|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۳
کد خبر: ۳۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
'الیور استون' کارگردان و فیلمساز مشهور آمریکایی، آمریکا و سازمان اطلاعات جاسوسی مرکزی (سیا) را مسوول بحران کنونی در اوکراین دانست و ادعای واشنگتن در رابطه با مداخله مسکو در اوضاع شرق اوکراین را با هدف کتمان این حقیقت عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری 'راشا تودی' روسیه، الیور استون که در حال حاضر مشغول ساخت یک فیلم مستند درباره زندگی 'ویکتور یانکوویچ' رییس جمهوری سابق اوکراین است، در پیامی در صفحه فیس بوک خود نوشت:اتفاقات کی یف که باعث سرنگونی دولت سابق اوکراین و روی کار آمدن دولت متخاصم با روسیه شد، شبیه همان اتفاقاتی است که آمریکا با استفاده از تکنیک به اصطلاح جنگ نرم خود موسوم به تغییر دولت های وقت در سایر کشورها از جمله ایران، شیلی و ونزوئلا اجرا کرده است.

وی گفت: به لحاظ تاریخی چنین اقداماتی شامل کودتای سال 1953 علیه 'محمد مصدق' نخست وزیر وقت ایران، 'سالوادور آلنده' رییس جمهوری شیلی درسال 1973 بوده است که رهبران این دو کشور مخالف سیاست های واشنگتن یا متحدانش بودند.

به گفته این فیلمساز، آمریکا به دنبال کودتای اوکراین، روایت مداخله روسیه در اوکراین را رواج داد که حقیقت آن، مداخله آمریکا در روسیه بود. حقیقت در غرب کتمان می شود و این امر بار دیگر تکرار همان اتهاماتی است که دولت 'جورج بوش' رییس جمهوری آمریکا قبل از حمله به عراق درباره موضوع وجود سلاح های کشتار جمعی در این کشور مطرح کرد.

استون که به تازگی برای ساخت فیلم خود با یانوکویچ مصاحبه کرده است، گفت: واضح است که عامل تیراندازهایی که 14 افسر پلیس و 45 معترض غیرنظامی را در درگیری های کی یف کشتند و باعث مجروح شدن 85 نفر دیگر شدند ،نیروهای یک 'گروه ثالث' بودند.

وی افزود: بسیاری از شاهدان عینی از جمله یانوکوویچ و مقامات پلیس اوکراین بر این باورند که این عوامل خارجی را گروه های طرفدار غرب تشکیل داده بودند و اثر انگشت 'سیا' نیز در آن مشاهده می شود.

گفتنی است یانکوویچ رییس جمهوری سابق اوکراین فوریه گذشته (بهمن 92) به دنبال اعتراض ها به مخالفت وی برای امضای توافق همکاری با اتحادیه اروپا از سمت خود خلع شد.

از آن زمان تاکنون، مناطق جدایی طلب شرق اوکراین که بیشتر ساکنان آن را روس زبان ها تشکیل می دهند صحنه درگیری های خشونت آمیز با نیروهای دولتی کی یف بوده است.

همزمان با عملیات نظامی دولت کی یف علیه حامیان استقلال در دو شهر دونسک و لوهانسک، درگیری ها در این کشور به وخامت گرایید و تلاش دو طرف برای اجرای آتش بس تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین