|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۳۲۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
پیامبران آمدند تا مردم اقامه قسط کنند. همه راهنمایان دینی می آیند تا جامعه اقامه عدل و داد کند. چرا؟ چون جامعه خودش باید همراه و همدل شود، نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. در سخنان دوستان باید قدری انصاف هم باشد.

یادگار امام گفت: اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخابات کنم البته هر کس رای اکثریت را به دست آورد همه به او احترام می گذارند و او را قبول می کنند؛ بنابراین نمی توان عده ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همینها رای بدهید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سیدحسن خمینی در اختتامیه دهمین رویداد ملی، فرهنگی  دانشجویی طریق جاوید که با همکاری مرکز فرهنگی  دانشجویی امام خمینی، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) با موضوع امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و انتخابات برگزار شد، گفت: چون یک مغالطه ای در سخنان و گفته ها مطرح می شود، بنده توضیح می دهم. وقتی گفته می شود رای مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد بلافاصله به ذهن انسان می آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن نوعی شرک است و نباید مردم را در کنار خدا نشاند.

وی ادامه داد: هر حکمی در مسئله قرار می گیرد تا احراز موضوع نشود نمی توان حکم را جاری کرد. مثلا اگر بنده می گویم آب مطهر و پاک کننده است ابتدا باید آب بودن آن مایع احراز شود تا بعد پذیرفته شود که این آب مطهر است. همان طور که در احکام اسلام بیان شده برادر از برادر ارث می برد پس ابتدا برادری فرد باید احراز شود تا بعد بتواند ارث ببرد. به قول خودمان تا برادری طرف  اثبات نشود نمی تواند ارث ببرد. حالا کسی بیاید و بگوید این سخن یعنی شریک قائل شدن برای خدا، این چه سخن بی منطقی است؟  این مشابهت سازی‌ها هیچ ربطی به هم ندارد.

یادگار امام افزود: آیا عدالت و فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و فقاهت را رد کند و فقط عدالت را بپذیرد؟ همانطور که عدالت قید موضوع است،  مردم هم قید موضوع هستند پس اگر گفته می شود که حکومتی  اقبال عمومی  ندارد پس مشروع نیست، طبق نظر کسانی که آن را قید می دانند، این حکم خداست. وقتی گفته می شود که نظر اقبال عمومی و نظر جمهور و اکثریت جامعه شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت ساز است، تاکید می کنم مشروعیت ساز است، از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام جز موضوع است.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: پیامبران آمدند تا مردم اقامه قسط کنند. همه راهنمایان دینی می آیند تا جامعه اقامه عدل و داد کند. چرا؟ چون جامعه خودش باید همراه و همدل شود، نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. در سخنان دوستان باید قدری انصاف هم باشد. اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخابات کنم البته هر کس رای اکثریت را به دست آورد همه به او احترام می گذارند و او را قبول می کنند بنابراین نمی توان عده ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همینها رای بدهید.

وی تصریح کرد: عدالت در حوزه اقتصادی برای اینکه از تفسیر مارکسیستی جلوگیری شود، تساوی شرایط پیشرفت تعریف شد.  اتفاقا در دوره هایی از انقلاب این کار بسیار خوب انجام شد اما در دورههایی هم ضعیف عمل شد. توزیع فرصتهای پیشرفت باید برای همه به وجود بیاید. عدالت در همه جنبه ها آرمان ماست. بنده هم عدالت محور محض نیستم. اصلا نقد برای همین است که اگر بنده اشتباه کردم شما تذکر دهید و اگر شما اشتباه کردید بنده به شما تذکر بدهم.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: مردم باید خودشان اقامه عدالت کنند. اگر بنده بخواهم برای آنان اقامه عدالت کنم از آرمان انبیاء خارج می شوم. برخی که پیشنهاد مدل چینی را مطرح کرده اند باید بگویم اجرای این پیشنهاد شدنی نیست و در مقابل آرمان انبیاست.  فقر معیشتی فقر فرهنگی مشکلات عمیق در حوزه های مختلف فساد سیستماتیک و غیر سیستماتیک باید محک عدالت بخورد.

یادگار امام در پایان سخنانش خواستار نشست خصوصی تر با اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برای فهم دقیق نظرات و پیشنهادات آنان شد.

نظرات دانشجویان:

مهدی عباسی رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قبل از سخنرانی یادگار امام به ارائه گزارشی از دهمین رویداد ملی، فرهنگی  دانشجویی طریق جاوید پرداخت.

در این مراسم ۷ نفر از اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

- علی اکبر قلی پور دانشجوی کارشناسی رشته برنامه ریزی اجتماعی و تعاون دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انتظارمان از رییس جمهور آینده این است که به اعتماد، امید، ایمان، اشتغال، کم تحرکی اقتصادی، کنترل واقعی تورم، خرابتر نکردن مشکلات معیشتی مردم گشایش واقعی اقتصادی اصلاح ساختار نظام بانکی رویکرد مناسب در برابر تحریمهای غرب، ازدواج و تامین دارو.

- سیدمصطفی احمدی کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران هم بیان کرد: برای خروج از وضعیت جاری کشور باید به نظرات امام و جایگاه مردم در اندیشه ایشان توجه عملی شود.

- کمیل یزدانی دکترای رشته مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی نیز اظهار نظر کرد: آقای رییس جمهور به جامعه علمی کشور بیشترین بی توجهی را کردند و این رفتار با وزرای دولتشان هم تکرار شد. انتخابات ۱۴۰۰ ازمایش مردم و مقامات نظام جمهوری اسلامی است. کاهش مشارکت جز تضعیف انقلاب و بی اعتبار کردن ایران در عرصه بین المللی و فشار مضاعف به اقشار آسیب پذیر جامعه نتیجه دیگری نخواهد داشت.

- امید هاشمی کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار کرد: نامزدها به هر شیوه و روشی در صدد در اختیار گرفتن قدرت به نفع خود و جریان حزبی خود هستند و مردم جایگاهی در برنامه هایشان نداشته است. افزایش مشارکت سیاسی مردم طی سالهای ۹۲ و ۹۶ و ۹۸ چه تاثیر در وضعیت زندگی آنان داشت؟ وضعیت امروز کشور معلول همان انتخابی است که از سال ۱۳۸۸ شروع شد و تا هم اکنون ادامه یافته است.

- ناعمه علی نژاد کارشناسی ارشد جامعه شناسی ادبیات مقطع دانشگاه تربیت مدرس نیز تصریح کرد: جمهوریت نظام مورد تهدید جدی گرفته است. ملت ما با تصمیم برخی مسوولان دچار نقص و انشقاق شده اند. انتخابات آزاد موجب افزایش مشارکت مردم می شود.

- سلمان صحرایی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آی تی دانشگاه تهران نیز خاطرنشان کرد: بخشهایی از دو جناح چپ و راست از خط قرمزهای اندیشه  و سیره امام عبور در حوزه های عدالت اجتماعی و سیاسی کرده اند.

- حسام الدین شهرابی دکترای فلسفه غرب دانشگاه تهران نیز در پایان مطرح کرد: وحدت گفتمانی ذیل اندیشه امام نداریم. موضع گیریهایی درباره امام در جامعه امروز ایران مشاهده می کنیم که موجب دو پاره شدن ایشان در ذهن مردم شده است. امامِ مردم سالارِ فرانسه و امامِ اقتدارگرای انقلاب.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین