سال تحصیلی 1400ـ1399 رو به پایان است و حالا این سؤال مطرح است که قرار است امتحانات دانشآموزان چگونه برگزار شود. با توجه به اینکه عمده آموزش در سال تحصیلی جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی و تلویزیونی برگزار شد، نحوه ارزشیابی به چه شکلی خواهد بود؟
این سؤال در شرایطی مطرح است که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش از برگزاری حضوری امتحانات پایههای نهم و دوازدهم خبر دادند؛ برخی خانوادهها نیز نسبت به برگزاری حضوری امتحانات گلایه کردند.
تعدادی از این خانوادهها با ثبت سوژههای متعددی در سامانه فارس من مبنی بر «درخواست لغو امتحانات حضوری پایه دوازدهم» و «لغو امتحانات حضوری پایه های نهم و دوازدهم» خواستار پیگیری شدند.
در این زمینه معاونت آموزش ابتدایی با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی در این دوره به صورت کیفی ـ توصیفی است، تکلیف را روشن کرده است. رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «پایان دوره آموزشی در دوره ابتدایی، ۳۱ اردیبهشت است و معلمان با توجه به اینکه ارزشیابی به صورت کیفی ـ توصیفی هست، این فرصت را دارند که حداکثر تا ۱۰ خرداد نتایج نهایی ارزشیابی را بر اساس شواهد و مستنداتی که در طی فرایند یاددهی ـ یادگیری در خصوص دانشآموزان جمعآوری کردند، ثبت کنند».
*ارزشیابی پایان سال تحصیلی جاری از 27 اردیبهشت آغاز میشود
مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم در این خصوص تعیین تکلیف کرده است. بر همین اساس به استناد مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش و آییننامههای مربوط، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹ در بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت لغایت ۲۲ خرداد انجام میشود.
به استناد بند 8 مصوبه 977، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی فراهم باشد، ارزشیابی مطابق آییننامههای مربوط و مجوز از ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم دوره ابتدایی و ثبت نتایج طبق مواد ۱، ۲، ۳، ۴ و ۹ مصوبه جلسه ۷۹۳ تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ شورای عالی آموزش و پرورش انجام میشود.
*وقتی امکان حضور دانشآموزان در مدرسه نیست
بر اساس بند ۹ مصوبه ۹۷۷، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دورههای اول و دوم متوسطه به استناد به استثنای پایههای نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
برای ارزشیابی تراکمی پایان سال با توجه به مرجعیت معلم و تقویت رویکرد مدرسه محوری، به معلم اختیار داده میشود با استفاده از آزمونهای برخط یعنی آنلاین در سامانههای بومی مورد تأیید مدیر و شورای مدرسه و سایر شیوههای نوین ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز (طراحی سؤال در سطوح بالای یادگیری)، تکالیف کلاسی، پروژهها و پژوهشهای دانشآموزی، خلاصه نویسی، خودسنجی (از طریق ارائه متن، صوت، تصویر و فیلم عملکرد یادگیرنده)، ارزشیابی همتایان، همکاری والدین در نظارت و ارزشیابی به صورت برخط و برون خط، نمره پایانی نوبت دوم را تعیین کند.
* وضعیت امتحانات پایه نهمیها
اعتراض دانشآموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی غیر حضوری، در شورای مدرسه مطابق بند ۱۲ مصوبه ۹۷۷، بررسی و تصمیمگیری میشود.
در پایه نهم مدارس روزانه، ستاد امتحانات استان میتواند با توجه به مقتضیات آن استان سوالات امتحانات را بر اساس بارمبندی وضعیت قرمز به صورت هماهنگ استانی و یا منطقهای طراحی و به شیوه مدرسه برگزار کند.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته، تعیین پایه و جهش تحصیلی در تمام دورههای تحصیلی به صورت حضوری انجام میشود.
البته طراحی سؤالات پایه نهم این دانشآموزان به صورت هماهنگ استانی یا منطقهای و برای داوطلبان آزاد پایه ششم، به صورت هماهنگ منطقهای و درهر دو مورد بر اساس بارم بندی وضعیت قیمت انجام میشود.
دانشآموزان پیشدانشگاهی که از سالهای قبل فارغالتحصیل نشدهاند، میتوانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت کنند که در بند دو مصوبه هجدهم جلسه کمیسیون معین شورای عالی به تاریخ ۱۷ بهمن 1397 آمده است. همچنین دانشآموزان پیش دانشگاهی رشته هنر مطابق برنامه تنظیم شده میتوانند در امتحانات شرکت کنند.
*نحوه آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی فنی
به استناد بند ۱۰ مصوبه ۹۷۷، آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی شایستگیهای فنی و همچنین دروس عملی هفت رشته هنری خاص شامل نمایش، نقاشی، سینما، موسیقی ساز ایرانی، موسیقی ساز جهانی، نقشه کشی معماری و گرافیک درشاخه فنی و حرفهای، استانداردهای مهارت شاخه کاردانش داخل و خارج از هنرستانها و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت شیوه نامه بهداشتی انجام شود.
با توجه به تغییر شرایط مناطق و بر اساس نظر مراجع ذیصلاح، تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی حضوری متناسب با آن، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ بلامانع است. گروههای آموزشی و تربیتی با هماهنگی دبیرخانههای راهبری و معاونت آموزش متوسطه در هر استان میتوانند و حسن اجرای این بند نظارت کنند.
نمرات دروس شایستگیهای فنی، استانداردهای آموزش مهارت و کارآموزی/ کارورزی به صورت «جاری» در خردادماه لحاظ و پس از اتمام ارزشیابی در کارنامه خردادماه هنرجویان ثبت میشود.
در دروس پایه فنی و شایستگیهای غیرفنی، مسؤولیت حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری(مجازی) از پودمانها با معلمان و هنرآموزان مربوط خواهد بود.
درس کارآموزی و کارورزی شاخه فنیوحرفهای و کاردانش متناسب با مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح و شرایط فعالیتهای مشاغل گروه ۱، ۲، ۳ و ۴ در وضعیتهای سفید، آبی، زرد، نارنجی و قرمز با رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی و نظارت شورای کارآموزی شهرستان، ناحیه و منطقه به شکل زیر انجام میشود.
* تکلیف امتحانات پایه دوازدهم
سؤالات امتحان نهایی پایه دوازدهم بر اساس برنامه درسی و بارمبندی وضعیت قرمز در شرایط همهگیری بیماری کرونا طراحی میشود. البته سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برنامه درسی پایه دوازدهم را متناسب با شرایط کرونا مشخص کرده و بر اساس آن، برنامه درسی شرایط کرونا در وضعیت قرمز، بارمبندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.
آموزش و پرورش اعلام کرده است که امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی که متعاقبا ارسال میشود و نظارت مراقبین بهداشت انجام خواهد شد.
البته باید دید که ستاد کرونا در این خصوص چه واکنشی خواهد داشت و آیا با برگزاری حضوری امتحانات با هر شرایطی موافق خواهد بود؟!