کد خبر: ۳۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
صابر فرزام درباره حضور کشور‌ها در این دوره از مسابقات گفت: در این مسابقات میزبان 47 کشور هستیم؛ البته با کارهایی که دبیرخانه مسابقات انجام داد، با حدود 107 کشور مکاتبه شد و 77 کشور نماینده برای حضور در مسابقات معرفی کرده‌اند.
دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور در برنامه زنده «صبح و امید» شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح اهداف و برنامه‌های این رویداد قرآنی پرداخت.

صابر فرزام درباره حضور کشور‌ها در این دوره از مسابقات گفت: در این مسابقات میزبان 47 کشور هستیم؛ البته با کارهایی که دبیرخانه مسابقات انجام داد، با حدود 107 کشور مکاتبه شد و 77 کشور نماینده برای حضور در مسابقات معرفی کرده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که «در چهار دوره گذشته، رشد کمی خوبی داشتیم»، اظهار کرد: نکته حائر اهمیت در این دوره از مسابقات این بوده که آزمون ورودی به صورت مجازی ویژه شرکت‌کنندگان برکزار کردیم؛ بنابراین میان این 77 کشور در بدو امر آزمون ورودی صورت گرفت و متسابقانی که حدنصاب لازم را آوردند، برای حضور در این مسابقات دعوت شدند.

وی با تأکید بر این‌که «حدود 52 کشور حد نصاب را آورند»، افزود: اما به دلیل برخی از مشکلات چون بیماری که در برخی از کشورهای آفریقایی وجود داشت و برخی ناهماهنگی‌ها که در کشور مبدأ بوجود آمد، در این دوره از مسابقات میزبان 47 کشور هستیم.چون مسابقات در دو رشته حفظ کل و قرائت است، هر کشور حداکثر دو متسابق می‌توانست داشته باشد؛ بنابراین اکثر کشورها در دو رشته متسابق دارند و برخی از کشورها نیز تک‌رشته‌ای هستند. از کشور خودمان نیز دو شرکت‌کننده یعنی محمدی‌مجد در رشته حفظ کل و وحید خزایی در رشته قرائت به این دوره از مسابقات راه یافتند.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: تیم داوری با احتساب کشور خودمان متشکل از 7 کشور ایران، مصر، سوریه، لبنان، عراق، ترکیه و اندونزی است که این داورها در رشته‌های صوت، تجوید، لحن، وقف و ابتدا و حسن حفظ حضور دارند.

وی در پاسخ مجری این برنامه درباره تفاوت‌های این دوره با دوره‌های گذشته ادامه داد: لازم به ذکر است که مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر نیز برگزار می‎شود و شاید حدود 10 تا 12 مسابقه بین‌المللی قرآن مطرح داشته باشم اما همه این مسابقات به اسم آن کشور شناخته می‌شوند؛ مانند مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان، مالزی، مصر و ... اما تنها مسابقاتی که قشر آن گروه دانشگاهی در جهان اسلام است و قشر نخبه را هدف‌گذاری کرده است این مسابقات است، چنانکه نام مسابقات این را نشان می‌دهد.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با تأکید بر این‌که «حتما باید شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌اللملی قرآن دانشجویان مسلمان دانشجو باشند» افزود: در کشورمان نیز مسابقات بین‌المللی قرآن قوی داریم که توسط سازمان اوقاف وامور خیریه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «این مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان هر دو سال یکبار برگزار می‌شود»، ادامه داد: این مسابقات اعتبار و اهمیت خاصی در جهان اسلام دارد، چون نمونه‌ای در جهان اسلام نداریم که قشر دانشگاهی را هدف‌گذاری کرده باشد.

وی افزود: از سال 85 دبیرخانه این مسابقات در جهاددانشگاهی تشکیل شد که اولین دوره مسابقات با حضور حدود 30 کشور در اصفهان برگزار شد و در این چهار دوره گذشته رشد کمی خوبی داشتیم و رفته رفته تعداد کشورهای شرکت‌کننده زیاد شد و متسابقان بیشتری حضور داشتند و در سطح بین‌المللی نیز تبلیغات لازم انجام شد و این مسابقات جایگاه شایسته خودش را پیدا کرد.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد: امسال هدف اصلی، ارتقای کیفی مسابقات بوده است که تا حدودی به آن دست یافته‌ایم؛ چنانکه در بخش حفظ و قرائت آزمون ورودی برگزار کردیم ، در حالی که در دوره‌های گذشته افراد صرفاً با معیار رتبه آوردن در کشورهایشان به این مسابقات راه می‌یافتند.

وی اظهار کرد: برنامه‌های جنبی همچون بحث پژوهش و مسابقه مقاله‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی در کنار مسابقات داریم که می‌توان به برپایی دو همایش بین‌المللی پژوهشی اشاره کرد. یکی از همایش‌ها با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن»، جمعه، 12 دی‌ماه، از ساعت 18 تا 21 و دیگری همایش «مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی» با تأکید بر مسائل روش‌شناختی است که روز شنبه، 13 دی‌ماه در محل سالن‌های همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. مقالات متعددی به دبیرخانه ارسال شده است که در آن روز ضمن ارائه خلاصه برخی از مقالات برتر، از حضور اساتید داخلی و بین‌المللی که در این حوزه فعالیت‌های شاخصی داشتند، بهره‌مند می‌شویم.

وی با اشاره به همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای با تأکید بر مسائل روش‎شناختی گفت: اولین باری است که به اینچنین موضوعی پرداخته می‌شود.

صابرفرزام در پاسخ به علت انتخاب شعار «قرآن منادی مهربانی؛ وحدت و کرامت انسانی» برای این دوره از مسابقات تصریح کرد: همزمانی مسابقات با هفته وحدت و از سوی دیگر ضرورت مقابله با جریانهای تکفیری و انحرافی که در این چند سال اخیر به وجود آمده‌ و چهره نامناسب و خشنونت‌باری را از اسلام نشان می‌دهند، باعث شد تا شعاری را انتخاب کنیم که در این گردهمایی بین‌المللی قرآنی، این فضا را تغییر دهد و بیانگر این باشد که قرآن، کتاب مهربانی و وحدت است و از سوی دیگر اختتامیه مسابقات همزمان با آغاز هفته وحدت است.

وی درباره سمینار مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم نیز گفت: مجموعه‌ای از دانشکده‌ها، گروه‌ها و پژوهشکده‌هایی هستند که به صورت تخصصی در حوزه معارف و علوم قرآنی تحقیق می‌کنند و مجموعه‌ای از دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها نیز هستند که در سایر علوم تحقیق می‌کنند، هدف ما این است که بتوانیم پیوند خوبی را میان رشته علوم قرآنی و دیگر رشته‌های کاربردی دانشگاهی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که علت توفیق نیافتن در این زمینه، بحث روش‌شناسی است؛ یعنی بحث روش‌های تحقیق که در رشته‌های علوم قرآنی ومعارف اسلامی داریم، مقداری متفاوت با روش‌های تحقیق سایر رشته‌ها به ویژه علوم انسانی کاربردی چون علوم اجتماعی، روانشناسی و مدیریت است و بخاطر این‌که روش مناسب و یکپارچه‌ای میان این دو علوم نداریم، کارهایی که صورت گرفته در عین اینکه ارزشمند است، نتوانسته خیلی مؤثر باشد.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان افزود: به همین دلیل در این دوره از مسابقات همایشی را برای اولین بار برگزار می‌کنیم که مطالعات میان‌رشته‌ای را که تا کنون صورت گرفته است، به لحاظ روش‌شناسی بررسی کنیم. ان‌شاءالله با برسی‌هایی که اساتید در این زمینه انجام می‌دهند، بتوانیم در آینده به یک روش تحقیق تلفیقی میان علوم قرآنی و علوم دیگر برسیم که بتوانیم از آن نیز حمایت کنیم و این یکی از اهداف این همایش است که در کنار مسابقات بین‌المللی دانشجویان برگزار می‌شود .

وی در پایان عنوان کرد: دبیرخانه این مسابقات که در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی است، این موضوع را اعلام کرده است که هر دانشجویی در غیر رشته علوم قرآنی بخواهد پایان‌نامه‌اش را در حوزه علوم قرآنی و ارتباطی میان رشته خود و علوم قرآنی نگارش و تألیف کند، هم در زمینه معرفی اساتید راهنما و مشاور و هم از نظر مالی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان امروز، ساعت 15:30 در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات که هر دو سال یک‌بار به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برپا می‌شود، با حضور 66 شرکت‌کننده از 47 کشور جهان به مدت چهار روز تا 14‌ دی‌ماه ادامه دارد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین