|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۳۲۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷

 میثم هاشم خانی گفت: ارزش برابری یارانه‎های نقدی در سال‌های اخیر حفظ نشده است و ضرورت دارد اصلاحاتی در این حوزه مد نظر قرار گیرد .

 این کارشناس اقتصادی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع آیا رییسی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را افزایش می‌دهد؟ گفت: اگر رقم یارانه‌ها را به دلار محاسبه کنیم می‌بینیم امروز باید چیزی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان به هر نفر پرداخت شود تا یارانه‌های نقدی با ارزش لاری یارانه در یازده سال پیش برابری کنند.

 وی با دفاع از پرداخت یارانه نقدی گفت: فکر می‌کنم در برابر همه اشتباهات دولت احمدی‎نژاد این اقدام یکی از کم هزینه‎ترین و کم فسادترین اقدامات صورت گرفته بود اما ارزش این یارانه‌ها در طول زمان حفظ نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش یارانه‌های نقدی حدود یک و نیم تا ۲ تا دلار در ماه است، ادامه داد: در سال ۸۹ یک خانواده ۳ نفره با ۲ ماه یارانه می‌توانست یک گوشی موبایل خوب بخرد اما در شرایط کنونی با یارانه نقدی دو ماه می‌شود یک وعده غذا خورد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه آشکار است، ادامه داد: ببینید در قالب پروژه قیر رایگان و فروش بخت‌آزمایی خودرو و حتی موضوعات ساده‌تری مانند یارانه نان و آرد چه فساد عظیمی وجود دارد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: اساسا این حجم آرد یارانه‌ای در بیسکویت‌سازی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها خرج می‌شود و اتفاقا نان بی‌کیفیت محصول همین نظام است ، این چنین می‌شود که قیمت نان خشک از نان یارانه‌ای گران‌تر است.

وی با اشاره به بحث وام یارانه‎ای ازدواج نیز توضیح داد: این وام نیز مفسده‌انگیز است چرا که عدم دسترسی بسیاری از زوج‌های جوان به خاطر نداشتن ضامن کارمند دولتی را شاهد هستیم.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه موضوع مهم مقدار یارانه نقدی نیست، افزود: این که چه کسی دریافت کند، مهم است. اگر نظام مالیاتی دقیق و درست باشد، بدون تردید نظام یارانه‎ای کشور نیز اصلاح خواهد شد.

هاشم‌خانی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید یارانه افراد دیگر چندان برابر حذف اعتراض نمی‌کنند این در حالی است که اگر قدرت خرید یارانه بالا بود اعتراضات حذف شده‌ها بسیار شدید می‌شد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مقدار یارانه را چقدر باید در نظر گرفت؟ گفت: ساده‌ترین معیار برای پرداخت یارانه، نفت و گاز خام است. در حالی رقم یارانه‌ها اضافه نشده است که از سال ۱۳۹۷، بیست و هشت برابر یارانه دولتی در ایران یارانه سیاه توزیع شده است . پانزده برابر کل یارانه نقدی ایرانیان ، یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شد و در فولاد و خودرو و ... به نقریب ۱۰ برابر کل یارانه نقدی سالانه رانت یا یارانه سیاه توزیع شد.

وی گفت: اتفاقا در سطح دنیا نظریات مجدد به سمت پرداخت یارانه‌های نقدی و شبه نقدی می‌رود. اتفاقا در بحران کرونا حتی در آمریکا نیز یارانه نقدی پرداخت شد در حالی که در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تسهیلات نقدی پرداخت نشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین