|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۳۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
به نظر می‌رسد نحوه ورود مجلس به ماجرای تبانی و فساد در فوتبال، از همان ابتدا با انتخاب حمید رسایی به عنوان مسئول پرونده، از نتیجه مطلوب دور ماند چراکه او مانند سینما در جمع فوتبالی‌ها نیز یک غریبه به شمار می‌رود.
بیش از یک سال از زمانی که حمید رسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس، مسئول پیگیری پرونده تبانی در فوتبال شد، می گذرد اما در این مدت، پیشرفت موضوع تبانی در فوتبال، تقریبا برابر با صفر بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تدبیر و امید، در مدت یادشده، نه تنها پیشرفت ملموسی در ماجرای تبانی در لیگ فوتبال کشور، رخ نداده بلکه اخیرا با مطرح شدن بحث کارت های معافیت جعلی فوتبالیست‌ها، تمام نگاه ها به این سو رفته و عملا موضوع جنجالی تبانی به فراموشی سپرده شده است.

ماجرای تبانی در فوتبال کشور بعد از بازی سال گذشته پرسپولیس با سپاهان و اتهامات صریح علی دایی علیه داور، پررنگ شد و مبحث اصلی در آن نیز بررسی احتمال تبانی در بازی های فوتبال لیگ برتر بود. با این وجود، با گسترده تر شدن ماجرا، تبانی و تغییر نتایج در لیگ های پایین تر نیز بدان اضافه و مشخص شد تبانی در لیگ های پایین تر بسیار گسترده تر از لیگ برتر است.

در این راستا، حمید رسایی شب گذشته در برنامه ورزش از نگاه دو، همین بحث معافیت های جعلی را مطرح کرد اما او نه در این برنامه – که شاید موضوع آن جز کارت های معافیت نبود – و نه در هیچ زمان دیگری، توضیحی قابل قبول که نشان از پیشرفت پرونده ای که مسئولیت آن را بر عهده دارد، باشد، نداده است.

در واقع آنچه رسایی این روزها از آن صحبت می کند، ماجرایی متفاوت از آن پرونده ای است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. پرونده تبانی در فوتبال، به ماجرای تطمیع داوران و بازیکنان تیم های حریف، شرط بندی در فوتبال برای تغییر نتایج، و باخت های عمدی و ... باز می گردد اما آنچه این روزها پررنگ تر شده و ظاهرا مجلس هم از آن به عنوان ماجرای اصلی فساد در فوتبال یاد می کند، موضوع معافیت هاست که بحثی گسترده تر از فوتبال  و ورزش است.

در این میان، نکته قابل تاملی که شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت در این پرونده باشد، عدم مقبولیت حمید رسایی در جامعه فوتبال کشور است. رسایی که پیش از این، در برنامه هفت نیز حضور تلفنی فعالی داشته و در آنجا نیز مورد استقبال جامعه سینمایی کشور قرار نگرفت، از سال گذشته با ورود به پرونده فوتبال، همین سرنوشت برایش رقم خورده است.

جالب اینجاست که رسایی در شرایطی مسئولیت پرونده تبانی در فوتبال را بر عهده گرفت که از کمیسیون اصل 90 استعفا کرده بود. خود او سال گذشته درباره استعفایش گفته بود: "نامه‌ای به هیأت‌رئیسه نوشتم و درخواست جابجایی کردم. هیأت‌رئیسه نیز نامه من را به کمیسیون‌های مبدأ و مقصد ارجاع داد. کمیسیون فرهنگی به اتفاق آرا تصویب کرد که به کمیسیون فرهنگی بروم و در کمیسیون اصل نود، آقای‌پور مختار مخالفت کرد. در صحبت‌هایی که داشتیم، درخواستشان این بود که در کمیسیون بمانم و پرونده‌های جدی و مهمی که هست، پیگیری شود.  پرونده‌هایی نیز به من سپرده شد و فعلاً در کمیسیون هستم و این پرونده‌ها را پیگیری می‌کنم."

البته او همان زمان گفته بود که قرار است کار رسانه ای در این باره نشود اما علاوه بر طولانی شدن زمان بررسی، ماجراهایی در طول این یک سال پیش آمد که نحوه بررسی فساد در فوتبال توسط کمیسیون اصل 90 را بیش از پیش به چالش کشیده است.

ماجرای سفر رسایی به برزیل در زمان برگزاری جام جهانی، که از آن به عنوان بخشی از بررسی پرونده فساد فوتبال یاد شده بود نیز، به حاشیه های این نماینده مجلس افزود تا جامعه فوتبال بیش از پیش او را از خود جدا بداند.

به نظر می رسد نحوه ورود مجلس به ماجرای تبانی و فساد در فوتبال، از همان ابتدا با انتخاب حمید رسایی به عنوان مسئول پرونده وارد چالش شد و از روند نزدیک شدن به نتایج مقبول و مطلوب دور ماند.


در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین