|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۳۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹


استاندار اصفهان گفت: مشکلات زاینده رود از سال‌های گذشته و در قالب مجموعه مشکلات چند وجهی با عوامل مختلف ایجاد شده است.

 سید رضا مرتضوی در پی تجمع مردم اصفهان برای احیای زاینده رود در بستر خشکیده این رودخانه، در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: مشکلات زاینده رود از سال‌های گذشته و در قالب یک مجموعه مشکلات چند وجهی ایجاد شده است که عوامل مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات ناشی از افزایش مصارف است که به تبع افزایش جمعیت به وجود آمده است، افزود: بخشی نیز ناشی از کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های متعدد است که بر این حوضه حاکم شده و بخش دیگر به علت بارگذاری‌های بیش از حد ظرفیت زاینده رود بوده که بر این حوضه تحمیل شده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم به دستور شخص رئیس جمهور ارتباط بسیار نزدیکی را با مردم برقرار کردیم و ده‌ها جلسه و نشست با کشاورزان، متخصصان و کارشناسان و دستگاه‌های مختلف اجرایی که در این حوضه مسئولیت بخشی دارند، برگزار کردیم که بتوان تصمیماتی گرفت که به یک نگاه بلندمدت و پایدار در حوضه زاینده رود منجر شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا با دستور رئیس جمهور، اصفهان هفته گذشته میزبان وزیر نیرو بود و ایشان هم در بین مردم شرق و غرب اصفهان حضور پیدا کرد و صحبت‌های مردم را شنید و نگاهی که باید در مجموعه وزارت نیرو دنبال شود که به احیای زاینده رود بیانجامد به اعتقاد من در این سفر شکل گرفت و مردم کامل حس کردند که این دولت به دنبال حل و فصل کردن این مسائل حوضه زاینده رود است.

وی گفت: در جلسه‌ای که در این سفر با وزیر نیرو داشتیم، ایشان در حوزه مسائل حقوقی و قانونی و مصوبات گذشته شورای عالی آب، تعهداتی را پذیرفتند که انشاالله دنبال کنند و نیز تاکید کردند که با تشکیل ستاد احیای زاینده رود برنامه ریزی بلند مدت انجام شود که همه استان‌های بهره‌مند از حوضه زاینده رود، بتوانند بهره کافی ببرند.

استاندار اصفهان در عین حال تاکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که وضعیت سد زاینده رود و ذخیره آبی که وجود دارد، محدود است و باید با نگاهی عالمانه و کارشناسانه با اولویت تأمین آب شرب ۶ میلیون نفر که از این حوضه بهره مند هستند، تدبیری اندیشیده شود که از خط قرمز یعنی تأمین شرب مردم عبور نکنیم.

مرتضوی تصریح کرد: در کنار آن مقرر شد کارگروهی تشکیل و شرایط برای رهاسازی مقداری آب برای کشت پاییزه کشاورزان را بررسی و برنامه‌ریزی کند که این موضوع هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است‌؛ باید دعا کرد که با لطف خدا و بارش رحمت الهی در روزهای اخیر به تصمیمی برسیم که با رعایت خط قرمز شرب مردم حوضه آبریز زاینده رود، همه مردم خوشحال شوند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین