کد خبر: ۳۲۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
حیفا یکی از مهم‌ترین بنادر اسرائیل و منطقه در بخش شرقی مدیترانه است. قرار گرفتن مدیریت انحصاری اسکله جدید آن در دست کارتل عظیم چینی، امکان خواهد داد تا حجم و ابعاد کانتینرهایی که در این بندر لنگر می‌اندازند، به ۱۸ هزار کانتینر و یا حتی بیشتر افزایش یابد.

در چارچوب یک قرارداد کلان اقتصادی و تجاری میان اسرائیل و چین، برای نخستین بار چین از روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریور اداره یکی از اسکله‌های حساس در یکی از بنادر مهم بازرگانی اسرائیل را در دست گرفت.

به گزارش رویترز، چین مدیریت انحصاری اسکله «بِی پورت» در بندر حیفا، واقع در شمال اسرائیل را آغاز کرد.

قراردادی که بر اساس آن، گروه عظیم شرکت‌های چینی شانگهای، موسوم به «اس‌آی‌پی‌جی»، اسکله «بِی‌ پورت» را اداره می‌کند، به مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است.

حیفا یکی از مهم‌ترین بنادر اسرائیل و منطقه در بخش شرقی مدیترانه است. قرار گرفتن مدیریت انحصاری اسکله جدید آن در دست کارتل عظیم چینی، امکان خواهد داد تا حجم و ابعاد کانتینرهایی که در این بندر لنگر می‌اندازند، به ۱۸ هزار کانتینر و یا حتی بیشتر افزایش یابد.

به نوشته رویترز، هدف اسرائیل از واگذار کردن مدیریت بنادر و فروش آن به چین از طریق ساخت اسکله‌های مدرن، کاهش هزینه‌ها و همچنین کوتاه کردن زمان انتظار برای تخلیه کشتی‌ها است.

۹۹ درصد از کل کالاهای وارداتی به اسرائیل از طریق این دریا انتقال می‌یابد؛ امری که اسرائیل برای حفظ رشد اقتصادی خود نیازمند ارتقای آن است.

خانم مراو میخائیلی، وزیر راه و ترابری و رهبر حزب میانه اسرائیل، در بیانیه‌ای ابراز اطمینان کرد که این همکاری جدید میان اسرائیل و چین، در شکوفایی اقتصادی کشورهای همسایه در خاورمیانه نیز موثر خواهد بود.

توافق ساخت و واگذاری مدیریت این اسکله جدید دریایی در زمان دولت بنیامین نتانیاهو با چین امضا شد؛ این در حالی است که دونالد ترامپ، دوست و حامی نزدیک بنیامین نتانیاهو، مناسبات بسیار پرتنشی با چین داشت.

بحران آمریکا و چین از جمله بر سر امور بازرگانی و گسترش حوزه نفوذ چین در کشورهای مختلف، در دوره جو بایدن نیز ادامه یافته است.

با این حال، اسرائیل بر خلاف آمریکا، در زمان بنیامین نتانیاهو نیز تلاش کرده بود که مناسبات با چین را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد اما از برجسته کردن آن، برای جلوگیری از حساسیت دولت واشینگتن، خودداری می‌کرد.

در همین حال، برخی از مقامات پیشین و رسانه‌های اسرائیل ازتوافق ۲۵ ساله ایران و چین که سال گذشته مطرح شد، ابراز نگرانی کرده و آن را برای منافع اسرائیل در منطقه زیان‌بار دانسته بودند.

روزنامه جروزالم پست اوایل فروردین امسال نوشت که قرارداد ایران و چین در ردیف «اخبار بد» است اما پیامد‌های آن برای اسرائیل «بسیار بدتر است».

در این میان، اسرائیل غیر از واگذاری مدیریت اسکله «بی پورت» در حیفا به چین، به یک شرکت مستقر در سوئیس اجازه داده که با ساخت اسکله جدید در بندر اشدود مدیریت انحصاری آن را در دست بگیرد. پیشبینی می‌شود که تا یک سال دیگر اسکله یادشده با مدیریت سوئیسی در اشدود راه‌اندازی شود.

اسرائیل از زمان امضای «پیمان ابراهیم» با شماری از کشورهای عرب و اسلامی در یک سال گذشته، بازرگانی دریایی با آنها، به ویژه در امارات، را از طریق بنادر خود در سرلوحه اهدافش قرار داده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین