|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۳۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
دولت پیشین نیز در 8 سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد.
هر چند ازدواج در سال های نه چندان دور در فرهنگ ایرانی –اسلامی مقدس بود و یک سنت حسنه محسوب می شد اما ازدواج در شرایط کنونی اقتصادی می رود به یکی از معضلات نسل جوان تبدیل شود.

هر چند ازدواج در سال های نه چندان دور در فرهنگ ایرانی –اسلامی مقدس بود و یک سنت حسنه محسوب می شد اما ازدواج در شرایط کنونی اقتصادی می رود به یکی از معضلات نسل جوان تبدیل شود.

هر چند هنوز هم سنت ازدواج یک سنت پسندیده به شمار می رود اما هزینه های سر سام آور قبل ازدواج و بعد از ازدواج مانند هزینه برگزاری جشن، تهیه جهاز ، تهیه مسکن و گذران زندگی نرخ ازدواج در کشور را کاهش داده است.

دولت پیشین نیز در 8 سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد و همین وام 3 میلیونی که می گویند 5 میلیونی شده است را هم بسیاری از بانک های کشور نمی توانند پرداخت کنند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند بهترین سن ازدواج در میان زنان 21 سال و در میان مردان 24 سال است، اما در حال حاضر سن ازدواج در میان زنان به 24 سال و در میان پسران به 29 سال رسیده است که قطعاً خطرات و آسیبهای اجتماعی را برای جوانان در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر کاهش جمعیت جوان و پیر شدن کشور از جمله موضوعاتی است که فکر کارشناسان را به خود مشغول کرده و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص اظهار نگرانی کرده اند.

در سال های اخیر همواره در مورد کاهش زاد و ولد در کشور و پیر شدن جمعیت هشدار داده شده است.

معضلی که بسیاری از کارشناسان آن را نتیجه تداوم سیاست کنترل جمعیت در دهه 60 عنوان می کنند.

شاید به همین علت است که دادن تمهیدات ویژه به مادران باردار باب شده است.

رایگان شدن زایمان طبیعی

همین چند و قت پیش بود که بنا به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اختصاص سهم سلامت از هدفمندی یارانه ها، زایمان طبیعی رایگان شد.

این اتفاق اما در حالی رخ داده که یسیاری از زایمان ها در کشور سزارین است. البته با پیشرفت دانش و تکنولوژی و استفاده از روش سزارین فرض بر این گرفته شد که سزارین مرگ و میر کودکان و مادران را کاهش می دهد اما، دیری نگذشت که پزشکان به برتری زایمان طبیعی به سزارین تاکید کردند.

اکنون بیش از 50 درصد زایمان های کشور به روش سزارین انجام می شود و ایران رتبه های اول شاخص سزارین در دنیا را به خوداختصاص داده است. این درحالی است که استاندارد سازمان بهداشت جهانی 10تا 15 درصد است و برای همین وزارت بهداشت قصد دارد با رایگان کردن زایمان طبیعی هم گامی برای پایین اوردن هزینه خانوارها در فرزند اوری بردارد و هم زایمان طبیعی را که برای مادر مفید تر است نهادینه کند.

گفته می شود که درحال حاضر احتمال مرگ در نتیجه بارداری در کشور 21 -25 مرگ به ازای هر یکصد هزار تولد است. عمده ترین علل مرگ و میر مادران باردار طبق آخرین اطلاعات جمع آوری شده توسط وزارت بهداشت، خونریزی حین و پس از زایمان، فشارخون ایجاد شده یا تشدیدشده در بارداری شدید، عفونت ها، مشکلات قلبی و سایر بیماری های زمینه ای است.

همچنین، در 62درصد از مرگ ها روش زایمان مادران به صورت سزارین و در 38 درصد از مرگ ها روش زایمان مادر به صورت طبیعی بوده است.

فرزند چهارم به بعد کمک هزینه می گیرند

حالا هم در ادامه این سیاست ها به تازگی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده: کمک هزینه بارداری بابت فرزندان چهارم و به بعد نیز پرداخت می شود.

این خبر در حالی اعلام شده که بر اساس قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده و هم راستا با سیاست های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت، این سازمان محدودیت های قانونی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت درپرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه شدگان را لغو کرده است.

برای دریافت کمک هزینه بارداری بیمه شدگان این سازمان باید ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه 60 روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند، در مدت استراحت مشغول کار نبوده، مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند و در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.

به گزارش شهر خبر،لازم به ذکر است میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می شود. مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزاندانشان را از شیر خود تغذیه می کنند، شش ماه است که سه ماه آن باید بعد ازتاریخ زایمان باشد.

افزایش مرخصی زایمان

همچنین براساس مصوبه سال 86 مجلس شورای اسلامی، مدت استراحت دوران بارداری، زایمان و شیر دهی (موضوع ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر) از چهار به شش ماه افزایش یافته است. مدت مرخصی زایمان برای وضع حمل های دوقلو شش ماه و برای زایمانهای سه قلو یا بیشتر یکسال خواهد بود.

از سوی دیگر، چنانچه بیمه شده زن در طول دوره بارداری به عوارضی دچار شود که سلامتی مادر و فرزند را تهدید کند و طبق نظرپزشک معالج و تائید شورای پزشکی سازمان نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، غرامت دستمزد این ایام پرداخت خواهد شد.

آیا این نوع تمهیدات برای تشویق به ازدواج کافی است؟

هر چند دولت و در کنار آن مجلس تلاش خود را برای افزایش نرخ فرزند اوری آغاز کرده اند اما نکته اینجاست که همه این تمهیدات به بعد از ازدواج باز می گردد و این در حالی است که بسیاری از جوانان برای مرحله اول یعنی ازدواج با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این خصوص به شهر خبر می گوید: جوانان امروزی با توجه به تغییر فرهنگ زندگی این روزها تمایلی به ازدواج نشان نمی دهند و دوستی ها و با هم بودن های کوتاه مدت و سبک زندگی غربی را ترجیح می دهند که این خود یک بحران جدی برای جامعه ایرانی است.

این جامعه شناس تاکید می کند: البته در این میان نباید از مشکلات اقتصادی ساده گذشت که باعث شده جوان ها به فکر ازدواج کردن هم نیافتند چون این روزها جوان فقط مدرک تحصیلی دارد و نه از شغل خبر هست و نه از مسکن که مهم ترین ملزومات شروع زندگی هستند.

قرایی مقدم همچنین با انتقاد به تمهیدات برای بارداری بعد از ازدواج می گوید: وقتی ازدواجی نباشد از فرزند آوری خبری نیست هر چند زایمان رایگان باشد یا وازکتومی ممنوع شود!

او در آخر توصیه می کند: دولت باید برای تبلیغ و جا انداختن فرهنگ ساده زیستی و ازدواج آسان تلاش کند.همچنین باید به فکر جوانان و بیکاری و مسکن انها باشد تا با افزایش نرخ ازدواج آنوقت فکری به حال فرزند آوری کرد.

منبع: پارسینه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین