|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
با این‌که اعلام می‌شود ٢٥‌میلیون مقاله از سوی ١٥‌میلیون محقق در دنیا منتشر شده اما معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت معتقد است که اگر این مقالات نتایج خوبی داشت تاکنون اتفاقاتی در حوزه‌های مختلف رخ می‌داد.
از میان ٦٠‌هزار دانشمند برتر جهان، ٨٨ نفرشان ایرانی هستند، سهم حوزه پزشکی کشور هم از این تعداد دانشمند ایرانی، ١٨ نفر است. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اینها را که می‌گوید به وضع مهاجرت نخبگان از کشور هم اشاره می‌کند. چراکه محققان و نخبگان ایرانی، درحال مهاجرت هستند. مهاجرتی که سهم کشورهایی مانند آمریکا را در تحقیقات بالا می‌برد. به گزارش ایسنا، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت که در مراسم روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز صحبت می‌کرد، می‌گوید: «نخستین مشکل ما این است که برترین‌های ما از کشور خارج می‌شوند و چون زیرساخت‌های پژوهشی نداریم نمی‌توانیم از خروج آنها جلوگیری کنیم. باید این نکته را نیز بگوییم که ٧٥‌درصد خلاق‌ترین محققان در آمریکا مهاجر هستند که از نظر تعداد، ایران پنجمین کشور در بین این مهاجرین است. اگر این تعداد در کشور می‌ماندند کارهای بزرگی می‌توانستند انجام دهند.»

به گفته ملک‌زاده، ایران یک‌درصد علم دنیا را تولید می‌کند که ٣٢‌درصد از این میزان مربوط به رشته‌های پزشکی و رشته‌های وابسته است. ایران از نظر تعداد مقالات در جهان رتبه ١٧ و از نظر تعداد استناد رتبه ٢٤ را دارد. او تأکید می‌کند: « یک‌سوم تولید علم خاورمیانه نیز مربوط به ایران است.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، از نظر رتبه پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایران چهارم است.

با این‌که اعلام می‌شود ٢٥‌میلیون مقاله از سوی ١٥‌میلیون محقق در دنیا منتشر شده اما معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت معتقد است که اگر این مقالات نتایج خوبی داشت تاکنون اتفاقاتی در حوزه‌های مختلف رخ می‌داد.«چالش‌های زیادی در مسیر پژوهش وجود دارد. یکی از این چالش‌ها این است که ٨٥‌درصد تحقیقات در دنیا تاثیری روی سلامت نمی‌گذارند و چندان مفید نیستند. دومین چالش هم تکراری بودن مقالات و کم بودن بودجه تحقیقات است.» او ادامه می‌دهد: «عامل ارزشیابی مقالات مناسب نیست و ما باید بیشتر به ارجاعاتی که به مقاله می‌شود توجه داشته باشیم.»

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که از نظر پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایران چهارم است، می‌گوید: «از چندین ‌سال گذشته تا کنون مقالات زیادی در ایران نوشته شده که ٥٨‌درصد این مقالات هیچ ارجاعی نداشته‌اند. برخی از اساتید برای ارتقای خود مقالاتی می‌نویسند که چندان مناسب نیست و به پژوهش ضربه می‌زند.» او به اساتید توصیه می‌کند که برای ارتقای پژوهش، زمان بیشتری را به پژوهش اختصاص دهند.«آمار زیستی و اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز چندان قوی نیست که باید تقویت شود. هرچند که نمی‌توان برای شیرازی‌ها کار سنگین تعیین کرد اما چاره‌ای نداریم و باید بیشتر تلاش کنیم.»

محمد‌هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این مراسم صحبت‌هایی می‌کند.«وزارت بهداشت می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم نیروی انسانی جذب کنیم که در حوزه پژوهش کار کنند، یکی از مشکلات ما ثبات نداشتن در تصمیم‌گیری است. هر دولتی که می‌آید قوانین خودش را دارد و معیارها برای ارتقای اساتید تغییر می‌کند و اساتید سردرگم می‌مانند.»

به گفته او، اساتید نیز باید سعی کنند نیازهای جامعه را ارزیابی کنند و براساس نیازها پژوهش انجام دهند. همچنین باید روحیه کار تیمی را افزایش دهیم و چندین گروه بتوانند با هم کار کنند و نتیجه بگیرند.

هاشمی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان می‌گوید:« اولویت‌هایی برای پژوهش تعیین کرده‌ایم. اولین اولویت کاربردی کردن تحقیقات است. باید به سمتی برویم که بتوانیم از نتایج تحقیقات استفاده کنیم. باید با صنعت نیز ارتباط برقرار کنیم. قدم بعدی تربیت نیروی انسانی پژوهش‌محور است. قدم دیگر نیز جذب اعتبار برای پژوهش‌هاست. البته امسال نسبت به‌سال گذشته وضع بودجه بهتر است، برنامه ما این است که بتوانیم انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی را تأسیس کنیم. توسعه و تجهیز آزمایشگاه حیوانات، مرکز ثبت بیماری سرطان، توسعه مطالعات کهورت، تجهیز آزمایشگاه‌ها نیز در دستور کار است.»

منبع: شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین