کد خبر: ۳۲۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برای خروج برخی از کارکنان سفارتش در کابل نیرو به افغانستان اعزام می کند.

ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن اضافه کرد کارکنانی را قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: سفارت آمریکا در افغانستان همچنان باز است و ما به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.

پنتاگون سه هزار نیرو به افغانستان اعزام می کند
جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز بلافاصله پس از سخنان ند پرایس اعلام کرد که آمریکا سه هزار نیرو برای کمک به خروج مقامات آمریکایی به افغانستان اعزام می کند.

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به وقت محلی افزود که نیروهای بیشتر برای محافظت از کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۴۸ ساعت دیگر به کابل می رسند.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت افراد سفارت خود را در کابل از طریق هوایی به فرودگاه منتقل خواهیم کردیم.

ترک فوری افغانستان از سوی آمریکایی ها

پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی با توجه به اوضاع افغانستان و پیشروی طالبان اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور برای کمک به خروج برخی کارکنان سفارتخانه ایالات متحده در کابل به افغانستان اعزام می شوند.

سفارت آمریکا در کابل نیز با صدور بیانیه ای از آمریکایی ها خواسته بود  فوری افغانستان را ترک کنند.

این دومین هشدار امنیتی آمریکا در کمتر از یک هفته برای خروج اتباعش از افغانستان است.

در همین حال، روزنامه واشنگتن‌ پست به نقل از دو مقام گزارش داد که مذاکره ‌کنندگان آمریکایی در تلاش‌ هستند از طالبان تضمین بگیرند  در صورت ورودشان به کابل، به سفارت آمریکا در افغانستان حمله نخواهند کرد.

دو مقام آمریکایی نیز روز پنجشنبه به رویترز گفتند انتظار می رود وزارت امور خارجه خروج تعداد قابل توجهی از کارکنان سفارت خود را در کابل اعلام کند زیرا طالبان در افغانستان به سرعت پیشرفت کرده اند.

به گزارش پنجشنبه شب  ایرنا، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان پنجشنبه شب در پیامی توئیتری مدعی شد که ستاد فرماندهی پلیس و ساختمان استانداری هرات را به طور کامل تصرف کرده اند و شماری از نیروهای دولتی هم تسلیم آنان شده اند.

مجاهد افزود که طالبان استان راهبردی هرات را تصرف کردند و نیروهای دولتی در حال تسلیم شدن هستند، اما مقام های رسمی هرات هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده اند.

برخی از خبرنگاران هرات ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه پنجشنبه شب گزارش دادند که طالبان بر زندان مرکزی هرات تسلط یافته اند، اما این خبرها را تاکنون هیچ منبع مستقلی و یا مقامات دولتی هرات تائید و یا رد نکرده اند. شهر هرات بعد از ظهر امروز هدف حملات طالبان قرار گرفته است و بسیاری از افراد از یک معامله سخن می گویند که هرات نیز طی آن سقوط کرده است.

پیش از ظهر امروز شهر غزنی افغانستان در ۱۴۵ کیلومتری کابل پایتخت افغانستان نیز سقوط کرد و محمد داود لغمانی استاندار غزنی با همراهی افراد طالبان تا مرکز میدان شهر در ۲۵ کیلومتری کابل رسانده شد، هر چند منابع خبری افغانستان نوشته اند که او توسط نیروهای امنیتی دولت بازداشت شده است.

جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا، در آوریل سال جاری اعلام کرد که کشورش تا بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند. او پایان مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد و گفت: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی در گزارشی نوشت: آمریکا نگران سقوط احتمالی کامل کابل بین یک تا سه ماه دیگر است. شرایط افغانستان از ماه ژوئن و پس از خروج نیروهای آمریکایی که سرویس اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده بود ممکن است کابل در ۶ تا ۱۲ ماه آینده بدست نیروهای طالبان بیفتد، بحرانی تر است.

بایدن به رغم پیشروی های طالبان در افغانستان اعلام کرد  از تصمیم خود برای بیرون بردن نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست و با بیان اینکه واشنگتن در ۲۰ سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار در آنجا هزینه و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی افغان را آموزش داده و به تجهیزات امروزین مجهز کرده، تاکید کرد سران افغانستان باید متحد شده و گرد هم بیایند و برای خود و ملتشان بجنگند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین