|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۳۳۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
داعش به واسطه شبکه حقانی به طالبان مرتبط است و برای ایجاد رعب و وحشت توسط عوامل خارجی هدایت می‌شود. اخیرا از بمب‌گذاری به سبک داعش استفاده ابزاری شده و ممکن است تحت نام داعش در نقاط دیگر افغانستان باز هم بمب‌گذاری و خشونت انجام گیرد.

یک تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: چون افغانستان فاقد یک سیستم امنیتی سازمان‌یافته است، برای گروه‌های تروریستی یک میدان باز و حیات خلوت محسوب می‌شود و مکانی برای رشد و پرورش این گروه‌هاست.

دکتر غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حادثه انفجار اخیر قندوز افغانستان اظهار کرد: در منطقه غرب آسیا، به ویژه افغانستان که کشوری محاط در خشکی است، با پدیده بین‌المللی شبکه تروریسم مواجه هستیم. تروریست‌های مذهبی یک هسته مرکزی دارند که به طور مشخص سازمان جاسوسی و اطلاعات پاکستان مرکز اصلی تمام این گروه‌ها به‌شمار می‌آید. گروه‌هایی مانند طالبان، داعش، سپاه صحابه، شبکه حقانی، جیش‌العدل و دیگر گروه‌های تروریستی همگی یک مرکز اصلی دارند و برای دسترسی به اهداف خود به ایجاد رعب و وحشت متوسل می‌شوند.

‎وی افزود: تمام این گروه‌های تروریستی بر مبنای خرافه و ترور بنا شده‌اند. در واقع به عده‌ای از افراد سازمان‌یافته شده، خوراک مذهبی متقلبانه‌ای داده شده که همین موضوع باعث می‌شود این افراد به قصد شهادت در مساجد، فروگاه‌ها و مدارس دخترانه حملات انتحاری انجام دهند.

‎این تحلیلگر مسائل افغانستان بیان کرد: نبود سیستم امنیتی در کشور همسایه این کشور را مستعد انواع قاچاق کرده است. در چهار دهه گذشته سازمان اطلاعات پاکستان صحنه‌گردان اصلی این قضایا در افغانستان بوده و برای استقرار دولت طالبان و پرورش گروه‌های تروریستی نیز برنامه‌ریزی کرده که از چنین اقداماتی اهداف خاصی را دنبال می‌کند.

‎ابراهیم بای سلامی با بیان اینکه راهبرد اصلی پاکستان در قبال افغانستان ایجاد ناامنی دائمی در این کشور است، گفت: بنا به همین دلایل است که خشونت‌ها در افغانستان کاهش پیدا نمی‌کند. از همین منظر بود که اخیرا هم داعش که ادعای دولت بین المللی اسلامی دارد، به یکی از مساجد افغانستان حمله تروریستی کرد و نزدیک به ٢٠٠ نفر از مردم ولایت قندوز را را شهید و زخمی نمود.

‎وی با بیان اینکه برای گروه‌هایی مثل طالبان و داعش فرقی ندارد که قربانیان آنان سنی باشند یا شیعه عنوان کرد: این گروه‌ها قبلا به مساجد اهل تسنن نیز حمله تروریستی کرده‌اند زیرا در اعتقادات خرافی خود یک نگرش دینی مبتنی بر بینش استشهادی مذهبی بر پایه اعتقادات صوفی‌گرایانه هندی دیوبندی دارند؛ لذا بسیاری از اهل سنت را که حنفی مذهب هستند را نیز مسلمان نمی‌دانند و به آنان هم حمله تروریستی می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان اضافه کرد: داعش به واسطه شبکه حقانی به طالبان مرتبط است و برای ایجاد رعب و وحشت توسط عوامل خارجی هدایت می‌شود. اخیرا از بمب‌گذاری به سبک داعش استفاده ابزاری شده و ممکن است تحت نام داعش در نقاط دیگر افغانستان باز هم بمب‌گذاری و خشونت انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان عمدتا بر ترور شیعیان و هزاره‌ها متمرکز شده‌اند؛ این موضوع به این دلیل است که می‌خواهند یک پاکسازی قومی در افغانستان انجام دهند تا با ایجاد رعب و وحشت نخبگان و مردم را از این مناطق فراری دهند. از طرف دیگر این جریان‌ها دنبال این هستند که به کشورهایی که تصور می‌کردند با روی کار آمدن طالبان امنیت افغانستان و منطقه افزایش می‌یابد، هشدار دهند که تصور درستی ندارند و الگوی ناامنی و خشونت همچنان در افغانستان جاری است.

‎ابراهیم بای سلامی عنوان کرد: تا زمان استقرار یک دولت قوی در افغانستان که بتواند سازمان اطلاعاتی و امنیتی منظم و نیرومندی داشته باشد و گروه‌های تروریستی را از مبدا تا مقصد رصد و کنترل کند، این خشونت‌ها در افغانستان کاهش نخواهد یافت. بنابراین چون برخی کشورهای همسایه دارای دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی قوی‌تری هستند، لذا اتفاقات تروریستی در این کشورها به آن شدت  که در افغانستان مشاهده می‌کنیم، رخ نمی‌دهد.

‎وی اضافه کرد: دولت طالبان هنوز کامل شکل نگرفته و تاکنون نتوانسته در داخل هماهنگی و همکاری اقشار مختلف را به خود جلب کند. از سوی دیگر این جریان توان کسب مشروعیت حداقلی در خارج را نیز نداشته است. در حال حاضر طالبان به عنوان گروهی نظامی که کشوری به آنان تحویل داده شده اما آمادگی اداره آن را ندارد، در قالب یک دولت نیم‌بند و ناقص مستقر است که حتی تکلیف پرچم کشور سرود ملی آن مشخص نیست. طالبان هنوز به عنوان دولتی که بتواند فعالیت رسمی طبق قوانین بین‌المللی در داخل و خارج از کشور انجام دهد، مشروعیت نیافته است.

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: قشر فرهیخته و تحصیل‌کرده‌ای در افغانستان هستند که بر افکار عمومی این کشور بسیار اثرگذارند و می‌توانند در مسیر تشکیل یک دولت ملت با مشارکت همه اقوام پیش روند. همین که جامعه افغانستان از طالبان جلوتر است، باعث شده این گروه بااحتیاط بسیار اقدامات خود را انجام دهد تا گروه‌های مخالف نتوانند دست به شورش بزنند. بنابراین باید امیدوار بود در آینده دولتی مقتدرتر از دولت کنونی در افغانستان مستقر شود.

ابراهیم بای سلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی جبهه مقاومت پنجشیر تنها امید مردم افغانستان است، اظهار کرد: با استقبالی که داخل افغانستان و کشورهای فارسی‌زبان و حتی فرهیختگان قوم پشتون نسبت به جبهه مقاومت شکل گرفته، امید است که این جبهه بتواند شرایط کنترل‌کننده‌ای بر حکومت طالبان به وجود آورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه مقاومت افغانستان توان پیروزی در این نبرد را دارد یا خیر، گفت: پیروزی بستگی به راهبردهایی دارد که رهبر این جبهه، احمد مسعود، باید اتخاذ کند. در این خصوص لازم است وی با نگرشی همه‌شمول و آزاداندیشانه کاری کند که همه اقوام و گروه‌ها بتوانند در این جبهه سازمان‌دهی شوند و با مشارکت دیگر نخبگان به تشکیل یک دولت نیرومند و مبتنی بر انتخابات و آرای مردم در افغانستان کمک کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین