|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۳۲۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
اظهارات وایتسون در پی پخش یک سری پادکست با عنوان "سرزمین توطئه" یاهونیوز مطرح میشود. در این گزارش گفته شد که تیم قتل خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی پیش از ورود به استانبول توقف کوتاهی در قاهره داشت تا مقدار کشنده‌ای از موادمخدر غیرقانونی که ماهیت آن مشخص نیست، دریافت کند.
عباس کامل رئیس اطلاعات مصر

یک گروه حقوق بشری سرشناس با اشاره به گزارشی از یاهونیوز مبنی بر اینکه تیم قتل جمال خاشقجی پیش از ورود به استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ توقف کوتاهی در مصر برای دریافت موادمخدر غیرقانونی داشت که در قتل این منتقد سعودی استفاده شد، از اعضای کنگره آمریکا خواست تا از رئیس اطلاعات مصر بازجویی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهونیوز، سارا لی وایتسون، مدیر اجرایی گروه "دموکراسی برای جهان عرب امروز" که جمال خاشقجی در سال پایانی عمرش راه‌اندازی کرد، گفت: گزارشاتی مبنی بر اینکه مقامهای مصری موادمخدر کشنده برای کشتن خاشقجی تامین کرده بودند، شوکه کننده است. کنگره آمریکا باید تحقیق کند.

اظهارات وایتسون در پی پخش یک سری پادکست با عنوان "سرزمین توطئه" یاهونیوز مطرح میشود. در این گزارش گفته شد که تیم قتل خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی پیش از ورود به استانبول توقف کوتاهی در قاهره داشت تا مقدار کشنده‌ای از موادمخدر غیرقانونی که ماهیت آن مشخص نیست، دریافت کند.

این موادمخدر ساعاتی بعد به بازوی چپ جمال خاشقجی تزریق شد و دقایقی بعد جان این ستون‌نویس واشنگتن پست را گرفت. براساس ارزیابی سیا، این عملیات با مجوز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده است.

در همین حال، عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر در روزهای آتی برای ملاقات با مقامهای اطلاعاتی آمریکا و همچنین اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا راهی واشنگتن میشود.

منابع به یاهونیوز گفتند که شماری از سناتورها برای سوال از عباس کامل درباره توقف تیم قتل خاشقجی در قاهره و اینکه آیا مقامهای اطلاعاتی مصر در تامین و دریافت این موادمخدر دست داشته‌اند یا خیر آماده می‌شوند.

 کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم برای نشست خود با عباس کامل برنامه ریزی می‌کند و تام مالینوفسکی، از نمایندگان دموکرات آمریکا گفته است در صورت برگزاری چنین دیداری درباره ترور خاشقجی سوال مطرح می‌کند. او گفت: میخواهم آنها بدانند که ما میدانیم آنها در قتل این سعودی کمک کردند.

   مدیر اجرایی گروه "دموکراسی برای جهان عرب امروز" گفت با توجه به روابط نزدیک سعودی‌ها و رژیم خودکامه عبدالفتاح سیسی، رئیس حمهوری مصر این سوالات بسیار حائز اهمیت است.

عباس کامل پیش از آنکه در ژانویه ۲۰۱۸ رئیس اطلاعات مصر شود، رئیس کارکنان سیسی بود. گمان میرود او رابط ارشد با سعودی ها باشد و ارتباط مستقیمی با سعود القحطانی، دست راست بن سلمان داشته باشد که بابت ایفای نقش در قتل خاشقجی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد.

سارا لی وایتسون تاکید کرد: امکان ندارد بدون اطلاع و اجازه مقامهای مصری، یک هواپیمای دولتی سعودی در مصر فرود بیاید. همچنین غیرممکن است که فردی به غیر از مقامهای دولت مصر با مقامهای دولتی عربستان درباره موادمخدری که ما میدانیم در قتل جمال خاشقجی استفاده شد، هماهنگ شده باشد.

شواهدی دال بر همکاری سازمان اطلاعات مصر در آموزش این تیم قتل و همچنین حمایت پیشین آن در ربایش سعودی ها به دستور محمد بن سلمان وجود دارد. یک منبع سعودی مطلع به یاهونیوز گفت که مصری ها در سال ۲۰۱۵ در ربایش شاهزاده سعود بن سیف النصر از ایتالیا کمک کردند.  

سخنگوی دولت مصر در قاهره و واشنگتن به سوالاتی درباره قتل خاشقجی پاسخ ندادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین