|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۳۳۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰


وزیر خارجه ایرلند اعلام کرد که اتیوپی چهار دیپلمات ایرلندی را از این کشور اخراج کرده است.

به گزارش ایسنا،  سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند روز چهارشنبه اعلام کرد که اتیوپی چهار تن از شش دیپلمات ایرلندی در این کشور را به دلیل موضع ایرلند درخصوص درگیری‌های داخلی اتیوپی اخراج کرده است.

کاونی در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: من عمیقا از تصمیم دولت اتیوپی متاسف هستم. تعامل بین‌المللی ما درخصوص اتیوپی از جمله در شورای امنیت با مواضع و بیانیه‌های اتحادیه اروپا هم‌راستا بوده است.

اتیوپی از یک سال پیش صحنه درگیری مسلحانه میان نیروهای فدرال و جبهه مردمی آزادسازی تیگرای است و این درگیری با پیشروی جبهه تیگرای به سمت تعدادی از شهرهای اصلی از جمله آدیس آبابا شدت گرفته است.

دولت اتیوپی به دنبال تهدید جبهه آزادسازی تیگرای مبنی بر پیشروی به سمت آدیس آبابا، پایتخت این کشور در سراسر اتیوپی اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود.

اتحادیه اروپا هشدار داده بود درصورتی که مذاکرات برای پایان نزاع در تیگرای اتیوپی به آتش بس منجر نشود، این کشور با خطر فروپاشی مواجه می‌شود.

آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه با هماهنگی میانجی اتحادیه آفریقا، تماس‌های تلفنی را به طور جداگانه با آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی و گبرمیشل، رهبر جبهه آزادیبخش خلق تیگرای برقرار کرد و از دو طرف درخواست کرد که به درگیری پایان داده و مذاکرات جامع را برای حل بحران آغاز کنند.

در پی پیشروی نیروهای تیگرای به سوی آدیس آبابا سفارت‌های آمریکا، ترکیه و فرانسه از اتباع خود در اتیوپی خواستند تا فورا این کشور را ترک کنند. سازمان ملل نیز خانواده‌های کارمندان خود در اتیوپی را از این کشور خارج می‌کند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین