|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۳۲۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

تسنیم: تنها در دو هفته گذشته، تراز دریاچه ارومیه ۱۳ متر، وسعت آن ۱۲۳ کیلومترمربع و حجم آن ۴۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته و روز به روز بیشتر از همیشه نفسش به شماره افتاده است.

تغییرات آماری تراز، وسعت و حجم دریاچه ارومیه حداقل در دو هفته گذشته نشان می‌دهد که نگین آبی آذربایجان‌ روزهای ناخوشی را سپری می‌کند چون روز به روز در حال کوچک شدن وسعت و کاهش حجم آبی آن است.

برای مثال تراز دریاچه در روز 31 خرداد امسال 1271.20 متر با وسعت سه هزار و 488 کیلومترمربع و حجم آبی چهار میلیارد و 51 میلیون مترمکعب بود.

این در حالی است که با وجود اجرای پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه، مانند مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تونل انتقال آب از زاب، اما تا روز 13 تیر مرداد، نفس دریاچه روز به روز بیشتر از گذشته به شماره افتاده است.

هر چند که در روز دوم خرداد امسال شصت و پنجمین جلسه کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ارائه زمان‌بندی نهایی بهره‌برداری از دو پروژه بزرگ طرح ملی نجات دریاچه ارومیه برگزار شد تا مردم در جریان روند اجرا و افتتاح این پروژه‌ها قرار گیرند.

بنا بر گزارش دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، تاکنون 724 میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه‌ها و خطوط انتقال پساب شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه شده است.

هزینه‌کرد 153 میلیارد تومان برای مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه

در این راستا رقم هزینه‌کرد برای احداث مدول دوم تصفیه خانه تبریز با رقم 290 میلیارد تومان و در مدول سوم تصفیه‌خانه ارومیه نیز 153میلیارد تومان از بالاترین حجم هزینه‌کرد اعتبارات را به خود اختصاص دادند.

هر چند با وجود پیشرفت کامل بخش‌های سازه ای این دو پروژه در پایان سال 1399، بنا بر گزارش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تاخیر در نصب تجهیزات مکانیکی و الکتریکی یکی از عمده دلایل تعویق زمان بهره برداری این دو طرح بزرگ ملی به تیر ماه 1400 بوده است.

علاوه بر آن، در شصت و ششمین جلسه کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه که بین دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد، «هوش السادات» از ثبت رکورد حفاری تونل انتقال آب در ایران و جهان در پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه خبر داد.

اختصاص 400 میلیارد تومان برای خاتمه بخش‌های باقیمانده پروژه انتقال آب

همچنین عیسی کلانتری دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از اختصاص 400 میلیارد تومان جهت خاتمه بخش‌های باقیمانده این پروژه در سال جاری طی هفته گذشته بنا بر دستور رئیس جمهور سخن به میان آورد.

از آن سو، در 20 خرداد ماه زمانی که رئیس سازمان برنامه و بودجه که به ارومیه سفر کرده بود در حاشیه بازدید از تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه اظهار داشت که 890 متر از حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه باقی مانده است.

محمدباقر نوبخت گفت: در این راستا نسبت به بازدید گذشته که در بهمن ماه سال گذشته انجام شد حدود 520 متر حفاری انجام شده است.

تصفیه خانه تبریز 19 تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد

وی همچنین تصریح کرد که مبلغ 500 میلیارد تومان دیگر برای پایان این پروژه تزریق شد و از سوی دیگر نیز تصفیه خانه تبریز 19 تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

این در حالی است که تنها در تیرماه امسال، شاهد مرگ تدریجی دریاچه ارومیه بودیم، برای مثال در هفت تیر امسال تراز دریاچه 1271.13 متر، وسعت سه هزار و 433 مترمربع و حجم آن چهار میلیارد و 28 میلیون مترمکعب بوده است.

اما روز پس از آن یعنی هشت تیر ماه، کاهش حجم و تراز و وسعت آن باز هم ملموس بود چرا که به 1271.12 متر تراز، سه هزار و 412 مترمربع وسعت و چهار میلیارد و 25 میلیون مترمکعب حجم رسید.

دریاچه ارومیه در 11 تیر نیز همان روند کاهشی خود را ادامه داد تا جایی که این بار تراز 1271.9 متری، وسعت سه هزار و 384 کیلومترمربعی و حجم چهار میلیارد و 15 میلیون مترمکعبی را تجربه کرد.

روند کاهشی تراز، وسعت و حجم دریاچه ارومیه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در 13 تیر امسال اظهار داشت: تراز نگین آبی آذربایجان، امروز 1271.7 متر است.

فرهاد سرخوش همچنین ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نیز سه هزار و 365 کیلومترمربع و حجم آن چهار میلیارد و هشت میلیون مترمکعب است.

بنابراین براساس آمارهای رسمی، تنها در دو هفته گذشته، تراز دریاچه ارومیه 13 متر، وسعت آن 123 کیلومترمربع و حجم آن 43 میلیون مترمکعب کاهش یافته و روز به روز بیشتر از همیشه نفسش به شماره افتاده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین