|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۳۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
شبکه‌هاي اجتماعي شامل گوگل پلاس، فيس بوک، توييتر، لينکداين و مراکز خريد مجازي شامل آمازون، اي بِي و غيره اند. منظور از سرويس‌هاي اينترنتي، فضاهاي ذخيره ابري همچون دراپ باکس و غيره مي‌باشند.
آيا ميخواهيد خودتان را از شر فضاي مجازي و اينترنت خلاص کنيد؟ اين کار خيلي سهل و راحت نيست، اما در اين مطلب قصد داريم چند روش ساده که به شما کمک کند، معرفي کنيم.اگر در حال خواندن اين مطلب ايد، به احتمال زياد کسي هستيد که اطلاعات شخصي‌اش در فضاي اينترنت و در معرض ديد عموم قرار دارد. توجه کنيد که هرگز نمي‌توانيد خودتان را به طور کامل از اينترنت حذف کنيد اما راه‌هايي وجود دارد که بتوانيد ردپاي مجازي‌تان را به حداقل برسانيد.

- اکانت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي، سرويس‌هاي اينترنتي و مراکز خريد مجازي تان را حذف يا غير فعال کنيد.

شبکه‌هاي اجتماعي شامل گوگل پلاس، فيس بوک، توييتر، لينکداين و مراکز خريد مجازي شامل آمازون، اي بِي و غيره اند. منظور از سرويس‌هاي اينترنتي، فضاهاي ذخيره ابري همچون دراپ باکس و غيره مي‌باشند. به منظور خلاصي از حساب‌هاي کاربري خود، به تنظيمات اکانت‌تان برويد و گزينه غير فعال کردن (deactivate)، حذف کردن (remove/delete) يا بستن (close) حساب را پيدا و انتخاب کنيد. اگر در يافتن اين گزينه‌ها مشکل داشتيد، خيلي راحت عبارت "چطور اکانت... را حذف کنم (how to delete … account)» را با جايگذاري نام سرويس يا شبکه، گوگل کرده و دستورالعمل‌ها را پيدا کنيد. در صورت شکست تمام مراحل فوق و پيدا نکردن روشي جهت حذف حساب کاربري، مي‌توانيد براحتي هويت حساب‌تان شامل نام کاربري، اسم و فاميل و ساير مشخصات‌تان را به هويتي جعلي يا کاملاً تصادفي تغيير دهيد. روش راحت‌تر براي حذف اتوماتيک اکانت‌ها، استفاده از سرويس‌هاي پولي مانند DeleteMe مي‌باشد.

- خودتان را از سايت‌هايي که مبادرت به جمع‌آوري اطلاعات مي‌کنند حذف کنيد.

برخي سايت‌هاي اينترنتي وجود دارند که عمدتاً به منظور فروش کالا و انجام تبليغات متناسب با نيازهاي شما، اقدام به جمع‌آوري اطلاعات‌تان مي‌کنند. اين سايت‌ها نام‌هايي چون Spokeo، Crunchbase، PeopleFinder و بسياري اسامي ديگر دارند. شما مي‌توانيد تک تک اطلاعات خودتان را درون اين سايت‌ها جستجو کرده و اقدام به حذف آن‌ها کنيد. راه ساده تر استفاده از سرويس‌هاي پولي همچون Abine و DeleteMe مي‌باشد که پيش از اين معرفي شد. با استفاده از اين سرويس و پس از حذف اطلاعات‌تان از اينگونه سايت‌ها، مي‌توانيد هر چند وقت يکبار به آن سر بزنيد تا مطمئن شويد همه کارها به درستي انجام شده و ردپاي جديدي از شما توليد نشده است.

- اطلاعات‌تان را به طور مستقيم از وب‌سايت‌ها حذف کنيد.

ابتدا با شرکت سازنده تلفن همراه و اپراتورتان چک کنيد که نام شما را جايي به صورت آنلاين قرار نداده باشند. در غير اينصورت از آن‌ها بخواهيد مبادرت به حذف اطلاعات‌تان کنند. اگر قصد داريد پست يا کامنت قديمي‌تان را در انجمن (Forum) يا وبلاگي حذف کنيد بايد شخصاً با مديريت آن انجمن و يا وبلاگ تماس بگيريد. در بخش "درباره ما” يا "تماس با ما” مي‌توانيد اطلاعات تماس با فرد مربوطه را پيدا کنيد. اگر اين روش ناموفق بود به وب‌سايت www.whois.com رفته و دامنه مورد نظرتان را جستجو کنيد تا بتوانيد اطلاعاتي در مورد مدير و صاحب آن و راه تماس با او بدست آوريد. اگر در اين راه به هر دليلي ناموفق بوديد يا فرد مسئول با درخواست‌تان مخالفت کرد، راهنمايي شماره 4 را بخوانيد.

- نتايج موتورهاي جستجو راجع به خودتان را حذف کنيد!

شايد از اين مطلب تعجب کرده باشيد اما في‌الواقع راه‌هايي براي حذف برخي نتايج سايت‌هاي جستجو مانند گوگل، ياهو، داک داک گو، بينگ و غيره وجود دارد. گوگل يک ابزار حذف نشاني اينترنتي (URL removal tool) دارد که مي‌تواند کمک حال شما شود. براي مثال اگر فردي اطلاعات حساسي راجع به خودش همچون شماره ملي يا مشخصات حساب بانکي‌اش را در انجمن يا سايتي منتشر کرده و مدير آن انجمن يا سايت با حذف آن اطلاعات موافقت نمي‌کند، آن فرد حداقل مي‌تواند با شرکت‌هاي موتور جستجو تماس گرفته تا آن اطلاعات در نتايج جستجو ظاهر نشوند.

- آخرين قدم: حذف آدرس‌هاي ايميل

بسته به نوع حساب کاربري ايميلي که از آن بهره مي‌بريد، حجم قدم‌ها براي حذف ايميل‌تان متغير است. ابتدا بايد به حساب‌تان وارد شده و گزينه حذف يا بستن حساب را پيدا نماييد. داشتن يک آدرس ايميل، شرط لازم براي انجام قدم‌هاي قبلي است، پس مواظب باشيد که آدرس ايميل‌تان را پس از انجام آن قدم‌ها و در مرحله آخر حذف کنيد.

و اما نکته آخر..

به ياد داشته باشيد که صبر و حوصله شرط لازم جهت انجام قدم‌هاي فوق است و نبايد انتظار داشته باشيد همه آن‌ها يک روزه انجام شوند. ضمناً بايد قبول کنيد که برخي چيزها را نمي‌توان براي هميشه از اينترنت حذف کرد.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین