|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹
کد خبر: ۳۳۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸

دلیل عمده گرفتاری بشر در دنیای امروزی، فراموش کردن قوانین الهی و پشت کردن به دستورات خداوند است. اگر مردم از خواب غفلت برخیزند و تنها به همین آیه قرآن عمل کنند، عاقبتی نیک در انتظار جهان و جهانیان خواهد بود.

حجت‌الاسلام سید محمدجواد سایبان کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در یادداشتی از انتظارات پیامبر خاتم از پیروانش نوشت.

در این یادداشت می‌خوانیم:

شناخت برترین و کامل‌ترین انسان در جهان هستی و سخن از گل سرسبد آفرینش، برای تشنگان حق و حقیقت امری شگرف و آموزنده است. ارزش این شناخت زمانی نمود پیدا می‌کند که بدانیم خداوند متعال در عالم آفرینش حقیقتی والاتر از ایشان را نیافریده و وجود برتر او خاستگاه تمامی ارزش‌های ناب و متعالی است.پرستش خالصانه خداوند یکتا با کمال خشوع و نهایت خضوع، پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله را به مرتبه‌ای رساند که تمام آفرینش در مقابلش سر تعظیم فرود آوردند و خداوند در مقابل معرفت و بندگی بی مانندش، او را بر جهانیان سروری داد.

الگوی بی‌نظیر جامعه بشری

فطرت انسان به گونه‌ای طراحی شده است که علاقه به الگوبرداری از افراد موفق و متفاوت دارد. انتخاب یک الگوی کامل و بی‌نقص در همه ابعاد زندگی دردنیای امروزی معضل بزرگی است. قرآن کریم با حل این دغدغه درونی، ضمن معرفی  بهترین الگو در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، راه رسیدن به قله‌های معرفت را هموارتر کرده است. خداوند در سوره احزاب می‌فرمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ [۱] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است.» شناخت چنین شخصیتی ضروری است زیرا رمز موفقیت انسان‌های موفق، معرفت و شناخت است. بالاترین ایمان را کسی دارد که شناخت بیشتری دارد و هر چقدر شناخت بیشتر باشد موفقیت انسان بیشتر خواهد بود.

آنچه پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله از پیروانش انتظار دارد

۱) اطاعت خالصانه:
ایمان به آخرین فرستاده الهی اگر عاشقانه و از روی آگاهی باشد، اطاعت محض و بی‌چون و چرا را به همراه دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ [۲] آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید و اجرا کنید و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید.»
دلیل عمده گرفتاری بشر در دنیای امروزی، فراموش کردن قوانین الهی و پشت کردن به دستورات خداوند است. اگر مردم از خواب غفلت برخیزند و تنها به همین آیه قرآن عمل کنند، عاقبتی نیک در انتظار جهان و جهانیان خواهد بود.

۲) دفاع جانانه:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در راه هدایت مردم و انجام رسالت خویش از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا این که این ندای آسمانی به گوش تک تک بشریت رسید. در این مسیر پرفراز و نشیب، دشمنان اسلام و مسلمین کمر همت بسته‌اند تا با کور و کر کردن عقل و وجدان آدمی جلوی این پیشرفت را بگیرند. وظیفه یک پیرو واقعی در این بحران برنامه‌ریزی شده، دفاع جانانه از حق و حقیقت است. این فرمان را خداوند متعال در قرآن کریم بیان نموده است:«لتُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوه...؛ [۳] تا (شما مردم) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید.»
اولین کسی که به دفاع از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله پرداخت خداوند متعال بود. هنگامی که کفار به رسول خدا مجنون گفتند خداوند در دفاع از فرستاده خود فرمودند: «وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ؛ [۴] و مصاحب شما [پیامبر] دیوانه نیست.» تا به پیغمبر گفتند: ابتر! خداوند فرمود: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ [۵] (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی‌عقب است.»

۳) بیعت آگاهانه:
بیعت، عقد و پیمانی است که فرد بیعت‌کننده با امام، حاکم یا شخصی دیگر می‌بندد تا در موضوعی خاص یا به طور عام، مطیع و فرمانبردار وی بوده و به مفاد تعهّد خود ملتزم و وفادار بماند.[۶] نگاهی گذرا به تاریخ نشان می‌دهد که عده کمی از روی معرفت و آگاهی زیر پرچم اسلام قرار گرفته و بیعت با رسول خدا صلّی الله علیه و آله را پذیرفتند. بعد از شهادت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز این نهضت الهی ادامه داشته و مردم موظف بودند با جانشینان واقعی ایشان که همان ائمه معصومین علیهم السلام هستند بیعت کنند.

شاید یکی از مهمترین عوامل رکود و درجازدن مردم و عدم رشد و پیشرفت در جامعه، بی‌اعتنایی به این تعهدهاست. در این دوره نیز که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از نظرها غایبند وظیفه و نقشه راه را مشخص کرده‌اند. ایشان در ضمن روایتی فرموده‌اند: «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛ [۸] اما در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.» بنابراین وظیفه ما در این زمانه پشتیبانی از ولایت فقیه و پیروی از فرمایشات جانشینان امام زمان علیه السلام است.
خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ الله؛ [۷] کسانی که با تو(پیامبر) بیعت می‌کنند (در حقیقت) تنها با خدا بیعت می‏‌نمایند.»

امید است با شناخت وظایف خود در درجه اول و سپس عمل به آن‌ها خود را در زمره کسانی قرار دهیم که از شفاعت پیامبر و آلش (علیهم السلام) بهره‌مند می‌گردند.

پی نوشت:
[۱] سوره احزاب، آیه۲۱
[۲] سوره حشر، آیه۷
[۳] سوره فتح، آیه۹
[۴] سوره تکویر؛ آیه۲۲
[۵] سوره کوثر؛ آیه۳
[۶] انوار الفقاهه، ج۱، ص۵۱۷
[۷] بحار الانوار، ج۵۳، ص ۱۸۱


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین