|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۳۳۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

اتحادیه های بزرگ دانشجویی با صدور بیانیه ای درباره مذاکرات وین تاکید کرد که جریان دانشجویی خود را ناظر بر روند مذاکرات دانسته و رفتار طرف های غربی و تیم مذاکره‌کننده به دست خواهد کرد و هر گونه زیاده خواهی های طرف مقابل یا تخطی از آرمان‌های انقلاب اسلامی را تحمل نمی‌کند.

بیانیه اتحادیه های بزرگ دانشجویی(جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل ، دفتر تحکیم و جنبش عدالتخواه) درباره مذاکرات وین به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَنْ تَرْضَی عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدَی وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ ﴿۱۲۰﴾

از بحبوحه انقلاب اسلامی شاهد تحریم های ظالمانه دول غربی علیه کشور عزیزمان بوده ایم و همواره از آن به عنوان ابزاری جهت کاهش قدرت راهبردی ایران در منطقه و جهان استفاده کرده اند .
در دهه گذشته و همزمان با اوج گرفتن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، گفتمان مذاکره بیش از پیش پررنگ شد به گونه‌ای که دولت قبل با شعار مذاکره روی کار آمد و با وجود تاکید رهبر بر عدم خوش‌بینی به مذاکرات بخش اعظمی از عمر ۸ ساله خود را صرف به نتیجه رساندن آن کردند و در نهایت هم  به برنامه جامع اقدام مشترک راضی شدند.

در این تجربه تاریخی شاهد انجام تمام کمال تعهدات توسط جمهوری اسلامی ایران و بی تعهدی و نقض های مکرر طرف مقابل در برابر تعهداتشان بوده ایم که این امر مویّد غیر قابل اعتماد بودن کشورهای  5+1 است که خروج آمریکا نقطه اوج و تکمیل کننده آن بود.در این میان کشورهای اروپایی دست روی دست نگذاشته و در جهت تکمیل پروژه فشارحداکثری آمریکا اقدام کرده و حداقل انتظار ایران مبنی بر خرید نفت ایران توسط اروپا و تبادلات بانکی به شرط ماندن در برجام با 4+1 اضافه را عملی نکرد و فقط به  ارائه بیانیه های رنگارنگ سیاسی بسنده کردند.

حال که دولت فعلی تصمیم به از سرگیری مذاکرات گرفته است جنبش دانشجویی در راستای رسالتش برخود دید  نکاتی را متذکر شود:

 1- عبرت گرفتن از تجربه سال‌های گذشته
 
با وجود تا کید رهبر معظم انقلاب به غیرقابل اعتماد بودن غرب، تیم مذاکره کننده قبلی ضمانت اجرایی قابل استنادی  برای پایبند کردن 5+1 به برجام تعریف نکرد.توجه به تجربه تلخ خروج ایالات متحده آمریکا از برجام باعث ممانعت از خوش بینی به حرف و عمل غربی ها خواهد شد.


2- شرطی نکردن اقتصاد به مذاکرات
 لازم به ذکر است که مذاکره  فقط یکی از راه های پیش روی دولت  برای گشایش اقتصادی است و شاید ناامن ترین و دیر بازده ترین آن ها.از این رو  توجه به این نکته ضروری است که نباید با کوبیدن بر طبل مذاکرات پیشرفت و حرکت کشور را معطّل کرد ودر تله تعلیق و انتظار افتاد.


لذا از دولت محترم انتظار می رود با عنایت به نسخه های پیشرفت بومی یعنی پیشرفت درون زا و مبتنی بر استعداد های درونی و طرح ریزی اقتصاد مقاومتی به  دنبال ارتقای استحکام درونی نظام و تقویت تولید داخل باشد، و مانع از گره خوردن افراطی مشکلات اقتصادی به سیاست خارجی باشد.

3-صیانت از دستاوردهای هسته ای
دانش هسته ای که خون دانشمندان زیادی برای به ثمر نشستن آن ریخته شده به مثابه حق الناسی است که امروزه بخش مهمی از وظیفه حفاظت و حراست از آن بردوش شماست که تنها با قرارگرفتن در موضع اقتدار میتوانید این مهم را به جابیاورید.

4-رفع کلیه ی تحریم ها شرط اصلی توافق

مذاکرات با هدف لغو تحریم ها صورت می گیرد و به همین علت توافقی که رافع  همه تحریم‌ها نباشد مورد قبول ملت ایران واقع نخواهد شد. در ضمن باید شروط ۹ گانه رهبری نیز در توافق  رعایت شده و اقدامات سایر طرفین راستی آزمایی گردد و درصورت بدعهدی طرف غربی کاهش تعهدات حق طبیعی ایران خواهد بود.

 در پایان لازم است بگوییم جریان دانشجویی علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که طبق اصل ۷۷ وظیفه نظارت بر هر گونه توافق نامه خارجی را بر عهده دارند خود را ناظر بر روند مذاکرات دانسته و رفتار طرف های غربی و تیم مذاکره‌کننده به دست خواهد کرد و هر گونه زیاده خواهی های طرف مقابل و یا تخطی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و زیر پا گذاشته شدن از عزت و اقتدار ملی، تحمل نمی‌کند و به نحو مناسب برای استیفا از حقوق ملت ایران اقدام خواهد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین