|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۳۲۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

ایسنا: برخی منابع اعلام کردند، یک هیئت از آمریکا با هدف ازسرگیری مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، به زودی به منطقه سفر کرده و دیدارهای متقابلی در امان و قاهره با مسؤولان دو طرف خواهد داشت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در چند روز آینده دستور تشکیل تیم جدیدی برای مذاکره را صادر خواهد کرد.

 برخی منابع عالی رتبه عرب در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند: در پرونده سازش و مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی که از چند سال قبل به حالت تعلیق درآمده‌اند، تغییر ناگهانی رخ داده و با وجود اینکه شرایط سیاسی برای احیای این پرونده لاینحل و پیچیده فراهم نشده، آمریکا حرکتی را برای احیای دوباره این مذاکرات در پیش گرفته است.

این منابع تاکید کردند: دولت آمریکا با سفر هیئت امنیتی و سیاسی عالی رتبه‌ای از این کشور به منطقه برای انجام دیدارهایی با طرف‌های عربی، فلسطینی و اسرائیلی و بررسی امکان پیشبرد پرونده مذاکرات و احیای دوباره طرح سازش موافقت کرد.

منابع یاد شده اظهار کردند: هیئت آمریکایی اواخر ژوئیه جاری به منطقه سفر خواهد کرد و در اولین مقصدش در پایتخت مصر، برای بررسی چگونگی ازسرگیری طرح سازش و نزدیک‌سازی رویکردها جهت رسیدن به نقطه اشتراکی که به از بین بردن تعلیق موجود در پرونده کمک کند، دیدارهایی با مسؤولان امنیتی و سیاسی خواهد داشت.

همچنین این منابع گفتند: هیئت آمریکایی که تا این لحظه اسامی اعضایش اعلام نشده، به امان، پایتخت اردن و قدس نیز سفر خواهد کرد و در صورتی که شرایط مهیا شود، در رام‌الله دیدارهایی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد داشت.

منابع یاد شده افزودند: آمریکا پیش از این سفر، برای آماده‌سازی مقدمات آن و تعیین سیاست‌های کلی و اولیه هر گونه اقدامی آمریکایی در این پرونده پیچیده، رایزنی‌های گسترده‌ای با مصر، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و "اسرائیل" خواهد داشت تا موفقیت آن را تضمین کرده و موافقت تمامی طرف‌ها بگیرد و از همان نقطه‌ای که مذاکرات در سال ۲۰۱۴ متوقف شدند، حرکت را آغاز کند.

همچنین منابع مذکور فاش کردند: محمود عباس از هر اقدام عربی یا آمریکایی برای ازسرگیری مذاکرات تعلیق شده حمایت می‌کند و ظرف چند روز آینده دستور تشکیل یک هیئت مذاکراتی جدید را خواهد داد که شامل شخصیت‌های امنیتی و سیاسی و رهبرانی از جنبش فتح خواهد بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح با نظارت سازمان ملل که بر اساس آن مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی بر اساس طرح صلح عربی آغاز شود، اعلام کرده بود.

فرستادگان کمیته چهارجانبه صلح مارس گذشته نشستی مجازی را برای بررسی راه‌های بازگشت به مذاکراتی هدفمند که به راه‌حل دو کشوری منجر شود، برگزار کردند.

رهبران فلسطین نیز آمادگی خود را برای همکاری با طرف‌های بین‌المللی و به طور مشخص کمیته چهارجانبه صلح جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی که با تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی، ضامن امنیت و ثبات در منطقه باشد، اعلام کردند.

دولت آمریکا به ویژه پس از تصمیمش برای ازسرگیری کمک‌های نقدی به پناهجویان فلسطینی، انتقال از مرحله گفتار به مرحله اقدام را آغاز کرد.

مذاکرات صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از آوریل ۲۰۱۴ به دلایل متعددی از جمله امتناع رژیم صهیونیستی از آزادسازی بازداشت‌شدگان سابق و توقف شهرک‌سازی‌ها متوقف شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین