|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۳۲۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
آنطور که کوروش یزدان ـ مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ به طور متوسط هر ۴ سال یکبار، مبلغ کمک هزینه مسکن افزایش داشته که آخرین رقم مصوب و لازم الاجرای آن برخلاف افزایش تورم تا سال ١٣٩٧ به رقم ۴۰۰ هزار ریال رسید.

در حالی که حق مسکن کارگران در در طول بیست سال گذشته تنها ۵ نوبت افزایش پیدا کرده طی چند سال اخیر ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، اواخر هفته گذشته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش کمک هزینه مسکن ‌کارگران در هیات وزیران خبر داد؛ هرچند که بسیاری از مقامات و فعالان کارگری امیدوار بودند که خبر تصویب افزایش حق مسکن در هفته کارگر به جامعه کارگری داده شود اما مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار، تصویب این مصوبه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را پیام نویدبخش و عیدانه خوبی برای جامعه کار و تولید کشور عنوان می کند.

پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران در دویست و نود و هفتمین نشست شورای عالی کار مطرح شد و اعضای شورا ضمن تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی مبلغ کمک هزینه مسکن موافقت کردند.

بخش مربوط به کمک هزینه مسکن تنها مولفه بسته مزدی کارگران به شمار می رود که به تنهایی قابلیت اجرا ندارد و منوط به تایید هیات وزیران است؛ بر همین اساس وزیر کار، متن پیشنهادی مصوبه شورای عالی کار را جهت اجرا از فروردین ۱۴۰۰ با قید فوریت به هیات دولت ارائه کرد و تصویب آن را خواستار شد.

پیش از این حق مسکن کارگران ۳۰۰ هزار تومان بود که با پیگیری های مضاعف وزیر کار و با توجه به تصویب مصوبه در هیات وزیران به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافت تا از فروردین ماه امسال در فیش حقوقی کارگران مشمول قانون کار لحاظ شود.

حق مسکن کارگران در سال گذشته با پیشنهاد شورای عالی کار از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان سال ۹۸ به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به نوعی سه برابری شد!

شورای عالی کار هفدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۹ در دویست و نود و دومین نشست خود پیشنهاد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را با موافقت اعضا به تصویب رساند؛ این در حالی بود که تا قبل از سال ۱۳۹۸ حق مسکن کارگران تنها ۴۰ هزار تومان بود که تصمیم شورای عالی کار در بهمن ماه ۱۳۹۷ باعث شد تا حق مسکن ناچیز ۴۰ هزار تومانی پس از ۵ سال با ۶۰ هزار تومان افزایش به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

آنطور که کوروش یزدان ـ مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ به طور متوسط هر ۴ سال یکبار، مبلغ کمک هزینه مسکن افزایش داشته  که آخرین رقم مصوب و لازم الاجرای آن برخلاف افزایش تورم تا سال ١٣٩٧ به رقم ۴۰۰ هزار ریال رسید.

او با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۳۹۷ می افزاید: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ مبلغ کمک هزینه مسکن از ماهانه ۴۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۷ با ۱۵۰ درصد افزایش به یک میلیون ریال ماهانه در سال ۱۳۹۸ رسید و به همین ترتیب مبلغ کمک هزینه مسکن با ۲۰۰ درصد افزایش به سه میلیون ریال ماهانه در سال ۱۳۹۹ و در سال ۱۴۰۰ با ۵۰ درصد رشد به چهار میلیون و پانصد هزار ریال ماهانه افزایش یافت.

یزدان با بیان اینکه طی سه سال اخیر کمک هزینه مسکن در مجموع ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، این مساله را بیانگر همدلی و نگاه کارشناسی نمایندگان دولت و شرکای اجتماعی در شورای عالی کار به منظور افزایش سطح درآمد و توجه به معیشت کارگران می داند.

در حال حاضر مسکن و اجاره بها بیش از دو سوم دریافتی کارگران را می بلعد و بخش اعظمی از حقوق کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می شود.

درحال حاضر مسکن و اجاره بها بیش از دوسوم دریافتی کارگران را می بلعد و بخش اعظمی از حقوق و دستمزد کارگران صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مبلغ حق مسکن پاسخگوی هزینه های سنگین اجاره بهای کارگران نیست و فعالان کارگری آن را برای اجاره حتی یک اتاق هم کافی نمی دانند، حتی معاون روابط کار وزارت کار نیز اذعان دارد که این مبلغ، مشکل مسکن و اجاره بهای کارگران را در این شرایط برطرف نمی کند ولی می گوید این مبلغ تنها کمک هزینه مسکن به شمار می رود که در سه سال گذشته با نگاه ویژه دولت در جهت کمک به معیشت کارگران افزایش یافته و در مقایسه با قبل از سال ۱۳۹۸ که رقم ناچیزی به شمار می رفت، افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت کار، کمک هزینه مسکن کارگران از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۵۰ درصد افزایش داشته و از ۴۰ هزار تومان در سال ۹۷ به ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ رسیده است.

در طول بیست سال اخیر و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ مبلغ حق مسکن کارگران تنها ۵ نوبت افزایش را تجربه کرده است این در حالی است که طی سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید ۴۰۰ درصد رشد داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین