راستی آزمایی آنها باشد. در روزهای گذشته چندین سناتور و نماینده کنگره آمریکا هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۴، هر توافقی میان دولت کنونی این کشور با ایران را لغو می‌کنند. واضح است این موضوع بر فضای گفت‌وگوها اثر منفی داشته و به بی اعتمادی بیشتر طرف ها دامن می زند. به همین دلیل است که ایران تاکید دارد آمریکا برای بازگشت به برجام، باید تضمین‌های قطعی و عینی ارائه دهد. از طرفی بی‌اختیاری و ضعف تیم‌های مذاکره‌کننده اروپایی روند گفت‌وگوها را کند و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مهم را دشوار می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین