|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۱
کد خبر: ۳۲۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

سخنگوی دولت درباره حضور طالبان در مرزهای شرقی کشور و تدابیر امنیتی ایران در این مناطق گفت: از سال ۹۸ و با شروع فرایند جدید، تغییرات در عرصه سیاسی افغانستان، دستگاه های مختلف و مرتبط با محوریت وزارت کشور ، ضمن رصد مستمر نسبت به ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با آثار این تحولات اقدام کرده‌اند.

علی ربیعی افزود: بنابراین در مجموع، با اقدامات صورت گرفته آمادگی‌های لازم در همه دستگاه های ذیربط وجود داشته و سناریوهای مختلف متناسب با روند تحولات، مد نظر قرار داشته و در صورت نیاز، اقدام خواهد شد.

او گفت: درباره مبادلات تجاری بین دو کشور هم، با توجه به تحولات رخ داده در گمرکات مرزی افغانستان ، در حال حاضر گمرک اسلام‌قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهیرود تحت کنترل طالبان درآمده است لذا عملا تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم. اما گمرک میلک در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته مبادلات تجاری میان ایران و افغانسان از طریق آن انجام می‌شود.

ربیهی ادامه داد: درباره ورود مهاجران غیرقانونی نیز، برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز می‌باشد که با شدت در حال انجام و پیگیری است. در عین حال، تدابیر لازم در خصوص تقویت نیروهای مرزبانی ، نظارتی و امنیتی در مرزهای مشترک با افغانستان اتخاذ شده است و آمادگی کامل وجود دارد. درباره پذیرش احتمالی نیروهای رسمی و دولتی و نظامی افغانستان نیز، ‌تصمیماتی اتخاذ شده است و بخشی از نیروهای ورودی به ایران، با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان، ‌بازگردانده شده‌اند.

او گفت: در صورت ورود مهاجران جدید، تلاش می‌شود در جوار محدوده مرزی در داخل، اردوگاه‌ها و امکانات لازم برایشان مهیا گردد ولی تاکنون با مهاجران جدیدی به خصوص بصورت خانوادگی مواجه نبوده‌ایم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین