|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۲۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در ادامه به اهداف بنیاد اشاره کرد و گفت: اهداف بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی شامل امنیت غذایی، اشتغال پایدار، ارائه الگوی متناسب کشاورزی در مناطق حضور بنیاد، توانمندسازی مردم و تولید محصولات ژنتیکی است. هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد در حال حاضر با ۲۰ شرکت و ۱۱۰ واحد تولیدی در ۲۰ استان کشور فعالیت دارد و فعالیت های آن در بخش های دامپروری، زراعت، باغبانی و کشاورزی است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان، گفت: در حال حاضر کشاورزی دنیا به خصوص کشاورزی ایران با چالش های جدی مواجه است و بحران آب به شرایط اضطرار رسیده و برخی مناطق با ورشکستگی آبی مواجه اند.

به گزارش ایسنا، عظیم رجایی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه سهم کشاورزی در تولید کشور حدود هفت درصد و اشتغالزایی آن حدود ۱۷ درصد است گفت: بیش از ۸۳ درصد از نیاز کشاورزی ایران در داخل کشور تولید می شود.

وی ادامه داد: امنیت غذایی در سیاست های بسیاری از کشورهای دنیا به حاکمیت غذایی تبدیل شده است. غذای سالم، ارزان و در دسترس همه از استراتژی های مهم سیاستگذاران حوزه حاکمیتی غذا است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اضافه کرد: کشاورزی ایران علی رغم تمام محدودیت ها، مشکلات و با وجود تحریم ها دارای مزیت های رقابتی در توسعه اقتصادی کشور است و رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال های اخیر مثبت بوده است.

به گفته وی ۱۲ درصد از عرصه کل کشور به حوزه کشاورزی اختصاص دارد یعنی از ۱۶۵ میلیون هکتار حدود ۲۰ میلیون هکتار از اراضی در عرصه کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد. با تمام مزیت ها اما دولت ها جایگاه و امنیت غذایی را آنطور که شایسته است حمایت نمی کنند.

رجایی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی دنیا و به خصوص ایران با چالش های جدی مواجه است، گفت: بحران آب به شرایط اضطرار رسیده و در برخی مناطق با ورشکستگی آبی مواجه هستیم. بهره وری منابع پایین و ضایعات کشاورزی بالاست. همچنین توسعه روستاها در حدی نبوده که مانع مهاجرت شود. از طرفی ساختار ناکارآمد کشاورزی نیز پاسخگوی حل مشکلات کشاورزان نبوده و باید این ساختار را از مشکل محور و فعالیت محور به استراتژیک محور و هدف محور تغییر جهت دهیم.

وی به فعالیت های بنیاد مستضعفان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی در سیاست های بنیاد مستضعفان جایگاه بسیار بالایی دارد. توسعه سرمایه انسانی در این حوزه در سال های قبل با شدت پیگیری شد و همچنین ظرفیت های تولید نیز افزایش پیدا کرده است. از استراتژی های دیگر بنیاد مستضعفان در بخش کشاورزی ارتقای مستمر تکنولوژی در محصول و تولید بوده است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در ادامه به اهداف بنیاد اشاره کرد و گفت: اهداف بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی شامل امنیت غذایی، اشتغال پایدار، ارائه الگوی متناسب کشاورزی در مناطق حضور بنیاد، توانمندسازی مردم و تولید محصولات ژنتیکی است. هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد در حال حاضر با ۲۰ شرکت و ۱۱۰ واحد تولیدی در ۲۰ استان کشور فعالیت دارد و فعالیت های آن در بخش های دامپروری، زراعت، باغبانی و کشاورزی است.

به گفته وی هلدینگ کشاورزی بنیاد با داشتن ۱۰۲ هزار راس دام بزرگترین گله کشور و خاورمیانه را دارد که از این تعداد ۸۵ هزار راس دام شیری، ۵۰۰۰ راس دام پروار و ۱۲ هزار راس دام سبک است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان به اقدامات این بنیاد در سال ١٣٩٩ در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات بنیاد منتج به تولید ۷۷۵ هزار تن محصولات دامی و زراعی شد که نسبت به سال قبل مدت مشابه ۸.۳ درصد رشد داشته اند. همچنین این گروه رشد اقتصادی ۹ درصدی را برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری کردند.

رجایی یادآور شد: ارزش کل سرمایه گذاری گروه بنیاد در حوزه کشاورزی در هفت سال گذشته منتج به توسعه کمی و کیفی و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی شده است و در این بازه ۴۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است و این سرمایه گذاری منجر به افزایش ۵۵ درصدی تولید محصول اصلی یعنی شیر خام شده است. همچنین در این بازه زمانی بنیاد ۲۰۰۰ هکتار باغات جدید میوه خشک احداث کرده است و اجرای سیستم های مدرن آبیاری در ۵۰۰۰ هکتار و احداث ۴۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک از دیگر اقدامات بنیاد در این بازه زمانی است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال ١٣٩٩ ، ۹ پروژه کشاورزی در اقصی نقاط کشور به پایان و بهره برداری رسیده است که پنج پروژه آن مخصوص دامپروری، دو پروژه گلخانه و دو طرح باغات بوده است.

به گفته وی این توسعه در بخش کشاورزی منتج به افزایش ۵۳ درصدی فروش محصولات کشاورزی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨ شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به محدودیت های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت های منابع آب در تمام گروه های کشاورزی دنیا بازیافت آب را نهادینه کردیم و همچنین ضریب تبدیل یعنی مصرف ماده خشک به ازای یک کیلوگرم تولید شیر نیز به عدد ۵۸۰ گرم رسیده است که این عدد در بخش خصوصی ۸۰۰ گرم است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اضافه کرد: الگوی توسعه باغبانی در کشور را به دلیل مصرف بالای آب تغییر دادیم و به سمت تولید و توسعه باغات میوه خشک هدایت کردیم. باغات الگویی و مادری بادام، گردو و میوه های دانه دار را ایجاد کردیم. همچنین کشت علوفه زمستانه را به عنوان یکی از انواع کشت ها نهادینه کردیم. زیرا این کشت می تواند به کاهش مصرف آب در پیک گرما کمک کند.

از طرفی توسعه گلخانه ها را به عنوان یک ابزار و روش برای تولید محصولات جالیزی خارج از فصل و کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب در مجموعه شرکت های این بنیاد در دستور کار قرار داد.

وی به دیگر اقدامات این بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: توسعه محصولات ژنتیکی، توسعه استفاده از پهباد در مدیریت مزارع به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب به خاک، سنتز نژاد و تولید دو رگه های گوشتی و ایجاد باغات میوه و استفاده از زیرساخت های آبیاری زیرسطحی از دیگر اقدامات این بنیاد است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بنیاد به گونه ای است که توسعه های جدید در مناطق محروم و کنار روستایی ها باشد گفت: بنیاد با حضور در مناطق محروم دانش را به ساکنین آن منطقه انتقال می دهد و به ارتقای سطح علمی آنان نیز کمک می کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که خشکسالی چه اثراتی بر بخش کشاورزی و دامپروری گذاشته است؟، گفت: با اقدامات انجام شده توسط بنیاد هیچ آسیبی از کم آبی در بخش کشاورزی ندیده ایم. توانستیم ضایعات آب را در مجموعه های بنیاد به حداقل برسانیم. البته با توجه به شرایط آب در کشور چاره ای جز ارتقای راندمان آبیاری نداریم. افزایش ضریب تبدیل، استفاده از بازیافت محصولات کشاورزی، توسعه گلخانه ها می تواند در راستای مدیریت منابع آب کمک کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین