|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۵
کد خبر: ۳۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
وی با تأکید بر رفع محرومیت از عرصه سیاسی، اظهار کرد: جامعه‌ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است؛ به‌خصوص آنکه آزادی شعار انقلاب است. جامعه‌ای که مردم احساس کنند برای حرف زدن باید هزینه دهند؛ جامعه مطلوب اسلامی نیست؛ بلکه جامعه مطلوب اسلامی، مدینه‌النبی و کوفه علی(ع) است که مردم در آن راحت حرف می‌زنند.
جنوب ایران طی دو روز گذشته گرم بود و خنده بر لبان مردم خوزستان خودنمایی می‌کرد چون یادگار امام به آن استان سفر کرده بود. شاید سفر سیدحسن خمینی به این خطه از خاک کشور دیر اطلاع ‌رسانی شد اما استقبال مردم از ایشان خلاف این موضوع را ثابت کرد. روز پنجشنبه استقبال گرم از یادگار امام نشان داد که مردم جنوب کشورمان بیش از گذشته به پیوندهای خود با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی پایبندند. سفر آیت‌ا... سیدحسن خمینی به استان خوزستان به‌منظور شرکت در مراسم بزرگداشت آیت‌ا... جمی، نماینده حضرت امام(ره) در خوزستان و امام‌جمعه آبادان طی دوران دفاع مقدس انجام شد. او در بدو ورود مورد استقبال آیت‌ا... موسوی‌جزایری نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اهواز همراه با دکتر مقتدایی و هیأت مسئولان این استان قرار گرفت. یادگار امام در اولین اقدام با حضور در گلزار شهدای آبادان و قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. همچنین وی با حضور در محل یادمان شهدای فاجعه سینما رکس‌آبادان نسبت به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.
 

 طرف مقابل جنگید تا نام کسب کند

آیت‌ا... سیدحسن خمینی که در جمع پرشور شیفتگان امام خمینی(ره) در مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت‌ا... جمی در حسینیه ثارا... آبادان سخن می‌گفت، اظهار کرد: دوران هشت ساله دفاع مقدس قطعه‌ای درخشان را دربردارد که افقی نورانی در انسانیت فراتر از آب و خاک و جغرافیاست. یادگار امام در ادامه سخنان خود با اشاره به ابعاد گوناگون تحلیل دفاع مقدس گفت: ببینید که امروز ما در کدام نقطه قرار داریم و آنها که تانک‌هایشان را به آرزوی تسخیر این سرزمین فرستادند در کجا. صدامی‌ها آمدند و جمعی از جبهه مقابل خود را به شهادت رساندند اما امروز آن مهاجمین کجا هستند و امام کجا، همان‌گونه که باید بپرسیم در حادثه کربلا، نام سیدالشهدا(ع) کجا و نام آنها که مظفرانه با اسب بر نعش مبارک او و یارانش تاختند کجا؟ سیدحسن خمینی سپس به تحلیل دفاع مقدس از حیث نیت پرداخت و بابیان اینکه ارزش آن انسان‌ها به نیت آنهاست، یادآور شد: نیت دشمنان ما کشورگشایی بود و در طول تاریخ همواره کسانی بوده‌اند که جنگیده‌اند تا نامشان ولو به بدی در تاریخ بماند که نمونه این افراد در سرزمین ما زیاد است. اما آنچه دفاع مقدس را متمایز می‌کند اینها نیست بلکه آن دل‌های پاک برای خدابودن و استمرار دفاع از ناموس و خاک به‌عنوان ودیعه خداوند و مایه شرافت و حمیت است. دشمنان آمدند تا نفت ببرند اما نه نفت بردند، نه نام نیک، چون نیت خوبی نداشتند. سیدحسن خمینی سپس به تحلیل دفاع مقدس از حیث مباشران این جنگ پرداخت و یادآور شد: آنها کسانی بودند که ایمان در وجودشان نبود؛ اما طرف مقابل مستظهر به دین و ایمان و اندیشه توحیدی بود و حسین فهمیده در همین افراد به زیر تانک رفت و امام او را رهبر جامعه خواند که از مباشران این دفاع بودند. نیروی جناح مقابل نیرویی شیطانی و غیرالهی بود و نیروی این‌سو مستظهر به ایمان و آغشته به اندیشه و خرد، لذا مدافعین خوزستان و مرمان ایران اسلامی به دنبال نام نبودند و دفاع مقدس را به‌عنوان یک لباس برای خودشان ندوختند، بلکه آن دفاع را به‌عنوان ایمان الهی برای آخرت خودشان ودیعه کردند.

 آنها از جنگ برای خودشان پلکان درست نکردند بلکه ارتقای روحی و معنوی را از آن وامدار شدند. همچنان که برخی از رزمندگان هنگام برگشت از جبهه‌ها لباس رزم را درمی‌آوردند تا مردم فکر نکنند آنها منتی بر سرشان می‌گذارند که این ناشی از ایمان بود. وی ادامه داد: طرف مقابل جنگید تا نام کسب کند اما طرف ایرانی برای اندوخته آخرت می‌جنگید بسیاری از رزمندگان نزد امام می‌آمدند و می‌گفتند دعا کنید ما شهید شویم و امام دعا می‌کردند که خدا پیروزتان کند. سیدحسن خمینی با بیان اینکه ارزش وافر مرحوم جمی به ایستادگی در این فضا بود، افزود: اگر یاد ایشان را گرامی می‌داریم و از ایشان می‌گوییم برای این است که کسانی که آن روزها فرماندهان جنگ بودند و از ذره‌ذره خاک کشور دفاع کردند فراموش نشوند زیرا فراموش کردن آن آرمان‌ها لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به کشور می‌زند که تکرارشدنی نیست. وی تأکید کرد: بزرگانمان را با ادب یاد کنیم و آنان را تکریم کنیم و به بزرگی از آنها سخن بگوییم. سیدحسن خمینی در پایان سخنان خود با بیان اینکه آیت‌ا... جمی یادآور ایستادگی و مبارزه است، گفت: خداوند کسانی که دانسته یا نداسته بزرگان دفاع مقدس، فرماندهان و جانشین امام در دفاع مقدس را مورد هدف قرار می‌دهند، هدایت کند.

 بزرگ‌ترین انتظار امام، رفع محرومیت است

یادگار امام در جلسه شورای اداری استان خوزستان هم حضور یافت و گفت: بزرگ‌ترین کاری که همه به‌عنوان ادای دین باید انجام دهند؛ رفع محرومیت است. آیت‌ا... سیدحسن خمینی اظهار کرد: پرسشی که در بسیاری از مواقع به ذهن من خطور می‌کند و ممکن است برای بسیاری دیگر نیز مطرح باشد؛ این است که اگر امروز امام در میان ما بودند؛ چه انتظاری از ما داشتند و انتظار امام درحال حاضر یا همیشه تاریخ از مسئولین و مردم چیست؟ یادگار امام افزود: برای پاسخ به این پرسش می‌توان به وصیتنامه امام مراجعه کرد؛ اما من سعی می‌کنم بر اساس قاعده استیصادی (به معنای صیدکردن)، بر اساس جمع حاضر به این پرسش پاسخ دهم. وی در پاسخ به این پرسش، به شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی به‌عنوان شعار بزرگ انقلاب اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن انقلاب شعارهای بزرگ دیگری مانند «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» در کارنامه و فرهنگ وجود دارد. اما آرمان دیگری که در آن زمان برای جامعه اسلامی ترسیم شد؛ رفع محرومیت از همه عرصه‌های جامعه‌مان بود. یادگار امام یادآور شد: وقتی انقلاب پیروز شد؛ آرمان‌خواهان نخستین به رهبری امام، همه تلاششان را کردند تا محرومیت را بردارند و حتی شعار سه‌گانه مطرح شده، بیان دیگری برای رفع محرومیت بود؛ یعنی استقلال رفع محرومیتی است که ناشی از وابستگی است و آزادی محرومیتی است که ناشی از استبداد است و جمهوری اسلامی رفع محرومیتی است که یک جامعه در اثر بی‌توجهی به معنویت دچار آن می‌شود. رفع محرومیت، آرمان انقلاب بود که همیشه باید پیش روی ما باشد تا راه را گم نکنیم. یادگار امام در ادامه سخنان خود با تأکید بر دنبال کردن موضوع محرومیت به‌عنوان یک بحث کلان؛ تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن فقر باشد؛ لاجرم به فرموده پیامبر به کفر می‌رسد؛ چه رسد به فسق. هیچ وظیفه‌ای پیش روی مسئولین به پررنگی تلاش برای رفع محرومیت از عرصه‌های جامعه نیست و بزرگترین انتظار امام از ما همت بیشتر برای رفع محرومیت است.

 جامعه‌ای که آزاد نباشد، محروم است

وی با تأکید بر رفع محرومیت از عرصه سیاسی، اظهار کرد: جامعه‌ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است؛ به‌خصوص آنکه آزادی شعار انقلاب است. جامعه‌ای که مردم احساس کنند برای حرف زدن باید هزینه دهند؛ جامعه مطلوب اسلامی نیست؛ بلکه جامعه مطلوب اسلامی، مدینه‌النبی و کوفه علی(ع) است که مردم در آن راحت حرف می‌زنند؛ جامعه‌ای که در آن حرف زدن باعث پرداخت هزینه نمی‌شد؛ بلکه باعث ارتفاع و بالارفتن جامعه می‌شد. سیدحسن خمینی ادامه داد: رابطه مردم و مسئولین باید مانند رابطه فرزند و پدر باشد. پدر اگر در جایی فرزند را منع می‌کند، از روی خیرخواهی است و نه تمامیت‌خواهی. وی در ادامه سخنان خود به موضوع مهم استقلال اشاره کرد و گفت: امروز استقلال جمهوری اسلامی به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح است که دفاع مقدس و خود شهیدان و پیوند عاطفی مردم با امام از عوامل آن است. شاید هیچ‌کس چون بنده درک نکند که این پیوند عاطفی به چه میزان بوده است. اگر مردم به من محبتی می‌کنند؛ ربطی به من ندارد؛ هزاران «حَسَن» وجود دارد، اما این محبت مردم به خاطر پیوند عاطفی و علاقه مردم به امام است. توجه کنید که ادای دین به امام و شهدا تلاش بیشتر برای رفع محرومیت است. سیدحسن خمینی تصریح کرد: در این راستا باید گذشته‌ها را رها کنیم و دل‌هایمان را پاک کنیم. باید برای ادای دین به آرمان‌ها و برای فردای جامعه همت کنیم که همه این‌ها مستلزم پاک کردن دل‌ها از کینه‌ها و بالابردن تحمل است.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین