|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۳۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
وی به سیاست‌های راهبردی ایران در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: الجزایری‌ها به خاطر سوابق مبارزه با استعمار، جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارند و شخصیت‌های مبارز این کشور مورد احترام مردم ایران هستند.
همه به نقش تاثیرگذار او اذعان دارند تا جایی که بسیاری معتقدند گره کور قیمت نفت می‌تواند به دستان او با قدرت نفوذی که در میان دولتمردان عرب دارد باز شود؛ او کسی جز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیست که سالهاست در عرصه سیاست نقش‌آفرینی کرده و یکی از بزرگان سیاست ایران شناخته می‌شود. امروز این نگاه فراتر از مرزهای ایران رفته است و دیگر کشورها نیز بر این امر اذعان دارند، دیدارهایی که از سوی نمایندگان ممالک دیگر با ایشان انجام می‌شود خود گواهی است بر این مدعا. از این رو روز گذشته آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی میزبان سفیر الجزایر، کشوری که خاطره میانجیگری میان ایران و آمریکا را بر پهنه تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشته است، بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با ابراز تاسف از کاهش قیمت نفت و تاثیر سیاسی کاری‌های کشورهای پیشرفته که مصرف کنندگان عمده نفت هستند، گفت: اوپک سازمانی برای حمایت از تولید کنندگان نفت است و نباید تحت تأثیر زیاد‌ه‌خواهی‌های تولیدکنندگان نفت قرار گیرد. وی با اشاره به سوابق کاهش قیمت نفت طی سالیان گذشته بر این نکته تاکید کرد که «یک بار نیز در دهه70 و دولت سازندگی این اتفاق افتاده بود که با کمک عربستان، مسئله را حل کردیم.»

وی افزود: نباید بگذاریم ثروت مسلمانان و اسلام به هدر رود و دیگران برای منابع ما تصمیم بگیرند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «مجاهدت مبارزین الجزایری درس‌های خوبی به مبارزان ایران در زمان ستمشاهی و به جهان اسلام داد»، خاطرنشان کرد: ایران و الجزایر به عنوان دو کشور مسلمان و نفتخیز، تاریخی مشابه در مبارزه علیه استعمار دارند و می‌توانند به عنوان الگوی کشورهای اسلامی، روابط خود را براساس منافع اسلامی و ملی گسترش داده و عمق ببخشند. وی به سیاست‌های راهبردی ایران در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: الجزایری‌ها به خاطر سوابق مبارزه با استعمار، جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارند و شخصیت‌های مبارز این کشور مورد احترام مردم ایران هستند.

 آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز نگرانی از تفرقه‌ای که دامن امت اسلامی را گرفته، تندروهای افراطی را دانسته یا ندانسته عوامل دشمنان مسلمانان دانست. وی توضیح داد: با سوء استفاده از نارضایتی‌های اجتماعی و هیجانات جوانی که در دنیا طبیعی است، ویروس تروریسم را وارد پیکره مناطق خاورمیانه و آفریقا کرده‌اند که البته ماهیت ویروس این است که یکجا نمی‌ماند و مطمئنا دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اوضاع و شرایط کشورهای اسلامی شمال آفریقا، اشاره کرد و اظهارداشت: عقلای منطقه باید کار جدی‌تری انجام دهند تا جلوی سیل مخرب افراطی‌گری مسلحانه را بگیرند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با یادآوری آیه شریفه «ولاتنازعوا و فتفشلوا و تذهب ریحکم» و تأکید بر این نکته که قرآن کریم تفرقه و تشتت اجتماعی را مصیبت بزرگی برای ملت‌ها می‌داند، خاطرنشان کرد: علما و حاکمان اسلامی باید درایت به خرج دهند و نگذارند ملت‌های مسلمان خون همدیگر را بریزند. وی، گسترش روابط کشورهای اسلامی را ضرورت سیاسی شرایط فعلی جهان توصیف کرد و گفت: ایران و الجزایر می‌توانند با استفاده از تجربیات گذشته، بیشتر به توسعه روابط بیندیشند و زمینه را برای فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور فراهم کنند.

منبع: آرمان
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین