|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
در حالی یکی از مسئولان یک شعبه موسسه مالی و اعتباری فرشتگان(آرمان ایرانیان) در آستانه دریافت مجوز این موسسه از بانک مرکزی به صراحت از پرداخت سودهای کلان سپرده خبر داد و از نبود هیچ گونه هراسی از این اقدام سخن گفت که بلافاصله این موضوع از سوی مدیر عامل موسسه فرشتگان رد شده و وی را از کار برکنار کرد!
یک ‌شنبه هفته جاری برنامه پایش به افشای پرداخت سودهای سپرده 29 درصدی به مشتریان موسسه مالی و اعتباری فرشتگان پرداخت و در تماس ضبط شده ای که با مسئول یکی از شعبه های این موسسه داشت از وی پرسید که در حال حاضر نرخ سود سپرده های این موسسه چقدر است؟ که وی نیز اعلام کرد که در حال حاضر نرخ سود سپرده های موسسه مالی و اعتباری فرشتگان 29 درصد است .

مسئول این شعبه در پاسخ به اینکه آیا شما تحت نظارت بانک مرکزی هستید یا نه گفت که بله ما تحت نظارت بانک مرکزی هستیم و هیچ ترسی نداریم که این سود را به سپرده های خود می‌دهیم. موسسه ما یک موسسه قدیمی است و شما با مراجعه به شعبه ما در خیابان فاطمی روبروی وزارت کشور پول خود را در موسسه ما سرمایه‌گذاری کنید.

بعد از پخش این بخش، مجری برنامه نیز بیان کرد که موسسه مالی و اعتباری فرشتگان در حال حاضر 29 درصد سود می دهد و ادعا می کند معتبر و تحت نظر بانک مرکزی است این درحالی است که بانک مرکزی سود سپرده ها را به طور مشخص تعیین کرده و قطعا این سودها مورد تایید بانک مرکزی نیست بنابراین بانک مرکزی باید با این گونه موسسات برخورد کند.

مدیر فرشتگان توجیه کرد

اما در پی طرح این مساله، مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری فرشتگان به توجیه این موضوع پرداخت و تاکید کرد که مقید و متعهد به دستورالعمل های بانک مرکزی درباره نرخ سود هستند.

امید پردلی توضیح داد که در آن برنامه مسئول یکی از شعب مؤسسه فرشتگان موضوعاتی را مطرح کرده که این مطالب به هیچ وجه مورد نظر و تأیید مدیریت این مؤسسه نبوده و نیست.

وی گفت که وی از بدو تشکیل همواره خود را متعهد به رعایت دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک مرکزی می داند و در همین راستا خودرا مقید به رعایت بخش نامه های ذیربط آن بانک محترم در خصوص نرخ سپرده ها کرده است از این رو رییس شعبه متخلف عزل گردیده و از ادامه فعالیت ایشان دراین موسسه جلوگیری بعمل آمد.

مدیر فرشتگان افزود: با تلاش بانک مرکزی و انجام نظارت عالیه در امور بازار غیر متشکل پولی در حال ساماندهی است.

چرا فقط فرشتگان؟/ اظهارات چندان خلاف واقع نبود

این اظهارات و اتفاقات بعد از آن در حالی رخ می دهد که جدای از این که چرا در هیاهویی که پرداخت سودهای جذاب خارج از عرف بانک مرکزی (روز شمار 10 درصد و یکساله 22 درصد) حتی تا 29 درصد در بانکها و موسسات دیگر نیز مشهود است باید نام این موسسه در یک برنامه رسانه ملی مطرح شود؟ باید گفت که گزارشهای میدانی پیش از این، چندان نظرات مقامات موسسه فرشتگان را تایید نمی کند و اغلب شاهد سودهای بالا و برخلاف اعلام بانک مرکزی در این موسسه بوده ایم.

بنابر این گزارش امروز نیز بانک مرکزی در اطلاعیه ای برای چندین بار کلیه بانکها و موسسات‌ اعتباری را به رعایت چارچوب‌های مورد توافق در پرداخت سود علی‌الحساب به انواع حسابهای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت موظف و نسبت به برخورد جدی با متخلفان هشدار داد.

این در حالی است که بانک مرکزی کلیه موسسات متقاضی اخذ مجوز فعالیت از این بانک شامل آرمان، نور، ثامن، تعاونیهای اعتبار میزان و افضل‌توس و همچنین بانک در شرف تاسیس مهر اقتصاد که تاکنون موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی نشده‌اند را نیز مکلف به رعایت نرخهای سود علی‌الحساب به انواع حسابهای سپرده سرمایه‌گذاری مدت دار در چارچوب مورد توافق نظام بانکی کشور دانست.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین