کد خبر: ۳۲۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸

وحیدی وزیر پیشنهادی کشور از اقتصاد گفت: با برنامه ریزی خوب، ایران تا ده سال دیگر جز ده اقتصاد برتر دنیا می شودتسنیم: وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با بیان اینکه بسیج ظرفیت‌های کشور در اولویت ماست، گفت: ۱۴۸ اقدام اجرایی را مد نظر قرار داده‌ایم.

احمد وحیدی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت کشور در جلسه رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم گفت: برنامه‌ی تهیه شده‌ی من مستند به قانون اساسی، سند چشم‌انداز، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام تدوین شده است.

وی افزود: بنده 24 سال توفیق اجرای سیاست های کلی نظام را دارم و برنامه تهیه‌شده مستند به قوانین مصوب مجلس که 9 مورد آن قانون مستقیم مربوط به وزارت کشور است، بوده و این برنامه 13 موضوع اساسی، 18 راهبرد کلان و 148 اقدام اجرایی را دارد و همه این موارد حول یک مفهوم کلیدی و اقدام راهبردی شکل گرفته است.

 وزیر پیشنهادی کشور گفت: در حوزه اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت های سیاسی احزاب برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم. اولین نقشی که وزارت کشور باید ایفا کند، بسیج ظرفیت‌های کشور است؛ ما در کشور ظرفیت‌های بسیاری داریم که باید برای اهداف مدنظر بسیج شوند و این مسئله یکی از کارکردهای وزارت کشور به‌شمار می‌رود.

وحیدی تصریح کرد: سه هدف فوری را باید در برنامه داشته باشیم که اولین آن گذر از مشکلات اقتصادی است؛ هدف دوم پرداختن به ریشه‌های محرومیت و محرومیت‌زدایی است و در این عرصه با بسیج مردم می توانیم محرومیت‌هایی که در 2700 نقطه کشور شناسایی شده را برطرف کنیم. هدف نهایی هم پیشرفت عمومی کشور است تا جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کنیم. ما می‌توانیم در عرض 10 تا 15 سال کشور را در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار دهیم و کشور ما حقش این است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد. دومین نقش وزارت کشور یکپارچه‌سازی و میان‌داری است و آنچه که باید رخ بدهد، مجموعه‌ای از اتفاقات است که در کنار هم باید محقق شود. این مفهوم تا حدودی مورد غفلت قار گرفته و باید در رده‌های مختلف استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: شتاب‌بخشی و پر کردن خلأ‌های نهادهای ساختاری و سیستمی از جمله آن‌هاست؛ خلأ‌هایی داریم و نهادهای واسطه در برخی موارد خلأ‌ها را پر نمی‌کنند، باید خلأ‌ها پرشود که این جایگاه وزارت کشور است؛ استانداران و فرمانداران در استان‌ها وظیفه پر کردن خلأهای نهادی را دارند که بسیار مهم است. تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده در مسابقه خدمت‌رسانی میان دستگاه‌های مسئول، نقش دیگر آن حل تعارضات و حداقل‌سازی رقابت‌های معیوب و مخرب بین بخشی، بین دستگاه‌ها، بین استان‌ها به‌منظور توسعه متوازن و تعادل بین برنامه‌های ملی و استانی است.

وزیر پیشنهادی کشور بیان کرد: متأسفانه رقابت‌های معیوب و مخرب و بین بخشی هم داریم که به ما ضرر می‌زند و این تعارضات باید حل شود؛ مدیریت حل این تعارضات و رفع رقابت‌های معیوب و یا حداقل‌رسانی آنها جزء کارکردها است. مراقبت و تقویت از شاخص قدرت ملی در سطح کشور است، در بخش خارجی، قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است.

وحیدی گفت: در بخش خارجی، وزارت خارجه قدرت خارجی را دنبال می‌کند و دستگاه‌هایی که در حوزه برون‌مرزی مسئولیت دارند و شاخصه‌ها و مولفه‌های داخل کشور باید رصد، مراقبت و تقویت شوند. قدرت ملی پشتوانه سیاست خارجی و همه کارکردهای دیپلماسی است. مسئله بعد که باید وزارت کشور در آن نقش مهمی ایفا کند، تعمیق پیوند و همبستگی مردم و دولت و مردم و حاکمیت است.

وی ادامه داد: وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق این پیوند است که باید آن را تحقق بخشیم و از این منظر به وفاق ملی و همبستگی اجتماعی برسیم. این مفاهیم کلیدی هستند که وزارت کشور یعنی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همه کسانی که نقش مدیریتی در سطوح جغرافیایی دارند. تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مردم‌سالاری دینی، رعایت حقوق عامه که بعضاً به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، در قانون اساسی ما از این موضوع به عنوان حقوق عامه نام برده شده است. این حقوق عامه باید حفظ شود و هنجارهای نیکو و پسندیده باید حفظ شوند.

وزیر پیشنهادی کشور اظهار داشت: مردمی‌سازی توسط الگوهای مشارکت و تقویت آنها امکان‌پذیر است و نهادینه می‌شود. کارکرد دینی آن پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام به موقع در خصوص بحران‌هاست. این موارد به‌عنوان کارکردهایی است که وزارت کشور باید داشته باشد اما موارد مطرح شده را باید به صورت یک مفهوم عمومی شکل دهیم، اگر این مفهوم عمومی شکل بگیرد می‌توانیم به خوبی ساماندهی کنیم. مفهوم عمومی که از آن به عنوان گفتار راهبردی نام برده‌ایم به دو هدف شکل می‌دهد، یکی از این اهداف تحکیم ساختار قدرت ملی و دیگری شکل‌دهی دولت اسلامی است.

وحیدی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در مراحل تکامل انقلاب اسلامی، 5 مرحله را بیان کردند که مرحله‌ی سوم آن دولت اسلامی است؛ دولت اسلامی در این‌جا موضوع کلیدی است که باید به آن بپردازیم، مفهوم کلیدی که قصد دارد همه موارد را شکل دهد ارتقاء کیفیت و کفایت حکمرانی است که در قالب دو هدف بنیادین دنبال می‌شود. مفاهیم کلیدی ایجاد تعامل و توازن بین برنامه‌های استانی و ملی، تعامل و توازن بین برنامه‌های بخشی و استانی در 3 سطح دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌های دولتی و اجرایی، تعالی حکمرانی شهری و روستایی و مراقبت از منابع غیرنسلی و تعالی حکمرانی در زنجیره‌های ارزش‌ساز در همه حوزه‌ها، زنجیره همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی و امنیتی باید تعریف شود هر چند که اولویتی به نام تولید داریم، همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند تولید شعار اصلی ماست.

گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت کشور ادامه داد: باید به این موارد توجه داشته باشیم؛ تقویت قرارگاه عملیاتی کرونا در تعامل با ستاد ملی و فعال نمودن قرارگاه استانی امروز بحث کرونا جزو فوری‌ترین مسائل است، پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی هر چه بیشتر از زنجیره‌های ارزش‌ساز ملی، هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات برای محرومیت‌زدایی در مناطق اولویت‌دار و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرز و دیپلماسی مرزی و اقتصاد مرز جهت تعامل هر چه بیشتر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه باید مد نظر باشد.

وحیدی هم‌چنین اظهار داشت: ضمنا باید به مسئله ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی، توزیع مناسب امکانات، شناسایی بسترهای فسادخیز و مدیریت شهری و روستایی با رویکرد پایدارسازی، پیگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، اصلاح قوانین با مشارکت مجلس در حوزه انتخابات، مدیریت شهری و تقسیمات کشوری و احزاب، بسترسازی، گفت‌وگوهای مستمر با جریان‌های سیاسی و اجتماعی، نخبگان و تشکل‌ها و ایجاد تفاهم و توافق جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی با اولویت مدیریت امنیتی نرم و پیش‌نگر، تقویت پایگاه داده جمعیتی کشور برای ایرانیان داخل و خارج کشور و حمایت و تقویت همه‌جانبه نیروی انتظامی توجه لازم را اعمال کنیم.

وی گفت: در تعامل با نمایندگان می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم و نمایندگان بدانند که من در انتخاب مدیران از شناخت و ظرفیت نمایندگان استفاده می کنم، نمایندگان بهترین کسانی خواهند بود که از مشکلات، مسائل و کمبودهای مناطق آگاهی دارند و ما از توان نظارتی آن‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

وزیر پیشنهادی کشور افزود: امام راحل(ره) فرمودند "به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکم‌فرما باشد." ما به هیچ‌وجه از این شاخص‌ها کوتاه نمی‌آییم و ملاحظه خواهید کرد که اگر به این شاخص‌ها توجه کنیم چقدر مشکلات کم می‌شود. مسئله دوم در وزارت کشور ارتباط مردمی است و من این را از فرمایشات مقام معظم رهبری وام می‌گیرم که فرمودند "مسیری که کشور و ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و کشور را در جایگاه اساسی خود قرار می‌دهد، تمسک به ارزش‌های اساسی انقلاب است."

وحیدی ادامه داد:ایشان هم چنین می‌فرمایند "حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود، هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد." و این‌ها حرف‌های اساسی ما خطاب به مدیران ما در وزارت کشور خواهد بود. باید بدانیم هیچ شأنی جز خدمت‌گزاری مردم نداریم و دولت سیزدهم به‌عنوان آخرین دولت منتهی به چشم‌انداز 20 ساله و اولین دولت گام دوم انقلاب وظیفه سنگینی دارد.

وی عنوان کرد: تاب‌آوری ملت ما در برابر خیانت‌ها، توطئه‌ها و بدخواهی‌ها اعجاب‌آور و حیرت‌آور بوده و امروز پنجه‌های قدرتمند ملت ایران مشت‌های خونین آمریکا و استکبار را خوابانده است و آمریکا در حال فرار از منطقه است. این همه توطئه و جنگ‌های شناختی علیه ملت ما موفق نبوده و ملت ما در اوج است و مردم ما در همین شرایط مجلس و دولتی انقلابی را انتخاب کرده‌اند و این نشان‌دهنده برجستگی‌های ملت بزرگ ماست و اندکی صبر لازم است تا پیروزی ملت را جشن بگیریم.

وزیر پیشنهادی کشور گفت: شکرانه‌ی این انتخاب جز با تلاش شبانه‌روزی و جهاد بی‌منت و همه‌جانبه امکان‌پذیر نیست و قطعا این جهاد در حال پیروزی به نفع ملت است. دشمنان از هیچ ترفندی برای تضعیف ملت ما دریغ نمی‌کنند ولی ملت ما در همین شرایط تحریم‌ها در حال پیروزی هستند و این پیروزی به برکت دولت انقلابی سرعت بیشتری خواهد گرفت و هدف این حرکت‌های ما نیز پاسداری از آرمان‌های شهداست که آن مسیر را دنبال خواهیم کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین