|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲
کد خبر: ۳۲۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه امروز (چهارشنبه ۲۶ خرداد) هیات دولت، اظهار کرد: همه باید خود را موظف به رفع و جبران ظلم هایی که در این انتخابات شد بدانیم.وی افزود: در تبلیغات انتخاباتی هیچ کسی از جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران حرفی نزد.


رئیس جمهور خطاب به مردم ایران، گفت: شما مردم یک کار بزرگ در روز جمعه دارید. حالا اینکه گله دارید و مشکلاتی وجود دارد به جای خودش اما همه ما باید جمهوریت را پاس بداریم. اینکه از یک فرد، نهاد و حتی دولت گله داریم راهش این نیست که با صندوق قهر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: امروز ما مهمترین مسئله ای که پیش رو داریم در روز جمعه ۲۸ خرداد یعنی روز انتخابات است و همیشه روز انتخابات برای ما مهم و سرنوشت ساز بوده است.

وی ادامه داد: در این انتخابات همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ممکن است در بررسی احراز صلاحیت ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی حتما ظلم های فراوانی رخ داده است و همه ما باید خودمان را موظف به رفع و جبران این ظلم ها بدانیم و این کار شدنی است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران در طول این هشت سال بار مسئولیت سنگینی بر دوش داشتند، یادآور شد: مردم در مراحل مختلف کار خود را به خوبی انجام دادند و بر ما لازم است که کار و موفقیت مردم را به خوبی تشریح کنیم. ابتدا باید تبیین کنیم که در آغاز این هشت سال اگر با رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود برجام تحقق پیدا نمی کرد و همان وضع گذشته با همان سیر ادامه پیدا می کرد. فکر کنید در سال ۹۳ و ۹۴ ما چه وضعی می داشتیم، صادرات نفت ما به کلی قطع می شد و روابط بانکی ما هم با دنیا قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می شدند. مسئولین امر حتما باید اینها را در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال های بعد چه می شد.

وی در ادامه بیان کرد: سند دوم این است که اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که دارای بیماری روانی بود و متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود کنار گذاشته نمی شد و اگر آن شخص روانی نمی آمد و آدم سالمی رئیس جمهور آمریکا می شد و اگر روند سال های ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می کرد چه اتفاقاتی از نظر اقتصادی می افتاد که انجام این کار هم با مدل های علمی کار سختی نیست. اینکه بررسی شود نقدینگی به کجا می رفت؟ و اشتغال چه می شد؟ این هم ساده است و سند دومی است که باید در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور افزود: مردم باید بدانند اگر جنایت آمریکا نبود چه می شد؟ من برای این روی این موضوع تاکید می کنم چون در این ایام تبلیغات هیچ کسی از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسم ترامپ را نبرد. این مثل این است که مثلا ما وسط جنگ تحمیلی صدام علیه ایران بودیم و می خواستیم انتخاباتی برگزار کنیم و کسی هم می خواست راجع به امنیت ایران صحبت کند اما اسم جنگ و صدام را نمی برد. آیا اصلا می شد؟ این اصلا شدنی بود؟ آیا این حرف منطقی بود؟ در این شرایط که یک جنایتکاری آمده و اقدام تروریستی انجام داده و جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی هر دو با هم بوده و حتی برای دارو و مواد غذایی ما مشکل ایجاد کرده، حرفی درباره آن زده نشود.

روحانی در ادامه عنوان کرد: برایم خیلی جالب بود که دیروز یک مقامی در سوئیس اعلام می کرد که با آقای بایدن ملاقات کرده و او گفته خب حالا که سوئیس می خواهد در زمینه دارو و غذایی اقدام کند ما مخالف نیستیم. این خیلی چیز عجیبی است. بعد از سه سال و نیم جنگ اقتصادی رئیس جمهور جدید که باید در اولین لحظه دستور می داد همه این تحریم های تروریستی فوری قطع شود تازه حالا بعد از چند ماه می گوید از نظر ما بلامانع است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: سند دیگری که باید توسط همین دولت ترسیم شود این است که از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت هایی در اثر اقدامات تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی به ملت ایران تحمیل شده، دستگاه های مختلف مثل وزارت نفت، صمت و راه و همه وزارتخانه ها می توانند این کار را انجام دهند و مشخص کنند خسارت مستقیم و غیر مستقیم ما چقدر بوده است. ما نتوانستیم سه سال نفت و میعانات بفروشیم و قیمت و مقدار آن مشخص است که چقدر بوده و می توان آن را محاسبه کرد.

وی اضافه کرد: ضررهای غیر مستقیم را هم می توان محاسبه کرد. مثلا اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود ما لااقل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می گرفتیم و سرمایه گذاری می کردیم. این را همه باید توضیح بدهند. ما تا حرف می زنیم می گویند بیرون به ما ربطی ندارد و همه چیز مربوط به داخل است. ۲۸ مرداد را چه کسی درست کرد. مگر از بیرون تحمیل نشد. در جریان جنگ جهانی دوم از بیرون به کشور آمدند و جنگ تحمیلی از بیرون آمد، ما باید کسی که جنگ را به ما تحمیل می کند نگاه کنیم و باید جنایت ها را نشان دهیم. نمی شود گفت حالا صدام به ما حمله کرده اما بحث ما داخلی است که مثلا نیروها خوب تجهیز نشده اند و اگر کشورهای دیگری آمده اند به ما حمله کرده اند به آنها کاری نداریم. در حالیکه در تجاوز خارجی و جنگ تحمیلی باید به آن کسی که حمله کرده است هم نگاه کنیم.

وی ادامه داد: باید برآورد کنیم دشمن چه خسارتی به ما وارد کرده و اگر نبود چه می شد؟ البته من باید از دولت و ملت اینجا تشکر کنم. چرا که در این سه و نیم سال ما در بسیاری مقاطع تهدید را به نوعی به فرصت تبدیل کردیم و یا از بین بردیم. ما در این سه و نیم سال نتوانستیم از نفت برای بودجه استفاده کنیم. سهم نفت در بودجه پارسال ۱۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ درصد بوده است. ما در این شرایط بودجه را بدون نفت طراحی کردیم و کسی فکر نمی کرد که ما بتوانیم بودجه را بدون نفت ببندیم ولی این کار اجرا و عمل شد.

رئیس جمهور با یادآوری اقدامات دولت در این مدت گفت: ما برای جبران نفت آمدیم سهام دولت را شش برابر سال قبل فروختیم و اوراق مالی را چند برابر به میدان آوردیم و استفاده کردیم و نگذاشتیم از پایه پولی بانک مرکزی برود. این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند. در این راه دولت و ملت کنار هم تلاش کردند. ما در این ایام سخت همسان سازی حقوق بازنشسته ها و شاغل ها را انجام دادیم و ترمیم حقوق ها صورت گرفت. تازه به جنگ اقتصادی کرونا هم اضافه شد و وسط این جنگ هزینه های دیگری هم به ما تحمیل شد و درآمدهایی از دست ما رفت و در اوایل سال ۹۹ صادرات و واردات ما دچار مشکل شد.

وی اضافه کرد: با این وجود دیروز وزیر صمت گزارشی به من داد که در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد صنعتی بخاطر عدم واردات مواد اولیه تعطیل نشده و همه به موقع رسیده است. ما در مقطعی توانستیم به جای نفت پتروشیمی و فولاد را بیاوریم و برای دارو و مواد غذایی و نیازهای ضروری چاره ای نداشتیم. البته همه دستگاه ها و بخش ها مثل کشاورزی تلاش کردند ولی عمدتا پتروشیمی و فولاد برای این کار جلو آمدند. این فرصت هایی بوده که ما استفاده کردیم. یکی بگوید در این سه و نیم سال ما چگونه توانستیم کشور را اداره کنیم. عجیب است که در تبلیغات انتخابات یک نفر نیامد بگوید در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه ها چگونه ملت توانست نفس بکشد. البته ملت سختی های فراوانی دید ولی توانست با مقاومت بایستد.

روحانی در ادامه تاکید کرد: برای همین مقاومت است که امروز آنها در وین آمده اند و سربه زیر با ما مذاکره می کنند. آمریکایی ها سرشان بالا نیست و می دانند کار دولت قبلشان خیلی اشتباه بوده است. اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند امروز حتما ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها را روی سر ما ریخته بودند اما آن کسی که توانست مسیر را دقیق ادامه دهد برجام را حفظ کند، نگذارد قطعنامه ها دوباره برگردد و قدم به قدم کاهش تعهدات انجام بدهد و توانمندی هسته ای را هم حفظ کند ما بودیم و توانستیم مشکلات را به فرصت تبدیل کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه ما روزی ناچار بودیم بنزین وارد کنیم و بنزین ناسالم داخلی هم به مردم بدهیم عنوان کرد: ما آمدیم کاری کردیم که در بنزین نه تنها خودکفا شویم بلکه صادر هم بکنیم و بنزین مان یورو۴ هم باشد. یعنی بنزین سالم و صادر شود و وارد نشود و از پولش هم کمک معیشتی جدید برای ۶۰ میلیون نفر پیش بینی کنیم. البته این طراحی فقط مال دولت نبوده و برای هر سه قوه بوده و روسای سه قوه با هم تصمیم گرفتند و از رهبری کمک گرفتیم و تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به گزارش دیروز بانک مرکزی اظهار کرد: طبق این گزارش که به دست من رسید رشد اقتصادی سال ۹۹ یکی از افتخارات این دولت است. در سال ۹۹ که بسیاری از کشورهای مهم دنیا رشد منفی مثل منفی ۳، منفی ۱۰، منفی ۱۵ بوده است و متوسط رشد اقتصادی در جهان منفی ۴ بوده آن هم در شرایطی که کشورها مثل ما جنگ اقتصادی نداشته اند ما علاوه بر داشتن جنگ اقتصادی و کرونا در سال ۹۹ رشد اقتصادی مان نسبت به ۹۸ مثبت ۳.۶ بوده است. اگر ملت مقاومت و ایستادگی نمی کرد و صبور نبود این کار نمی شد. همین ملت صنعت و کشاورزی را تکان داد. در سال ۹۹ رشد اقتصادی ما در صنعت مثبت ۷.۱ و در کشاورزی مثبت ۴.۵ نسبت به سال ۹۸ بوده است؛ البته در خدمات شرایط ما مناسب نیست ولی باز هم رشد صفر است و منفی نیست. این رشد ۳.۶ درصدی یکی از افتخارات بزرگ کشور ایران در شرایط جنگ اقتصادی و کروناست. این است که آمریکا را به وین آورده، این رشد اقتصادی و رشد صنعت و فعالیت های زیربنایی کشور آنها را دوباره پای میز مذاکره آورده، در حالیکه آمریکا می خواست نظام را سرنگون کند و می گفتند می خواهیم در ایران فروپاشی اقتصادی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در موضوع کرونا هم در مقایسه با بسیاری از کشورها اقدامات بزرگی توسط پزشکان، پرستاران، کادر درمان و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته یادآور شد: ما در این شرایط کرونا و جنگ اقتصادی تخت های ویژه را دو برابر افزایش دادیم و مثلا این هفته افتتاح های فراوانی در بخش بیمارستانی خواهیم داشت. اگر تحریم نبود این روزها ۱۳ هزار تخت جدید آماده می کردیم اما بخاطر نبود ارز برای تجهیزات در این زمینه یک مقدار عقب هستیم. تحول سلامت در این مدت یک انقلاب در تاریخ ایران بود و در این ایام چه ظلم بزرگی به تحول شد.

روحانی همچنین تصریح کرد: بعضی ها هم در این مدت حرف های عجیب و غریبی زدند که مقام معظم رهبری فقط به این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داد، در حالیکه خود آقا در سخنرانی خود صریحا فرمودند قبل از این دولت من اجازه دادم با آمریکا مذاکره کردند و در عمان مذاکره می کردند. چرا دروغ می گوییم و حرف راست نمی زنیم و چرا حرف ها را بالا و پایین می کنیم. شما که اجازه داشتید هفت سال رفتید و آمدید چه به دست آوردید جز قطعنامه های تحریم.

وی افزود: شما که همه امکانات دست تان است، همه هم جوری حرف می زنند که انگار در این کشور هیچ مسئولیتی نداشته اند. خیلی از آقایانی که امروز دارند در رسانه ها حرف می زنند صاحب مسند حکومتی هستند، در بخش خودشان جواب بدهند. اگر مشکلی در نظام هست آنها هم باید پاسخگو باشند. شما دیدید یک FATF رفت آنجا چه مشکلاتی برای ما درست کرد. ریسک پذیری کشور را بالا آورد و روابط بانکی ما را دچار مشکل بیشتر کرد. حالا یک چیزی هم طلبکار هستند که این خیلی جالب است.  

رئیس جمهور در ادامه خطاب به مردم ایران، گفت: شما مردم یک کار بزرگ در روز جمعه دارید. حالا اینکه گله دارید و مشکلاتی وجود دارد به جای خودش اما همه ما باید جمهوریت را پاس بداریم. چرا که جمهوریت یکی از دستاوردهای انقلاب، یادگارهای امام و تاکیدات مقام معظم رهبری است. نگذاریم جمهوریت صدمه ببیند. اینکه از یک فرد، نهاد و حتی دولت گله داریم راهش این نیست که با صندوق قهر کنیم. قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی کند. ممکن است بعضی ها بگویند ما خیلی مشکل داریم. بله مشکلات هست ولی باید برای حل آن پای صندوق بروید. صندوق استحکام نظام ما و قدرت مردم ما را بیشتر می کند.

وی با طرح این پرسش که خاصیت پای صندوق نرفتن چیست؟ یادآور شد: به هر حال در این انتخابات فردی انتخاب می شود و به ریاست جمهوری می رسد. باید ببینیم آثار اینکه پای صندوق نرویم چیست و این موضوع را با عقل و منطق خود بررسی کنیم. عرض این خادم کوچک خودتان را گوش کنید و اگر مشکلی هم دارید باز هم راه حل آن مشکل صندوق رای است و ما باز هم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شویم و پای صندوق رای برویم و با آن مشکلات را حل کنیم.

روحانی در ادامه عنوان کرد: همه این مشکلات در برخی موارد به دست مجلس، در برخی موارد به دست دولت و در برخی موارد به دست نهادهای دیگر حل می شود. آن مشکلات بزرگی که در ذهن شماست باز هم با صندوق رای حل می شود. چرا که قانون اساسی منشور مهم ملی ماست. ما نمی توانیم به یک اصل قانون اساسی بچسبیم و یک اصل دیگر را رها کنیم. باید همه پای صندوق آرا برویم، حالا ممکن است بگویید ما افراد دیگری را می خواستیم که الان نیستند، به هر حال از بین کسانی که هستند باید آن کسی را که به ما نزدیکتر است برگزینیم. باید به انتخابات رونق بدهیم و حضور پیدا کنیم. اگر انتخابات سرد باشد و حضور مردم در آن کمرنگ باشد و پای صندوق خلوت باشد بدانید که برنده نمی شویم و کشور و نظام و مردم هم نمی برند. نقد و معضلات راه حل دارد و هر مشکلی که اسم ببرید باید از طریق صندوق رای آن را حل کنید.

رئیس جمهور همچنین خطاب به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و ناظران تاکید کرد: بدانید این صندوق امانت مردم و آراء حق الناس مردم است و نباید بگذاریم حتی یک رای جابجا و کم و زیاد شود. در جلسه وزیر کشور هم حضور داشت و قبلا هم چند بار به او تاکید کردم و همه خود را متعهد می دانند وظیفه سختی بر دوش شان است. دقت کنید که از تمام آراء دقیق حراست شود و ان شاءالله حضور مردمی خوبی هم پیش رو داشته باشیم تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در تاریخ کشور ثبت شود و به هر چه رضای خدا و خواست و رای مردم است احترام بگذاریم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به شرایط کشور در روزهای پایانی دولت، بیان کرد: تردید ندارم که در این روزها هم کرونا کنترل خواهد شد و هم در مهار خشکسالی که البته سخت ترین خشکسالی در ۵۰ سال گذشته است موفق خواهیم بود. ضمن اینکه هر روز شاهد افتتاح هستیم و مثلا دیروز نودمین تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد و کارها در حال انجام شدن است و ان شاءالله نمی گذاریم مردم در تابستان با مشکل مواجه شوند.

روحانی در ادامه تاکید کرد: در تحریم هم ما در نقطه پایان تحریم هستیم. البته نمی دانم چرا این قلم یک ذره کند شده و در حالیکه باید دو کلمه و یک نقطه نوشته شود اما کمی کند شده ولی به هر حال در پایان تحریم هستیم و دعا کنید این قلم به حرکت در بیاید تا در پایان دولت با مهار کرونا و کمترین خسارت خشکسالی و پایان یافتن تحریم و شرایط اقتصادی مناسب دولت را در اختیار دولت بعدی قرار دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به آمار اخیر بانک مرکزی یادآور شد: آمار فصل چهارم سال ۹۹ اعجاب انگیز است. اگر فصل ها را از اول سال ۹۶ حساب کنیم مهمترین رشد اقتصادی برای فصل چهارم پارسال است و رشد ناخالص داخلی ما در فصل چهارم سال ۹۹، ۷.۷ است. این نشان می دهد که کارگران، مهندسین، کشاورزان و مدیران ما همه در حال تلاش هستند که ما امروز به این نقطه رسیده ایم. تشکیل سرمایه که از سال ۹۷ مرتب رشد منفی داشته در فصل سوم سال ۹۹، ۲.۲ و در فصل چهارم ۸.۴ بوده است و در مجموع پارسال ۲.۵ درصد رشد مثبت در این زمینه داشته ایم. این کار عظیم و بزرگی است که این ملت در مدت جنگ تحریمی انجام داده است.

وی ادامه داد: ما دیروز جلسه دولت الکترونیک داشتیم و واقعا گزارش هایی که در این جلسه ارائه شد افتخارآمیز است. تبادل اطلاعاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته در سال گذشته ۱.۲ میلیارد تبادل اطلاعات بوده و امسال پیش بینی این است که به ۲.۵ میلیارد می رسد. دیروز ما وقتی آمارها شنیدیم که چقدر خدمات الکترونیک صورت گرفته آن هم وقتی در این زمینه ما در سال ۹۲، صفر بوده ایم و در ۹۹ به ۱.۲ میلیارد رسیده، این نشان می دهد که دولت الکترونیکی چقدر به ما کمک کرده و انقلاب دیجیتال در بحث کرونا چه کمکی کرده است.

رئیس جمهور در پایان همچنین گفت: ما دیروز دیدیم که بچه های پیش دبستانی ما قبل از اینکه بتوانند قلم را روی کاغذ ببرند با انگشتان خود روی کیبوردشان طراحی انجام می دهند. این طراحی ها، این سواد دیجیتال و این سواد و مهارت جدیدی که دارد ایجاد می شود در فردایی که این بچه ها به دبیرستان بروند باعث می شود کار و شغل داشته باشند. با این روند بچه های دبیرستان ما شغل کسب، کار، فعالیت، طراحی و مهندسی خواهند داشت. با این روندی که جلو می رود بچه دبیرستانی ما می تواند مهندسی ساختمان را از مهندسان مان دقیق تر انجام دهد و محاسبه کند. اینها کارهای بزرگی است که در این مدت انجام گرفته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین