|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۸
کد خبر: ۳۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
صادرات به عراق سال گذشته با افت شدیدی مواجه بود. دلیل این اتفاق تنها یک اظهار نظر مغرضانه و پخش آن از رسانه ملي و بود.گفته بي ارزش و مثال آقاي كامران نجف زاده بود كه مرگ دست خداست ...
اخیرا بخش خبری "صرفا جهت اطلاع" تصاویری را از پرایدهای صادراتی به عراق پخش کرده و با نگاه تمسخرآمیز، به این موضوع پرداخته است. سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که نقش رسانه ملی چیست؟پرداختن به چنین موضوعی در رسانه ملی چه عواقبی را به دنبال دارد؟ آیا عملکرد این رسانه در راستای حمایت از تولید است؟ آقای نجف زاده که تخریب صنعت خودرو را به پای انتقاد می گذارد، می تواند پاسخگوی عواقب چنین گزارشی باشد؟

صادرات هر کشور مهمترین بخش تجارت آن کشور است که برای حضور در بازار جهانی نیز ضرورت دارد. برای حضور پر رنگ تر در فضای بین المللی، نه تنها ارگان ها و ادارات بلکه تک تک افراد جامعه باید دست به دست هم دهند و در این راه تلاش کنند. اما گویا در ایران، عکس این اتفاق مرسوم شده است.

صنعت خودروی ایران با تمام نقطه ضعف هایی که دارد، توانسته به بازارهای بین المللی راه یابد. این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. در حالی که عملکرد رسانه ملی در این خصوص جای سوال دارد. یکی از وظایف رسانه ملی، حمایت از تولید داخل است نه اینکه حاصل سال ها تلاش را با نشان دادن دو تصویر به گونه ای زیر سوال ببرد که گویا کمر به براندازی و تخریب این صنعت مهم و بزرگ بسته است. فارغ از اینکه صنعت خودروسازی یکی از اشتغال زا ترین صنایع در کشور است. هر گونه اختلالی در روند تولید و حتی صادرات، می تواند در افزایش راندمان بیکاری جامعه تاثیر گذار باشد. البته دوستان رسانه ملی قطعا آن موقع هم بیکار نمی نشینند و سوژه داغی را برای شلیک انتقادها به این صنعت پیدا خواهند کرد. در حالی که ریشه این اتفاق، پخش همین تصاویر است.

صادرات به عراق سال گذشته با افت شدیدی مواجه بود. دلیل این اتفاق تنها یک اظهار نظر مغرضانه و پخش آن از رسانه ملي و بود.گفته بي ارزش و مثال آقاي كامران نجف زاده بود كه مرگ دست خداست ... هرچند سردبير وافرادي كه اين موضوع را در صدا و سيما تهيه مي كنند كساني هستند كه ناراحتي خود را به جهت عدم تطابق و ماندگاري در اجاره نشيني قبلي نشان مي دهند. انتقادات رسانه ای شد و یکی از وزرای عراق پس از آن از صادرات خودرو به عراق ممانعت کرد. این امر بدیهی است چراکه انتقاد یک رسانه ملی از خودرویی که در کشورش تولید می شود، بازار صادرات آن خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما چند نکته در اینجا حائز اهمیت است:

1- شرکت سایپا تا کنون در زمینه صادرات توانسته به رتبه های خوبی نظیر صادرکننده نمونه کشور و صادرکننده برتر کشور دست یابد. این در حالی است که رسانه ملی با پخش تصاویر بی اساس این موضوع مهم را نادیده می گیرد و به تمسخر این موضوع می پردازد.

2- دپو شدن پراید در مرز ایران عراق تنها به دلیل ایام سوگواری سید الشهدا و مراسم آخر ماه صفر بوده است. شلوغی جاده ها اجازه ورود را به پرایدهای ایرانی نداد و به ناچار با معطلی چند روزه به مقصد رسید. متاسفانه رسانه ملی یا دوربین "صرفا جهت اطلاع" تنها به پخش تصاویر اکتفا کرده است و از بیان دلیل این اتفاق سر باز زد.

3- تصاویر پخش شده به گونه ای به نظر می رسید که گویا خودروهای صادراتی اجازه ورود به عراق را نداشته اند. در حالی که خودروها از مرز ایران گذشته و در مرز عراق دپو شده اند.

4- عملکرد رسانه ملی در این زمینه بر خلاف حمایت از تولید ملی بوده و به عبارتی یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی را به سخره گرفته است. آنچه که در هر کشوری مایه افتخار است در رسانه ملی ایران اسباب خنده می شود.

در انتها خطاب به کامران نجف زاده، مجری صرفا جهت اطلاع:

دوست عزیز، رسانه ملی جای مناسبی برای کسب شهرت و اعتبار نیست. حتی جای مناسبی برای تبلیغ منفی علیه صنعت خودروهم نیست. هیچ انتقاد سازنده ای جای گله ندارد، اما باید ابتدا تفاوت انتقاد و تمسخر و مرز باریک این دو را دانست. چراکه کوچکترین خطایی در این خصوص می تواند نتیجه عکس را رقم زند. بنابراین باید در پخش گزارش همه جوانب را سنجید. درک این موضوع که درحال حاضر از تمام زوایا زیر ذره بین هستیم کار پیچیده ای نیست. بنابراین انتظار می رود شما به عنوان مجری رسانه ملی در کار خود دقت بیشتری داشته باشید.چراکه هرگونه خطایی نتیجه ای سنگین را برای صادرات کشور رقم می زند.

منبع: صدخبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین