کد خبر: ۳۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۸
«اوباما» در این مصاحبه درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران طی دوسال باقیمانده ریاست‌جمهوری‌‌اش گفت: «هرگز نمی‌گویم هرگز.»
ایران می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای موفق شود.» این یکی از مهم‌ترین جملات «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با «رادیو ملی آمریکا» (NPR) است؛ مصاحبه‌ای که ٢٧ آذر ماه یعنی بیش از سه‌هفته پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ انجام و روز گذشته منتشر شد.

ایران قدر فرصت را بداند

رییس‌جمهور دموکرات آمریکا درباره مذاکرات و احتمال حصول توافق جامع هسته‌ای با بیان اینکه «ایران باید فرصت رسیدن به توافق نهایی که می‌تواند تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند، غنیمت شمارد»، گفت: «اگر آنها (ایران) قدر این فرصت را بدانند، استعدادها و منابعی درون ایران وجود دارد که این کشور را به قدرت منطقه‌ای بسیار موفقی تبدیل خواهد کرد که از هنجارهای بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند که هم برای مردم این کشور، هم منطقه و هم آمریکا اتفاقی خوب است.» رییس‌جمهوری آمریکا در حالی رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را ممکن دانست که چندی پیش «جو بایدن» معاونش، احتمال این توافق را کمتر از ٥٠درصد دانسته بود. این سخنان «اوباما» را می‌توان دلیل نگرانی برخی رژیم‌های خاورمیانه دانست. آنها همواره از قدرت‌گرفتن ایران در این منطقه به‌واسطه دستیابی به توافق هسته‌ای هراس و تلاش‌های جدی برای کارشکنی در مذاکرات و ایجاد فشار بر ایران دارند. اوج این تلاش‌ها را می‌توان سفر وزیر خارجه عربستان به «وین» دانست که برای دیدار با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ عازم این شهر شده بود. بسیاری این دیدار را عامل عدم حصول توافق جامع می‌دانند.

ایران نگرانی‌های دفاعی مشروعی دارد

قسمت دیگری از سخنان «اوباما» در مورد ایران در مورد مسایل دفاعی ایران بود. او با اشاره به جنگ ایران و عراق در دهه١٩٨٠ میلادی، گفت: «ایران پس از جنگ هولناکی که از آن رنج برد و بسیاری از شهروندان خود را از دست داد، نگرانی‌های دفاعی مشروعی دارد که آن را درک می‌کنم.» او در عین حال از آنچه «ماجراجویی ایران در حمایت از سازمان‌هایی چون حزب‌الله و تهدیداتی که آنها متوجه اسراییل می‌کنند»می خواند، انتقاد کرد. در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥، برخی از طرف‌های مذاکره با ایران سعی کردند که بحث توانمندی‌های موشکی ایران را با استناد به قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت علیه ایران وارد مذاکرات کنند که با مخالفت جدی ایران روبه‌رو شد و به گفته مذاکره‌کنندگان وارد مذاکرات نشده و نخواهد شد.

هرگز نمی‌گویم هرگز

«اوباما» در این مصاحبه درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران طی دوسال باقیمانده ریاست‌جمهوری‌‌اش گفت: «هرگز نمی‌گویم هرگز.» او ادامه داد: «فکر می‌کنیم این مسایل باید مرحله‌به‌مرحله صورت گیرد. شما می‌دانید، کوبا رویدادی بود که در ۵۰سال ما مدام رفتارهای مشابهی داشتیم اما هیچ‌چیز تغییر نکرد و سپس این سوال مطرح شد که آیا نباید با یک کشور تقریبا کوچک که هیچ تهدیدی برای ما و هم‌پیمانان ما ندارد، رفتار متفاوتی ایجاد می‌کردیم؟» به گزارش «فارس» او با بیان اینکه «ایران یک کشور پیچیده و باظرافت است»، مدعی شد: «ایران سابقه‌ای در حمایت از تروریسم دارد و ما می‌دانیم که برای تولید سلاح هسته‌ای تلاش کرده است یا اینکه حداقل به‌دنبال تولید مولفه‌هایی بوده است که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای لازم است و همچنین در ایجاد اختلال برای هم‌پیمانان ما شرکت داشته است و لفاظی‌های این کشور نه‌تنها به‌طور مستقیم ضدآمریکایی بوده بلکه وقتی به رویکرد این کشور در قبال دولت اسراییل بازمی‌گشته، آتش‌افروز بوده است.»

اول ، حل مساله هسته‌ای؛ بعد، ازسرگیری رابطه

«اوباما» در ادامه به مقایسه ایران و کوبا پرداخت و گفت: «اهمیت راهبردی‌ای که تهران دارد با اهمیت راهبردی‌ای که کوبا دارد، متفاوت است.» اوباما با بیان اینکه «ایران از قبل گفته است واقعا تمایلی به تولید سلاح هسته‌ای ندارد و اگر قبول کند که به‌نفع خودش است تا به جهان ثابت کند به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست»، گفت: «به مرور زمان این مساله ثابت و تحریم‌ها لغو می‌شود و اقتصاد آنها (ایران) شروع به رشد می‌کند و دوباره با جامعه بین‌الملل متحد می‌شوند.» او افزود: «اگر ما بتوانیم این گام اول بزرگ را برداریم، سپس امید من بر آن است که این مساله بتواند اساس تلاش ما برای بهبود روابط (با ایران) در طول زمان شود.» این در حالی است که مقامات ایرانی همواره تاکید دارند که در مذاکرات جاری تمرکز تنها بر مساله هسته‌ای است. هفته گذشته «علی شمخانی» دبیر شورایعالی امنیت ملی در یک مصاحبه گفته بود: «حتی اگر توافق هسته‌ای موجب ازبین‌رفتن تنش بین دو طرف شود، تهران در پی ازسرگیری رابطه دیپلماتیک با واشنگتن نخواهد بود.»

عده‌ای از روابط ایران و آمریکا متضرر می‌شوند

 اوباما در ادامه بر اعتقاد خود بر «تعامل» و «دیپلماسی» تاکید کرد و گفت: «به‌منظور آنکه روزنه روابط با ایران باز شود باید موضوع هسته‌ای رفع شود و شانس این مساله وجود دارد و مساله این است که آیا ایران قصد دارد این فرصت را غنیمت بشمرد یا خیر.» او ادامه داد: «افرادی داخل ایران وجود دارند که قدر این فرصت را می‌دانند و می‌خواهند از آن بهره جویند.» او سپس افرادی را در داخل ایران تندرو خواند و گفت: «این افراد از توافق نهایی و بهبود روابط ایران با آمریکا متضرر خواهند شد، زیرا آنها سرمایه‌گذاری سیاسی و احساسی زیادی در ضدآمریکایی‌بودن یا ضدغرب‌بودن کرده‌اند و به همین دلیل از رویارویی با جهان به این شیوه می‌هراسند.»

همراهی می‌کنیم

رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه آیا با طرف مذاکره (ایران) احساس همراهی کافی دارید و خواسته‌های آنان در رسیدن به توافق هسته‌ای را درک می‌کنید؟ گفت: «فکر می‌کنم همراهی و همدلی داریم. شما اگر روند مذاکرات را نگاه کنید، می‌بینید که ما به ایرانیان تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم نیازهایتان را برای توسعه یک برنامه هسته‌ای متعادل در راستای تامین انرژی به رسمیت بشناسیم؛ به شکلی که جهان اطمینان حاصل کند برنامه‌های هسته‌ای از چارچوب‌های تعیین‌شده فراتر نخواهد رفت و به‌دنبال ظرفیت گریز سریع نیست.»

اوباما با اشاره به اینکه «من جامعه بین‌الملل را در آغاز ریاست‌جمهوری خود بسیج کردم»، مدعی شد: «تحریم‌ها در مذاکرات کارساز بود، زیرا تنها هم‌پیمانان معمول ما از آن حمایت نکردند، بلکه چین هم از آن حمایت کرد.» او افزود: «ما روسیه را داریم که هنوز از مواضعی که گروه١+٥ در مذاکرات اتخاذ کردند، حمایت می‌کند.» رییس‌جمهور آمریکا اینگونه ادامه داد: «وقتی به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیدم، جهان دچار اختلاف بود و ایران روی صندلی راننده بود. هم‌اکنون جهان به‌واسطه اقداماتی که ما انجام دادیم متحد شده است و ایران به انزوا کشیده شده.»

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین