کد خبر: ۳۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور گفت : با توجه به اظهارات مسئولان بانکي در شرايط کنوني بانکها با عدم کفايت سرمايه مواجهند و تنها با تقويت شاخص کفايت سرمايه مي توانند به مطالباتي که از آنها وجود دارد پاسخ بدهند.
محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در میزگرد سیاستهای اقتصاد کلان در همایش اقتصاد ایران به  بیان اهداف این کنفرانس گفت: موضوعات محوری این کنفرانس عمدتا معطوف به خروج از رکود و استمرار سیاستهای مهار تورم بوده است بنگاه برای خروج از رکود نیازمند تامین مالی است که این منابع عمدتا از دو محل تامین می‌شود

وی در ادامه با بیان این منابع پرداخت و گفت: بازار پول و بازار سرمایه از محلهایی هستند که بنگاه‌ها می‌توانند منابع مورد نیاز خود را از آنجا تامین کنند اما از ان جا که در حال حاضر بازار سرمایه فعالیت کافی برخوردار نیست بنابراین بارش بر دوش بازار پول افتاد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه بیان کرد: بانکها  خود به عنوان بازار پول خود با مشکل ساختاری مواجه هستند و برای اینکه بازار سرمایه ترمیم شود تا نیازها صورت بگیرد ما در حال حاضر با مشکل عدم کفایت سرمایه مواجه هستیم در حال حاضر حداقل میزان 15 درصد از منابع بانکها به خاطر مطالبات معوق قابل استفاده نیستند .

نوبخت در ادامه اشاره‌ای به بنگاه‌های بدهکار کرد و گفت: بخشی از بنگاههای بدهکار توان بازپرداخت بدهی خود را دارند که از این کار صرف نظر می‌کنند و تعدادی دیگری از بنگاهها با کمک به آنها با تغییر روش در سیستم خود امکان بازپرداخت بدهی خود را دارند.
 
شایان ذکر است برای گرفتن مطالبات معوق بانکی از بنگاهها می‌توانیم از برخوردهای قضایی نیز استفاده کنیم.
 
نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات بنگاهها معطوف به شرایط اقتصادی و تکانه‌ای سال 90 و 91 بوده است گفت: دولت به عنوان یک قدرت می‌تواند مطالبات بانکها نسبت به خود را افزایش دهد و دولت خود به یک بدهکار بزرگ تبدیل شود و با فشاری که به نظام بانکی می‌آید اگر بانکها نتوانند نسبت به تعهدات خود اقدامی را انجام دهند زمینه برای بسط پایه‌ پولی و تورم ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه تصریح کرد: بخش غیر دولتی انتظار و اذعان دارد که شرایط برای کسب و کار غیر متعارف است و در این زمینه باید از سازوکار غیر متعارف استفاده شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین