|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
کد خبر: ۳۳۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

سناتور جمهوری خواه آمریکا معتقد است که مردم آمریکا حق دارند بدانند که چرا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه بحث درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حضور نداشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، تام کاتن، سناتور جمهوری خواه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به بلینکن نوشت: متوجه شده‌ام که در تاریخ 8 مه 2021، دولت بایدن جلسه‌ای را جهت برنامه ریزی خروج از افغانستان برگزار کرد که ظاهرا شما در آن حضور نداشتید. شما حتی وندی شرمن، معاون ارشد خود را نیز نفرستادید. در عوض شما مقام سوم وزارت خارجه را فرستادید. به راستی شما در تاریخ 8 مه 2021 کجا تشریف داشتید؟

کاتن بعدا در توییتر خود نوشت: با توجه به فاجعه‌ای که در کابل رخ داد، مردم آمریکا حق دارند بدانند که چرا بلینکن در جلسه خروج از افغانستان در ماه مه حضور نداشت.

وی افزود: این جلسه با حضور رهبران ارشد نظامی که مسئول خروج از افغانستان بودند، برگزار شد. در این جلسه جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا، سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر سازمان ملل نیز حضور داشتند.

پیشتر گزارش شده بود که بلینکن، وزیر امور خارجه در روزی که طالبان قدرت را در کابل به دست گرفت نیز در کاخ سفید حضور نداشت زیرا معمولا کارکنان کاخ سفید در آن موقع از سال به تعطیلات می‌روند.

در اوایل ماه جاری، بلینکن در کمیته روابط خارجی کنگره و کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر شد تا درخصوص خروج آشفته و پرهرچ و مرج آمریکا که از تاریخ 15 تا 31 اوت انجام و منجر به کشته شدن 13 نظامی آمریکایی و صدها افغان شد، شهادت دهد.

طی همان جلسات، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، وزارت امور خارجه را به دلیل تاخیر طولاتی مدت و غیر منطقی در تخلیه شهروندهای افغان مقصر دانست.

گزارش‌ها حاکی از این است که آمریکا نتوانسته است دو هزار نفر از ساکنین محلی را که در سفارت آمریکا در کابل کار می‌کردند و اعضای خانواده آن‌ها را از افغانستان خارج کند. در میان کسانی که در کشور باقی مانده بودند، می‌توان به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، متقاضیانی که درخواست ویزا مهاجرتی آمریکا را داشتند و همچنین صدها سرباز سابق نیروهای ویژه افغانستان که در کنار آمریکا جنگیدند، اشاره کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین